Gå til innhold

1,9 tdi som plutselig drar dårlig, men ikke ved omstart

Ranger emnet


Hanas

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste merket at min Audi 1,9 tdi ('98) plutselig mister akselrasjonen når turtallet passerer 3000rpm,og føles helt dau. Føles som om turboen ikke er med når jeg drar motoren opp i registeret. Men, hvis jeg stopper motoren og kjører på samme måte er plutselig alt i orden igjen, og motoren drar villig som den skal.

Hva er galt?

Lurer på om det kan være luftmengdemåleren evt tid for å skifte reg.reim, jeg vet ikke...

 

Håper noen kan hjelpe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har samme problemet på min bil. Når motoren er varm så går den i nødmodus ved gasspådrag. Det skjer ved et turtall på ca 3000 o/min.

 

Har fått lest ut feilkoden (se under, har inkludert feilsøkingsprosedyren), og skal få byttet den ventilen.

 

Eneste problemet er at når jeg snakker med Møller så sier de at det er tre forskjellige N75 ventiler på denne bilen og at de ikke kan si hvilke av de jeg skal ha. Jeg har sagt jeg må ha den som styrer turbotrykket. Kan være jeg tar meg en prat med verkstedssjefen der borte. Han er som regel veldig grei.

 

Feilkode og forklaring:

 

 

 

 

 

Mvh.

 

Tom Rene Skjerping

 

Tlf. direkte: 69355015

 

Delelager, Fredrikstad

 

 

 

 

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: Glømmen Emil andre

Sendt: 16. mars 2010 11:34

Til: Skjerping Tom Rene

Emne: VS: feilkode

 

 

 

 

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: Magnus Aarflot [mailto:magnus@estuning.no]

Sendt: 16. mars 2010 10:18

Til: Glømmen Emil andre

Emne: feilkode

 

 

17965/P1557/005463 - Charge Pressure Control: Positive Deviation

 

 

Possible Symptoms

 

 

* Reduced power output

* Limp mode

 

 

Possible Causes

 

 

* Boost Pressure too High

* Hoses/Pipes incorrect connected, disconnected, blocked or leaking

* Charger Pressure Control defective

 

* VNT (variable nozzle turbo): nozzles stuck

 

* Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective

 

 

Possible Solutions

 

 

* Check Hoses/Pipes to/between Components

* Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)

* Check / Clean / Replace Charge Pressure Control

 

* Check / Clean mechanism for variable nozzles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei,

jeg har akkurat samme problem på min Passat 1.9 TDI 110hp, 1999.

I mitt tilfelle tror jeg faktisk turboen er på vei til å ryke pga KM lengden som er ganske høy på bilen.

 

MEN til dere som vil bytte N75:

hvis det er snakk om N75 med delenr: 1HO 906 627 (A) så skal Møller ha ca 1500 inkl MVA.

Kjøp heller 1J0 906 627A til 1/3 av prisen!!!

 

På min bil er det snakk delen som er merket 14 på bildet:

http://tinyurl.com/yku4o9v

yku4o9v

leaf?id=0B5HwJbRIg3iBNDNkOTEyNDktYWI5ZC00ZjhmLTkyZjQtN2U1NjgwODZhZDg4&hl=en

Endret av vwpassat_tdi

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet. demonterte turboen i fjor og gjorde alt reint, var full i koks, og da fungerte den helt fint. Men tok ikke lange tiden før den var tilbake til det samme igjen. går i nødmodus på pådrag i liten motebakke ifra 3000omdreininger. Så nå er ny turbo på vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme i dag. Lå i 4.giret i en tung oppoverbakke med full gass på vei innpå E6en. Ble bra igjen etter en restart. Har kjørt hardt med den etterpå, og den har fungert perfekt. Skal lese av feilkodene over helga, men ser ut som det er samme feil som alle andre.

2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal dere høre her...

 

MAF = luftmengdemåler = LMM

 

Jeg mistenkte at det kunne være N75 og/eller turboen som kunne lage dette problemet.

Siden jeg ikke har penger til å bytte turboen, så måtte jeg leve med at bilen på oppover bakker ikke hadde krefter til å dra. Gikk bra etter av/på med tenningen mens jeg kjørte ( husk å ha på gear på nøytral når du gjør dette mens du kjører, hehe)

 

Tenkte jeg kunne måle litt på MAF via VAG-COM og så mens jeg kjørte at ved gass i bånn så ber ECU om 850mg (specified), mens det til tiders sank ned til 700mg (actual). DA....skjønte jeg at MAF'en ikke gjorde jobben. Jeg tegna ikke graf, men så det ganske klart i real time mens jeg kjørte.

 

Siden jeg bestilte noen deler fra Tyskland til bilen og jeg kjøpte en MAF også siden det var så billig der (ca 40Euro). Originale som satt i var en BOSCH, men denne jeg fikk var det ikke merke på :)

Byttet MAF igår og alt ser bra ut nå. Ingen problem på motbakker lenger, kjørte bilen HARDT på oppoverbakker og turboen går normalt :)

 

Bilen har nok av andre problemer, men om denne er løst må jeg se over litt lengre tid.

 

Til dere andre med lignende problem også, få en med VAG-COM til å lese av feilkoden og mål verdien fra MAF og turbo.

Til helgen skal jeg måle verdier fra nye no brand MAF :)

 

 

 

Feilkoden fra VAG-COM på min bil var( har hatt dette i minst 1 år):

 

00575 Intake manifold Pressure

17-10 - Control Difference - Intermittent

 

Readiness: N/A

 

Dette sier Ross-Tech:

 

00575 - Intake Manifold Pressure: Control Difference

Possible Symptoms

 

* Reduced Power

 

Possible Causes

 

* Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective

* Hoses incorrect connected, disconnected, blocked or leaking

 

Possible Solutions

 

* Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)

* Check Hoses

Endret av vwpassat_tdi

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo self. ikke om tilstanden på turboen din, men tipper det er MAF'en.

Hvor mye har bilen din gått , evt. hvor langt har turboen gått?

 

Jeg har kjørt 130.000KM med denne turboen etter at jeg kjøpte bilen og regner med at eieren før hadde kjørt minst 50.000KM.

Lurer på hvor lenge disse turboene holder ut ?

 

Hvor mye koster MAF her i Norge?

 

Ingen årsak. Greit å dele kunnskap med andre.

 

Jeg glemte forresten å skrive at motorkoden min er AFN.

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår