Gå til innhold

Småting med A4 Avant 06

Ranger emnet

Rockefeller

Anbefalte innlegg

Jeg og damen har nett kjøpt oss ny bil fra forhandler og har oppdaget ett par småting som jeg lurte på om andre har vært borti før?

1: Servoen hopper og hakker\rumler i rattet ved stillestående vridning, som om den ikke får nok kraft. Merker ingenting i høy fart, men under -20kmt så kjennes det. Hjelper heller ikke å øke turtallet.

2: Volumknappen på Audi Concert.... Huff, den skrur seg ned helt til 0 om vi ikke vrir tregt nok, og den kan liksom ikke vris tregt nok heller...... Hører vi en bra sang på radioen kan det hende vi ikke har fått volumet over 10 før sangen er over, skikkelig frustrerende når man kjører mao. Det virker ikke som om det er problemet fra 98- modellene med dårlig software fra Blaupunkt.

3: Etter å ha kjørt en times tid, ankom vi boligfeltet og lette etter parkeringsplass her i byen, kjøringen foregikk sakte i trange gater og etterhvert begynte venstre bremse\dekk å hyle no vannvittig... Etter at bilen hadde stått parkert en stund klarte jeg ikke å reprodusere lyden igjen, og den har ikke kommet tilbake etter 500km på veien.

4: Forhandleren har rutiner på at de fyller olje på bilene før de blir overlevert, men etter 100 km kjøring lyste oljelampen. Er 1,9 TDI kjent for å bruke mye olje i enkelte tilfeller? Bilen er ikke kjørt mer enn 105,000, og vi har garanti fra forhandler en god stund enda. Motoren gir ikke fra seg noen ulyder og effekten er god, den responderer godt i pådraget. Forhandler beklaget kraftig og skulle ta en oppstramming i rutiner, men kan jo hende de -har- fyllt og at oljen er brukt opp på prøvekjøringer...

Håper på noen svar her, har lest en del inkognito, så det var vel på tide jeg registrerte meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke ting som man skal godta fra en såpass ny bil fra forhandler, og billig var den sikkert heller ikke. Servo-problemet og volum-problemet synes jeg forhandleren skal fikse, så lenge dette ikke ble proklamert i kontrakten. Jeg har samme servosystem og radio i en 2002-modell som har gått 162000, og der er det ingen sånne problemer som du nevner. Det er greit at bruktbiler "selges som de er", men det du nevner er jo ikke mulig å overse av forhåpentligvis bilkyndige bilselgere.

Når det gjelder oljen bør du håpe at det er et "rutineglipp" fra forhandleren, men du burde være veldig nøye framover med å dokumentere oljestand ifht kilometerstand. Dersom det viser seg at bilen bruker betydelig med olje, dvs at du flere ganger må etterfylle mellom hovedservice (30 000km), er det noe galt. Personlig ville jeg ikke godtatt noe særlig oljeforbruk fra en så ny bil. Min 2002 1,8T bensin bruker ca o,5 liter pr 10 000km, og det er visstnok bra, men jeg vet ikke hvor man bør sette grensen for hva som er akseptabelt.

Sjekk først etter lekkasje, dvs drypp fra motorrommet. Legg en papp-plate under motoren over natten og sjekk om det er kommet oljedrypp på den. Dersom det ikke er noe, start opp motoren og la den gå en stund, og sjekk igjen. Vær heller ikke redd for å være en krevende kunde, og det er ekstremt viktig at du kontakter forhandleren med dokumentasjon FØR garantiutløp, dersom det mot formodning er et problem med motoren din. Personlig tror jeg ikke at den motoren med såpass lav km har et slikt problem, hvis den da ikke er blitt særdeles dårlig behandlet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar ScreamingEagle.

Har til nå vurdert om det bare har vært glipp fra forhandlers side, men nå kom årsavgiften i posten og til tross for tydelig annonsering på http://www.finn.no (Vi har lagret annonsen for ettertiden) er bilen faktisk ikke utstyrt med partikkelfilter.

Fikk riktignok positivt svar vedr. servoen og oljefyllingen, men de svarte ingenting i mailen på det jeg lurte på angående radioen og de andre problemene. Heller ikke bremsehylingen tok de opp. Har nå sendt en ny mail med spørsmål om partikkelfilter, og når de reklamerer med at dette er montert synes jeg ikke det er bak mål å kreve å få det, når det viser seg å være svindel.

Litt skremmende også, da dette er fra en forhandler som hovedsakelig selger biler fra 500,000 og over millionsummene her i Bergensområdet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Jeg har nok svaret på det med olje. Det står feil ojlemengde både i instruksjonsbok og Elsawin (VAG konsernets verkstedsprogam). Der står det 0,5 liter for lite, og en uerfaren mekaniker(eller en for erfaren...) peiler ikke olje, de fyller kun opp oppgitt mengde. Har opplevd dette selv, og det er vannvittig unødvendig å klage på slike ting forde de ikke peiler, men kun leser databladet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider