Gå til innhold

En dyse gir for mye diesel - skadelig å kjøre med (?)

Ranger emnet


0ddis

Anbefalte innlegg

Har et lite problem på en 2001 mod VW Passat motor - motorkode AWX (1,9 130hk turbodieselmotor/TDi) Den ene av fire dyser (pumpedyser) gikk i filler, og bilen gikk på 3 cyl. Ny dyse ble bestilt, og skiftet. Da gikk bilen på 4 cyl igjen, men fusket/lugget betydelig i momentregisteret 1600-2400rpm, spesielt i 4. og 5. gir under akselerasjon. Dysene ble målt, og det viste seg at den nye dysa ga altfor mye jamnført med de andre.

 

Mekanikeren sendte bilen tilbake til eier og sa han skulle kjøre en ukes tid for å se om problemet minsket seg noe. (Nå er det verdt å nevne at motoren er en sprett ny byttemotor fra fabrikk, som var komplett med alt, eksl. pumpedysene, som ble flyttet over fra den gamle motoren (som aldri gikk på 3 cyl ved noen anledning). ) Fuskingen avtok faktisk endel, men ikke på langt nær nok.

 

Bilen ble som avtalt levert inn igjen etter en uke hvor de hadde bestilt opp ny dyse på garantien og byttet den vederlagsfritt. Den nye dysa viste også noe over gj.snitt i mengde. Nå fusker den betydelig mindre, men etter å ha tatt en lang og grundig test idag viser det seg at den enda fusker merkbart i 4. og 5 gir, og jeg merker tydelig at bilen ikke har det knuffet den hadde før, vil anslå den mangler rundt 15-20% motoreffekt.

 

Mekanikeren mener det går helt fint å kjøre slik, mens jeg derimot mener det er uheldig å kjøre med så ulik tilførsel på hver sylinder + oljedryppen fra eksosen på tomgang. Det kan vel ikke være bra å kjøre slik? Forrringer det ikke også katalysatoren (som også ble byttet til ny) ? Har også snakket med folk som mener den økte mengden er uheldig for oljebadet i sylinderen.

 

Problemet med dysene var at det var vanskelig å finne noen som var veldig like, da man kjøpte en og en, det beste var å kjøpe 4 nye som var flowmatchet fra fabrikk. Men da en av disse pumpedysene koster over 5 lapper pr. stk blir det i drøyeste laget.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvordan det er med pumpedyse, emn commonraildyser er merket med en kode, som man registrerer i ECU, som rett og slett er kalibreringsdata som gjør at ECU kompanserer for forskjellig mengde.

Vil tro at dette gjelder pumpedysemotorer også.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår