Gå til innhold

Finne ut HK uten dyno

Ranger emnet


TC4EE1

Anbefalte innlegg

Det fungerer ikke slikt. HK regnes ut på det turtallet der effekten er størst. Du kan ikke regne ut dette ved å kjøre en strekning/aksellerere, uansett hvor mye du regner. Med mindre motoren da har en helt flat effektkurve, eller du har en CVT kasse...

 

hmmm.. du har et poeng der.. husker det var en kalkulator som regnet ut fart og rpm på moped for noen år siden.. den tok utgangspunkt i turtall, hjulsstørrelse, drevning, utslag osv. den fungerte veldig bra! så det skal ikke være helt umulig med de riktige formlene!

 

Modellen jeg viste kan såklart "bygges" på hvis dere skjønner! alt er ren fysikk.. hvis jeg klarer å regne ut farten eller akselrasjon ved hjelp av turtall, hjulstørrelse, utslag i motor osv. som han som lagde den kalkulatoren gjorde skal det i teorien ikke være umulig å finne eksakte HK.. da kan jeg bruke informasjonen jeg får til å sette det inn i modellen... hmmm.. en utfordring for de som gidder...

 

http://www.mopedportalen.com/forum/index.php?showtopic=136926 noe som dette jeg tenkte.. bare for bil da.. hmm...

Endret av mazdak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0-100! Prøv 0-100 og del vekten på bilen med tiden :D:cab

 

Stemmer ikke det heller..

 

Jeg, med min taunus har 0-100 på ca 7sek.. MEN, det er ei HELVETTES utveksling i den.. 5.80 ellernoe i bakakslingen..

 

Så HK-tallet jeg fikk med formelen din, stemmer nok ikke, da motoren er en frisk å lett trimma 2L OHC. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett sammenligninger av Dyno-målinger og disse akselerometermålingene på 928-forumet på Rennlist, og det er ikke så dumt som det høres ut.

 

Jeg er enig i at de ikke er brukende til finne effektkurven, MEN de fungerer bra for å sjekke før- og etter-verdier når du endrer noe.

 

F.eks hvis du tar 5 målinger med iPhone (som visstnok var like nøyaktig som målere laget for dette) og tar snittet av effekten her, og deretter monterer konfilter, eksosanlegg, chip eller hva som helst og tester 5 ganger igjen, så vil differansen stemme ganske bra. Dette fordi du tester med samme bil, eneste forskjell er endringen du har gjort.

 

På den annen side, motoreffekt er vel ikke så mye å skryte av, akslereasjon og toppfart er jo det som teller. Hvis Taunusen over gjør 0-100 på 7sek med en 120hk motor så er jo det like raskt som en Audi med 200hk som også bruker 7 sek fra 0-100. Er Audien da bedre?

Endret av ian928

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ikke det heller..

 

Jeg, med min taunus har 0-100 på ca 7sek.. MEN, det er ei HELVETTES utveksling i den.. 5.80 ellernoe i bakakslingen..

 

Så HK-tallet jeg fikk med formelen din, stemmer nok ikke, da motoren er en frisk å lett trimma 2L OHC. :)

 

ha ha ha ha ha ha ha!

 

ikke med mindre du har 500hk nei!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett sammenligninger av Dyno-målinger og disse akselerometermålingene på 928-forumet på Rennlist, og det er ikke så dumt som det høres ut.

 

Jeg er enig i at de ikke er brukende til finne effektkurven, MEN de fungerer bra for å sjekke før- og etter-verdier når du endrer noe.

 

F.eks hvis du tar 5 målinger med iPhone (som visstnok var like nøyaktig som målere laget for dette) og tar snittet av effekten her, og deretter monterer konfilter, eksosanlegg, chip eller hva som helst og tester 5 ganger igjen, så vil differansen stemme ganske bra. Dette fordi du tester med samme bil, eneste forskjell er endringen du har gjort.

 

På den annen side, motoreffekt er vel ikke så mye å skryte av, akslereasjon og toppfart er jo det som teller. Hvis Taunusen over gjør 0-100 på 7sek med en 120hk motor så er jo det like raskt som en Audi med 200hk som også bruker 7 sek fra 0-100. Er Audien da bedre?

 

Hvilket program går det ant å bruke med iPhone da? Hvis det er mulig å bruke den?

: 94 Opel Omega 2.0i GL :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det flere alternativer :D

 

1. La deg bli stoppet av rullende landeveien til politiet :) (Gratis Dynotest)

 

2. Bestille time for Dynotesting. (koster)

 

3. iPhone har Acelerometer (Gsensor) sammen med f.eks "Rev" eller Dash Command og Kiwi Wifi kan du sette opp til å måle hester.

 

Denne bruker g sensoren sammen med bilens løpende data via OBDII kontakten og vekt på bilen, bruker data ifra vognkortet, samt 0-100 over 3 turer. så den får en snittmåling på de 3 turene.

 

På min bil som det er oppgitt 136 hester og diesel fikk jeg ca 120hester med Rev for iPhone.

 

Så den er nok ikke helt på bærtur med tanke på at jeg kun har testa når det vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår