Gå til innhold

Finne ut HK uten dyno

Ranger emnet


TC4EE1

Anbefalte innlegg

Inspirert av denne tråden lastet jeg ned Racechrono til min nokia N82 før jeg kjørte meg en tur.. artig prog det også, men ikke mulig å finne effekt sånn uten videre med..

 

Det må da finnes en måte å regne ut effekten på.

Hvordan klarte de å finne ut effekt før dyno og slikt ble oppfunnet da?

en måte kan jo være å bruke litt fysikk? :)

her fra HiT: http://www.ansatte.hitos.no/bjoern/jobb/Fysikk/Notater/Termodynamikkens%20andre%20lov.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Newtons andre lov riktig i denne sammenheng?

 

F=m*a

 

(F = kraft i nm, m = masse og a = akselrasjon)

 

For å finne akselrasjonen kan vi vel bruke s=0,5(v0+v1)t hvor vi deretter bruker opplysningen om fart, tid og strekning til å beregne a i s=v0t+0,5at(t oppbøyd i 2).

 

F er som sagt kraft i nanometer, men vi kan igjen regne om F til effekten P i formelen P=W/t hvor W er arbeid. Formelen for arbeid er igjen W=F*s*cos ø

 

S = strekning, t = tid, v0 = start fart og v(1) = fart.

 

Badabing badabong. Du har regnet ut effekten i watt. Nå mangler vi bare å regne om effekten til HK. Da har vi formelen hk = kW * 1,36. Ikke særlig vanskelig i teorien..

 

Noen som ser logikken?

 

Metode 2 (denne fant jeg på et forum)

 

kW * 9545

------------- = Nm

rpm

 

 

Nm * rpm

------------- = kW

9545

 

hk = kW * 1,36

kW = hk * 0,7353

Endret av mazdak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du tenkt til å regne ut hvor mange hk det er i bilen? Det blir som å regne ut hvor mye du veier, lykke til med det :)

Ganske simpelt å regne ut sin egen vekt da...

 

Legge seg i et badekar med vann var populært før i tida. Noe som kanskje frister emoer mer er å hoppe ut fra en høy bygning der noen tar tida fra du står på toppen til du ligger på bakken. Så, når du passerer inn i de dødes rekker er det bare å ringepå han Mr. Newton, så klarer nok han å finne ut hvor tung du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Newtons andre lov riktig i denne sammenheng?

 

F=m*a

 

(F = kraft i nm, m = masse og a = akselrasjon)

 

For å finne akselrasjonen kan vi vel bruke s=0,5(v0+v1)t hvor vi deretter bruker opplysningen om fart, tid og strekning til å beregne a i s=v0t+0,5at(t oppbøyd i 2).

 

F er som sagt kraft i nanometer, men vi kan igjen regne om F til effekten P i formelen P=W/t hvor W er arbeid. Formelen for arbeid er igjen W=F*s*cos ø

 

S = strekning, t = tid, v0 = start fart og v(1) = fart.

 

Badabing badabong. Du har regnet ut effekten i watt. Nå mangler vi bare å regne om effekten til HK. Da har vi formelen hk = kW * 1,36. Ikke særlig vanskelig i teorien..

 

Noen som ser logikken?

 

For å illustrere et eksempel..

 

Vi har en bil som veier 900kg. Strekningen du skal kjøre er på 900m. Tiden du bruker er 20 sekunder.

 

900 = 0,5 (0 + X) 20

90m/s = x

 

900 = 0*20+0,5*a*20(2)

a = 4,5 m/s2

 

F = 900 * 4,5

F = 4050nm

 

W = 4050 * 900 (fjerner cosinus fordi veien er rett)

W = 3645000J = 3645Kj

 

P = 3645000/20

P = 182250W = 182,25Kw

 

HK = 182,25 * 1,36

HK = 247,86

 

Det høres litt lite ut, men det skal ca stemme altså.. og husk at dette bare er i teorien.. i praksis vil det nok være noe annet. Akselrasjonen er tross alt ikke heeeelt konstant som jeg har skrivd opp her.. den vil vel synke etterhvert.

Endret av mazdak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å illustrere et eksempel..

 

Vi har en bil som veier 900kg. Strekningen du skal kjøre er på 900m. Tiden du bruker er 20 sekunder.

 

900 = 0,5 (0 + X) 20

90m/s = x

 

900 = 0*20+0,5*a*20(2)

a = 4,5 m/s2

 

F = 900 * 4,5

F = 4050nm

 

W = 4050 * 900 (fjerner cosinus fordi veien er rett)

W = 3645000J = 3645Kj

 

P = 3645000/20

P = 182250W = 182,25Kw

 

HK = 182,25 * 1,36

HK = 247,86

 

Det høres litt lite ut, men det skal ca stemme altså.. og husk at dette bare er i teorien.. i praksis vil det nok være noe annet. Akselrasjonen er tross alt ikke heeeelt konstant som jeg har skrivd opp her.. den vil vel synke etterhvert.

 

Den bilen du har i eksemplet ditt, kan jo ha ei helvettes utveksling? 10.88 i sluttveksling ellernoe.. :P

 

Trenger ikke ha 250hk av den grunn, bare fordi den klarer strekningen på 20sek..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen du har i eksemplet ditt, kan jo ha ei helvettes utveksling? 10.88 i sluttveksling ellernoe.. :P

 

Trenger ikke ha 250hk av den grunn, bare fordi den klarer strekningen på 20sek..

 

mange feilkilder på denne modellen ja.. :) skal ikke si noe imot det... men man kan jo såklart bygge videre på modellen med flere formler for å fjerne feilkildene hvis du skjønner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jah, og hva om bilen egentlig veier 922kg og ikke 900... hva skjer om du akselrerer samme strekka med 13" hjul.. og etterpå prøver med 17, da kan du plutselig vareri 50hk + -

 

hva om du egentlig ikke klarer å regne ut tiden på sekunden, litt til og fra i tid vilvariere hk!

 

nei! du kan ikke det!

 

du må ha bilen på dyno for å finne ut av hva du har nøyaktig av hk! er derfor det koster så mye å finne ut av slikt

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår