Krugerz Skrevet Mars 1, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2010 Hei. Har lest en del på nettet om sparkling og grunning før man skal lakkere og det er ikke bare bare å skjønne seg på når alle skriver forskjellig. Så lurer på om det er noen der ute som kan hjelpe meg å få en klarhet i hvilken rekkefølge det skal være. Er det grunninga eller sparklinga som skal først? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HaaJeHaa Skrevet Mars 1, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2010 Tror dette er en smaksak der forskjellige lakkerere vil uttale seg forskjellig. Har snakket med flere lakkerer og dem mener forskjellig! Men det er stort sett kun grunninga som er rusthindrende, så utifra det perspektivet ville jeg lagt grunning først, iallefall om det dreier seg om bart metall. Er det snakk om mattet lakk så kan sparkelen legges først og grunninga sist. Uansett så må man ha grunning over sparkelen igjen for at basen skal få feste. Er ingen lakkerer selv, så correct me if I'm wrong. Siter 77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20 X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thomassj Skrevet Mars 1, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2010 Som haajehaa sier er det forskjellig hva folk å forskjellige verksteder gjør, noen grunner først å andre sparkler rett på stålet. personleig sparkler jeg rett på stålet. Siter 95 Golf 3 94 Audi 80 competition, oppe å går med megasquirt 85 Volvo 740 88 Volvo 740 delebil 87 Volvo 240 Stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kongstian87 Skrevet Mars 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2010 finnes vel mange forskjellige meninger om dette, kommer jo ann på hvor nøye du skal være også da ;) jeg pleier og syre grunne først, deretter sparkle også grunning :D men det er ingen økonomisk variant;) skal gå bra med begge metodene nevnt over her, kommer jo ann på hvor nøye du skal være ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Mars 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2010 finnes vel mange forskjellige meninger om dette, kommer jo ann på hvor nøye du skal være også da ;) jeg pleier og syre grunne først, deretter sparkle også grunning :D men det er ingen økonomisk variant;) skal gå bra med begge metodene nevnt over her, kommer jo ann på hvor nøye du skal være ;) Du må ha på en annen grunning også mellom syregrunningen og sparkel Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
imloud2 Skrevet Mars 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2010 som nevnt over, så har jeg og bare lagt sparkel rett stålet, såfremt at det er rustfritt osv. vet noen sier at man skal ha på grunning, la denne tørke, matte forsiktig, også sparkle over. og må jo som nevnt ha grunning før lakk :) Siter Mvh Stian stolt eier av MB 190E krsmf.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
random4k Skrevet Mars 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2010 Det er slik at enkelte fabrikker slikt som audi og volkswagen har pålagt merkeverkstedene slik som møllerbil å legge grunning under sparkel. Dette er for garantien sin skyld for om sparkelet sprekker og faller av er det iaffal grunning under som beskytter stålet. Siter Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uggsa Skrevet Mars 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2010 Man skal jo helst grunne før man sparkler hvis man sparkler på bart stål. Leg på litt epoxy, glatt over å sparkle. Mange slurver med dette, kommer jo ann på hvor nøye du er da. Så må du legge epoxy og fyller over sparkelen igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.