Gå til innhold

Litt lade/dynamospørsmål

Ranger emnet


Einar

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål ang. lading.

 

Er jo ikke helt blond når det gjelder dette, men noe lurer da jeg og på.

 

På bilen min, så slutta den å lade, kom å gikk litt, og for det meste ikke, tok ett orginal regulator som virket, medsliten børster, og skiftet børstene på den, var fremdeles det samme, tok opp dynamoen, som var gaske sausa i olje, gjorde den rein, og pussa sleperingene, litt bedre, men kuttet å lade, ladelampa tente når den ikke ladet, gikk utifra det var noen defekte dioder til magnetiseringa.

 

Dette var gamletypen boschdynamo med utvendig vifte.

 

Hentet så en dynamo med ledningsnett av nye typen(innvendig vifte, skjult regulator) fra en delebil jeg har stående, 115A(istedet for 55A som sto der, skulle vært 70A).

Monterte denne, og bilen lader selvfølgelig, dog så virker ikke ladelampa, noe som er lokalisert til ledningsnettet til dynamo, da jeg hadde samme problem på delebilen og den fremdeles ikke tenner ved jording av D+ledningen.

Så angt så greit.

måler ladinga, med kun parklys på, så hadde jeg 14,02V(målt med en digital batteritester fra Bosch, med rus 14,2.

 

Setter på vifte, nærlys, tåkelys og varmeseter, og det viser 13,64, med rus 13,8, skrur det av igjen og den tar seg fremdeles ikke over 14V.

 

Med den dynamoen, og det batteriet jeg har(115A dynamo, 100Ah Sønnak-batteri), mener jeg at spenninga burde lett krabba seg oppigjen over 14, mener den burde liggi over 14 uansett.

Gamle typen dynamo har jeg stortsett målt til 14,2-14,4 med orginal regulator(14V).

 

Så det jeg tenker på da, er at ledningen til dynamo er for tynn, antar den er på rundt 6-8 mm2.

Bilen det sto på ble maksimalt levert med 90A dynamo.

Syns fremdeles det er rart.

 

Noen som har en formel for å regne ut nødvendig kabeltverrsnitt til denne?

Den er ca 1,2 meter lang, dynamoen er på 115A/14V om noen bare føler for å regne på det(nomogrammer går bare til 50A vanligvis, og jeg kan ikke helt se at det skal være nødvendig å dimensjonere for maksimal ladestrøm).

Formelen vil jeg gjerne se uansett.

 

Det neste er:

Det var noen som forklarte en fiks måte å jukse opp ladespenninga litt, med en zenerdiode eller kondensator.

 

Hvordan pleier støydemingskondensator å monteres på disse?, bak plastdekslet?

 

Bilen er en `91 300TDT.

 

760826.jpg

Gammel type

 

01-10alternator.JPG

Ny type

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å koble fra hovedledningen(+) på dynamo og måle når bilen går? Da eliminerer du ihvertfall all last og spenningsfall. Får du ikke nok spenning da, er det noe galt ihvertfall...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk selvfølgelig også at jordinga er bra, men det har du sikkert gjort allerede. Startkabler fra motorblokk til chassis, og fra + på dynamo til + på batteri kan også være et triks for å utelukke spenningsfall :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lært noe idag og.

 

Men hva med å måle spenning ut fra dynamo UTEN å koble fra ledningen da? Da får du ihvertfall utelukket spenningsfallet evt. Måler du det samme på dynamo og batteri er det ikke noe spenningsfall å snakke om. Men du har kanskje prøvd allerede...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper meg så absolutt, til og med bilde av rett regulator.

 

Bare lurer på åssen diode jeg skal bruke...

 

Tusen takk for linken...

 

Her er ett lite triks for å få litt mer ut av din dynamo, ca 0,6volt mer i teorien.

Gjorde dette på mi, og nå lader den 14,97volt. Nå skal det sies at han som gav meg dette tipset, sa at det ikke ble gitt noe garanti på en slik jobb, så den kan man tolke som man vil. Her fungerer det hvertfall toppers nå.

Dynamoen er en 90 amp Bosch

 

Følgende ble gjort:

Jordingen til spenningsregulatoren ble kappet av, og satt inn en dioder i stedenfor. Da skal den i teorien lade opp til 0,6 volt mer.

Nå er det noen år siden jeg gikk på elektronikk linjen, så hva som er hva på dioden kan jeg ikke si med sikkerhet, men det er det sikkert noen andre som kan. Siden med "streken" på satt jeg på kableskoen på jordingen, og den andre ble loddet på spenningsregulatoren der jording før gikk inn.

Bilde for tale for seg selv:

 

DSC00071.jpg

 

DSC00072.jpg

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har løst problemet, men kan uansett gi deg formelen for spenningstap i kabelen.

 

R= rho*Lengde(meter)/Tverrsnitt(kvadratmeter)

rho (kopper)= 1.47*10^-8 ohm*m

 

gitt 8mm^2 og :

Den er ca 1,2 meter lang, dynamoen er på 115A/14V om noen bare føler for å regne på det(nomogrammer går bare til 50A vanligvis, og jeg kan ikke helt se at det skal være nødvendig å dimensjonere for maksimal ladestrøm).

Formelen vil jeg gjerne se uansett.

 

 

R= 1.47*10^-8(ohm*m)*1.2m / 8*10^-6 m^2 = 2.2*10^-3 ohm

 

Spenningsfall ved maks ladestrøm blir da:

U=R*I = 2.2*10^-3 * 115A ≈ 0.25V

 

Hva anbefalt kabeltverrsnitt med tanke på overoppheting/brannfare er vet jeg ikke for sikkert, og det er mulig å regne på det, men faktorer som lederens strømføringsevne er usikker. Men skal finnes tabeller for det i forksjellige litteratur(NEK f.eks).

Såfremt det ikke er sikring på kabelen skal det dimensjoneres for maksimal strøm, og det er nok det sikreste uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår