Gå til innhold

Merkelig feil på Mondeo


Bralle

Anbefalte innlegg

en av bilene mine,Mondeo SI 94,har en merkelig feiltenning/fjuskingsfeil.

 

iblant kan den gå fint,men i det siste skjer det oftere og oftere at den ved belastning hugger som besatt,feiltenner/smeller fra eksosanlegg. dette skjer uavhengig om bil er kald eller varm. iblant er den så ille at den kveles/smeller bare jeg slipper ut clutchen ved vanlig igangsetting. motoren går & høres veldig fin ut på tomgang,samt når den har en "huggefri" periode, ingen olje eller vannforbruk.

 

Men,det som gjør problemet merkelig,er at feiltenningen/huggingen aldri skjer i revers-uansett belastning/motbakke eller sluring på clutchen !

 

har noen her en ide om hva feilen er ?

 

har byttet plugger/kabler,skiftet & smurt diverse kontakter samt tenningsmodulen uten at dette har hjulpet. Diagnosetest resultatløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feilen kommer mer eller mindre tilfeldig, men aldri i revers?! :hvaskjera

 

kan det være et rustflak f.eks i en lyddemper som reiser seg og tetter til eksosen?

 

Det er vel en korrekt beskrivelse av feilen,ja !

 

godt forslag,har tenkt på at det kan være noe med eksosanlegget. er kansje verdt å bare plukke det av og se om det blir forskjell..?

 

ellers tenkte jeg i retning av styreenheten(hjernen) . er det noen som vet om innstillingene herifra endres fra kjøring forover,i forhold til revers..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper på et kontaktproblem, Når du rygger brytes motoren litt andre veien slik at kontakten blir god

 

høres plausibelt ut dette åsså ! Jeg har gått over alle relevante kontakter som er greit tilgjengelige,men kanskje det finnes en "bortgjemt" synder noen plass. noen tips om hvor/hvilken kontakt dette kan være..?

 

for kaldt her i Nord til å skru i garasjen,venter på litt mildvær før jeg hiver meg igang med å teste forslagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres plausibelt ut dette åsså ! Jeg har gått over alle relevante kontakter som er greit tilgjengelige,men kanskje det finnes en "bortgjemt" synder noen plass. noen tips om hvor/hvilken kontakt dette kan være..?

 

for kaldt her i Nord til å skru i garasjen,venter på litt mildvær før jeg hiver meg igang med å teste forslagene :)

 

kan jo også være greit å pukke av lyddemper(e)/katalysator(?) for å utelukke dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilket turtall er dette på?

 

Om det er ved lavere turtall, kan jeg tenke meg møkkete filter/ eller olje på din luftmasse måler. om du har åpent filter med olje?

 

i værstefall er det plugga dine!

 

Ved høyere turtall er det igjen plugga dine, eller pluggledninger, sjekk at du ikke har vann rundt pluggene dine som jorderer dette!

 

Du kan også prøve å fylle kondensfjerner på tanken din og bytte bensinfilter

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle forslag !

 

Når fjuskingen/poffingen først setter igang,kan det skje uavhengig av turtall..høyt/lavt,spiller ingen rolle. virker som belastning/gasspådrag er det som avgjør. Plutselig kan bilen bynne å funke igjen,og da akselererer/trekker den som vanlig-fram til neste runde med fjusking !

 

men,under tomgang/nedoverbakke og altså revers,går motoren helt perfekt-alltid.

 

har en brukt hjerne liggende en plass. vurderte å skifte den,men Ford hadde ikke tro på at denne var gåen. er det en mulighet her ? har særskilt lite lyst å la verksted feilsøke for 1000 kroner timen på denne gamle traveren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette hørtes spesielt ut! når kom dette? ved hvilken anledning?

 

veldig spesielt,og desto mere irriterende ! merket de første tendensene første gang under bilferie til sverige i sensommer,etter den tid har det forsvunnet iblant,for så å komme tilbake andre ganger. Gradvis har det blitt verre,og fra jul og til nå er bilen egentlig ikke kjørende annet enn til jobb.

lite morsomt å bli stående og smelle og harke i rundkjøringene i rushtia i 2 minutter,altså..grrr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefaren min hadde en gang en ford sierra.

Den begynte plutselig å hoste før den til slutt døde ut. Dette kunne skje etter alt fra 100m kjøring, til 5 mil..

 

Bile ble undersøkt på ford-verksted, og de gikk å klødde seg i huet en hel dag før de fant ut av det..

 

Der viste det seg nemlig at det var et rustflak i den ene lyddemperen på eksosanlegget som reiste seg opp (på en hump eller noe), og tettet eksosen helt slikt at motoren kveltes. Når man da stoppet, eller startet opp igjen vibrerte det antageligvis såppass mye at rustflaket datt ned igjen og ble liggende, hvorpå bilen og motoren oppførte seg som den skulle! (helt til neste hump..)

 

Om det kan være noe slikt, fordi det er ford, eller om det er dette som plager deg og bilen, vites ikke.

De mekanikerene som ble ute for dette hadde i alle fall ikke sett noe slikt før..

 

men er i alle fall billig å feilsøke på selv!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår