Gå til innhold

Ang få toppakning til å tåle bank!

Ranger emnet

Roberto

Anbefalte innlegg

Er litt n00b i dette temaet enda, men siden jeg er midt i toppakning skifte, så har jeg sjekket ut endel om dette..

Jeg skal inn med orginal pakning.. dette er da på BMW`n.. Skal så bytte ut orginal boltene med 12-9 kvalitets bolter.. Disse kjøper jeg på jernvare handelen.. Kommer også til å kjøpe herda skiver til dette.. Trekker til med samme moment, eller litt mere, enn hva som er sagt orginalt, da denne ikke er turbo orginalt.. For tight gir visst svært uheldige spenninger i topplokket, og du risikerer sprukket topp..

Pianotråd bruker mange,lagd til som en sirkel rund syl for å spenne seg imot toppakning, men dette krever fresing av et spor i blokka irundt sylinderhullet..

Kopperpakning får du utskåret hos vannskjæreverk, helst med mal av en orginal pakning f.eks.. Hørte snakk om ca 1500kr for dette.. Toppen må være helt planslipt for å unngå lekkasjer..

Mange biltyper kan det også skaffes stålpakning til.. Dette kostet rundt 2500-3000kr til min.. Må planslipe topp her og, for å unngå lekkasjer..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sven

Hva slags fasthetsklasse er det på din originalt? Jeg har 12.9 på min 86 325i av sekskanttypen og tror det er originalt.

Jeg vet faktisk ikke.. Men det er ikke strekkbolter orginalt.. Men at det er 12-9, tviler jeg på.. Sekskant hode typen er ikke strekkbolt iallefall, men derimot torx er det..

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruke kobberspray på hele pakningen er oxo lurt...

jeg brukte 12.8 kvalitet på min sierra cosworth.. oxo gjort det på mange andre og har fungert utmerket...

pianotråd i tillegg til standard pakning er oxo en meget god løsning. Har jeg lagd på mange motorer..

elllers er jo en stål pakning det ultimate..

men det viktigste er riktig moment, skikkelig rengjort, rene gjenger og plane flater..

ser mange skriver å planslipe... er ikke å anbefale, men derimot å planfrese er bedre.. hvis en har bra utstyr..;)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Hvis jeg bruker original toppakning, sprayer den med kobberspray og bruker 12.8 kvalitets bolter.. Burde ikke pakningen tåle 1.5+ da?

med pianotråd i tillegg så..

men...... er mange andre momenter som spiller inn på livet på en topp pakning.. er alt korrekt ? blanding, tenning, oktan osv.. mange ting som spilller inn på holdbareheten.. hjelper ikke ha alt det beste på en motor hvis motorstyringa ikke er bra..:)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

med pianotråd i tillegg så..

men...... er mange andre momenter som spiller inn på livet på en topp pakning.. er alt korrekt ? blanding, tenning, oktan osv.. mange ting som spilller inn på holdbareheten.. hjelper ikke ha alt det beste på en motor hvis motorstyringa ikke er bra..:)

Tror du jeg må ha det? Har planet toppen og alt slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Tror du jeg må ha det? Har planet toppen og alt slikt...

Har snakket med flere som sier at det er behov for pianotråd over 1 bar på bmw motorer iallefall.. Men det kan jo være annerledes på din da

01` Seat Leon 4x4 20vT

Lenke til kommentar
Del på andre sider