Gå til innhold

Kasser til 6x9. Fungerer dei?/Nå: Bilstereo til Porschen

Ranger emnet

todleif

Anbefalte innlegg

Eg har ein bil der det ikkje er aktuelt å øydelegga interiøret.

Lyden no er ikkje atfor bra.

So eg tenkte på å bytte ut høgtalerene framme i dørene (veit ikkje størrelsen enno) og kanskje ha 6x9 i kasser bak framsetene ein plass.

Er kassene til 6x9 store nok? http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=119&katid=85&mid=m436&id=&vn=736

6x9 er vel ofte beregna på store kasser.

Og so er det berre å anbefalle høgtalere.

Det er lydkvalitet eg er ute etter.

Endret av todleif
litt endring i planene

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

6"x9" (og bilhøyttalere generelt) er oftest beregnet på "ingen" kasse, dvs. kasser som er så store som en dør eller et bagasjerom.

M.a.o. kan du miste så og si all bassgjengivelse ved å putte dem i så små kasser som f.eks. de man får kjøpt til 6"x9".

Vet ikke om noen som oppgir parametre på 6"x9". Parametrene trengs i alle fall for å anbefale en eventuell kassestørrelse med sikkerhet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar hvis du driter i hvordan det skal låte så funker det helt supert:)

Men som Miniboom skrev så mister du alt av bassgjengivelse, blir som og putte en 12" sub i en 5 liters lukka kasse.

Så hvorfor gidde og kjøpe 6x9 da? du klarer deg egentlig bare med en diskant og en mellomtone bak, ikke at jeg ville ha valgt det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar hvis du driter i hvordan det skal låte så funker det helt supert:)

Men som Miniboom skrev så mister du alt av bassgjengivelse, blir som og putte en 12" sub i en 5 liters lukka kasse.

Så hvorfor gidde og kjøpe 6x9 da? du klarer deg egentlig bare med en diskant og en mellomtone bak, ikke at jeg ville ha valgt det da.

Har du prøvd?

Greit nok, det er nok ikke perfekt med små kasser på dem, men mister all bassgjengivelse er litt drastisk, har da hørt normalt med bass og ikke spenngal gjengivelse hos flere jeg kjenner som benytter kasser, og enkelte ganger får du en annen fylde i lyden også som du ikke får uten, det er jo forskjell på elementer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke det men har hørt flere biler med slike kasser baki, jeg syntes ikke det låter bra.

Har liksom aldri falt meg inn og bruke slike da jeg syntes det ser helt på trynet ut med slike kasser baki.

Jeg syntes ikke noe om og ha lyd bakfra i det stor og hele.

Men at du syntes det låter bra er jo flott for deg, men det betyr ikke at alt annet ikke låter bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv hatt 2 6,5" coaxialhøyttalere i kasse, disse har jeg hatt både på rommet og løst i hattehylla i bilen, og må få lov til å si det at det var et par stykker som lurte på om jeg hadde sub på både rommet og i bilen. det hadde jeg da altså ikke, så etter min erfaring, så kan de bli ganske god lyd av par med 6x9" eller 6.5"

kassene til disse høyttalerne er på ca 15-20 liter.

har ikke prøvd selv med slike kasser bak setene o.l,

men hørt dette i bil, og synes det hørtes greit ut:)

og det var heller ikke noe fancy merke på høyttalerne;)

Mvh

Stian

stolt eier av MB 190E

krsmf.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv hatt 2 6,5" coaxialhøyttalere i kasse, disse har jeg hatt både på rommet og løst i hattehylla i bilen

Håper du ikke hadde de løst i hattehylla? litt av en smell hvis du får en i bakhodet.

kassene til disse høyttalerne er på ca 15-20 liter.

Ferdig kassene som selges til 6x9 er ikke så store, max 2-3 liter tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sånne kasser av merket caliber, sikkert ikke noe å si, men har hatt noen kenwood og nå jbl gt i de, som noen sier her, bassen er ikke der, er egentlig bare tragisk lyd. skal sette inn noe annet i dørene og ta vekk de 6x9 i min bil... jeg syntes lyden fra kassene ikke er annet enn bråk igrunn, kommer litt ann på hva slags musikk som blir spillt.

Bmw 530i v8 1996 gobilen
200sx 1993 solgt
Vento 1992 1,8cl restaureres
740glt 1990 2,3 16v solgt
Nissan primera 2000 solgt og dynget

Audi 80 1993 bruksbilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan ta ein litt grundigare beskrivelse av det eg har planer om.

Bilen er ein 81 modell Porsche 911 turbo.

I den er det no ein gammel Pioneer cd spiller og 1 høgtaler i kvar dør. (rekner eg med)

Eg har ikkje tatt av dørtrekka, men eg kan tenke meg at høgtaleren bakom ikkje er so stor. (kanskje 4")

Lyden er ikkje noko særligt, men eg har ikkje gjort noke med dette på 3 år.

Men hadde dette vært ein annen bil, hadde eg bestilt anlegg fort som f!

Sjølv om det er uoriginale dørtrekk (rs dørtrekk) har eg ingen planer om å øydelegge disse.

So det blir ein høgtaler av same størrelse bakom der.

Om det blir koaksial eller komponentsett får eg bestemme seinare.

Bilen er på vinterlagring so eg har fortsatt god tid.

Det blir ikkje akkurat masse bass av ein f.eks. 4" døra uten modifisering.

Sjølv om dørtrekka er uoriginale har eg ingen planer om å øydelegga disse.

So for å få litt bass tenkte eg på 6x9 i kasse som eg plasserer bak ein plass. (baksetene er tatt ut so eg skal nok klare å finne ein plass)

Eg har ein Alpine spiller liggande so eg kommer til å bruka.

Spilleren skal drive dette. har ingen planer om å spille altfor høgt, so eg rekner med at spilleren klarer dette greit.

Dette anlegget er ikkje for å få best muligt lyd, men for å få ein grei lyd.

Bilen er ein (kommende) klassiker, so eg har ingen planer om å øydelegga interiøret

Eg er fullstendigt klar over kva 6x9 står for og det er 15 år siden sist eg hadde 6x9 i ein bil.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider