Gå til innhold

Trenger råd ang. "kjøper" som ikke vil betale

Ranger emnet

espenlg

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger et råd her på en ting jeg er litt usikker på.

Jeg har for salg en Audi A4 Avant 2007 mod. For å gjøre en lang historie kort så ringte en kar og spurte om alt mulig rart på bilen og jeg svarte på alle spørsmål. Etter ørten runder med pruting og forhandling så ble vi enige om en pris og hadde en avtale på at de skulle hente bilen en helg.

Så ringer han og sier at han trenger en NAF Kjøpstest pga banken krever det. Jeg sier fint, det kan jeg ordne, men jeg vil ikke betale for den, den koster 1890,- og han sier det er null problem, de betaler det når de henter bilen.

Jeg bestiller en NAF test og tar fri fra jobben 3 timer for å gjøre testen, de sjekker hver eneste skrue på bilen og er meeget nøye. Mannen på NAF sier at han finner ingen feil på bilen, den er helt i 100% strøken stand, og testen kvitteres med "Kjøp anbefales". Det er derimot to anmerkinger på bilen; venstre forskjerm har vært omlakkert og oljenivå var ned mot minimum.

Så går det to dager og kjøper sier at han vil ikke ha bilen allikevel fordi den har vært skadet. Jeg forklarer at bilen ikke har vært skadet - jeg laget en liten bulk med hånda i fjor vinter når jeg skulle skyve bilen fordi jeg satt fast i snøen. Bulken ble rettet og lakkert hos autorisert lakkeringsverksted og skaden er helt usynlig. Eneste måten man kan finne det ut på er ved å måle lakktykkelse slik de gjorde på NAF testen. Og det er ikke noe jeg finner på heller, det er fakta.

Jeg mener så fortsatt at han må betale for NAF testen slik vi avtalte, men han mener altså at han ikke skal betale siden jeg unnlot å fortelle at bilen "var skadet" som han sier.

Hva f... skal jeg gjøre? Jeg mener bestemt at en sånn liten sak ikke akkurat er vanlig å oppgi i en salgsannonse. Han spurte aldri om bilen hadde vært omlakkert, han spurte meg om den var fin i lakken, noe jeg sier at ja - den er helt strøken. Han har fått bilder fra alle vinkler av bilen og hadde ingenting å påpeke der.

Spørsmålet mitt er: Er det jeg som tar feil? Kan han slippe unna den helt krystallklare avtalen vi hadde rundt betaling av NAF testen, eller bør jeg stå på krava og be han holde seg til det vi ble enige om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du selger den til noen andre. Den testen du tok som kostet deg litt penger får du nok fort igjen...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har iallefall ditt på det rene mener jeg! En slik liten bagatell skal ikke ha noe å si whatsoever. Virker som om fyren bare er umåtelig vrang av seg! Desverre er det vanskelig å tvinge fyren til å skrive under på kjøpskontrakt/salgsmelding når avtalen kun er muntlig (ja muntlig er juridisk bindende etter lov, men funker ikke i praksis).

Uansett så hjelper NAF testen på videre salg om ikke fyren kommer tilbake uvrang!

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skreiv det kanskje litt uklart i mld min, jeg mener ikke å tvinge fyren til å kjøpe bilen altså, det står han selvsagt helt fritt til å velge selv.

Det eneste jeg er sterkt uenig i er at han ikke skal betale den testen han lovet å betale. Det er kanskje ikke allverdens beløp i det store og det hele, men oppunder 2000,- er et vesentlig beløp for min del, det hadde nesten dekket årsavgiften på bilen f.eks.

Takker for svar som har kommet, tar gjerne i mot flere innspill også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde så absolutt betale testen etter min mening da det var han som ville ha den. Evt få fyren til å ta halvparten om han er virkelig vrang...

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om "kjøperen" vil ha den testen blir det jo litt feil at han skal betale også, hva visst bilen hadde masse feil ? Han har jo ikke lyst å legge ut penger på en test som viser at bilen ikke er bra... (er jo ikke tilfelle her da, men kan jo hende han ser på flere biler.)

1. Dere "burde\kunne" blitt enig om å dele på utgiftene til testen. MEN, da burde kjøperen iallefall ha sett nøye på bilen og vært en potensiell kjøper.

2. Pengene får du igjen pga bra test som lett tiltrekker seg kjøpere. (Selv om det er kjedelig å betaler\legge ut for den.)

3. Visst kjøper viser seg å være vrang på noen måte, selg til noen andre. Er ikke moro å selge til noen som brått klager på masse i ettertid.

Just my 2-3 cent... :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ottesen; jeg skjønner hva du mener.. Men det som er litt spesielt med en slik NAF Kjøpstest er at det er helt og holdent en greie mellom NAF og kjøper. Jeg skulle egentlig ikke engang få vite resultatet av testen, og det er typisk en test som kjøper både bestiller og betaler. Han på NAF spurte derimot "kjøperen" om det var greit at jeg fikk resultatet av testen, så da fikk jeg lov til å se den.

Dumme meg skulle bare være grei å legge ut så lenge, siden jeg var NAF medlem og fikk en rimeligere pris på testen :-(

Dyr lærepenge, men man kommer vel neppe noen vei med folk som er sleipe som ål. Det blir hvertfall siste gang jeg gir bort 2000,- til en som liksom skal kjøpe bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde styrt langt unna denne karen, dette er samme typene som kommer i ettertid og klager både på det ene og det andre.

Legg ved NAF-testen i annonsen, den er et stort pluss. Se det heller på den måten, ikke angre på dette her men si at du er en erfaring rikere ved neste bilsalg :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider