Gå til innhold

regne ut hvor stor sikring, 10W lyspære

Ranger emnet

Exposito

Anbefalte innlegg

Einar var litt kjapp i svingen der.

Riktig formel er: P=U*I => I=P/U

Strømmen på kursen din blir da: I= 2*5W/12V = 5/6A ≈ 0.83A

Men en ting å merke seg er at sikringen skal velges etter tverrsnittet/forleggningsmåte på kabelen og ikke med hensyn til lasten, om det var noen tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi på død og liv skal vise at dette kan vi, og det må vi vise så ville jeg vel heller sagt 2x5W/14V=5/7=0,714A

Men jeg kan ikke helt se at det utgjør noen forskjell, for trådstarter har fått svaret han trenger. Tversnittet på kabelen utgjør heller ingen problemer

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når påtrykt spenning er høyere enn nominell spenning øker også effekten i lampen. Uten at jeg vet for sikkert hvilken pære det er snakk om så vil jeg tro at de nominelle verdiene er 12V og 5W.

Øker man spenningen til 14V (ladespenning), vil også effekten bli høyere, trolig rundt 6,4W.

Regner man om med de gitte verdien vil man få:

I=P/U= 2*6,4W / 14V ≈ 0.91A

Typisk for utvikling av menneskers kunnskap er at vi liker enkle forklaringer, og vi har tendenser til å ta forklaringer for gitt. Hvorav førstnevnte utgjør en positiv utfordring mens sistnevnte utgjør en stor fare.

Hvis ingen stiller spørsmålstegn eller korrigerer påstander vil vrangforestillingene bestå, og utviklingen gå i stå.

En morro vrangforestilling ved elektromagnetismens morgen og frem til år 1600 var at nålen på kompasset pekte mot Nordstjenen. I flere hundre år trodde de på dette, og vi hadde sikkert trodd det samme den dag i dag hadde det ikke vært for at noen betvilte forklaringen og beviste en annen og korrekt løsning.

Det er ingen skam i å ta feil, snarere er det en skam å la slikt fare uten å bry seg. At du mondeo misforstår dette med arroganse får så bli, du får leve i vrangforestillingene om at jorda er flat og at Gud eksisterer fordi (a+b^n)/x=x ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg regna av en eller annen merkelig grunn feil vei, enda jeg vrei hodet mitt og kontrollregna på ting jeg visste for å friske opp, men neida, når jeg skulle regne det rette stykket gikk det feil...

Men verken ledningstverrsnitt elelr sikringsstørrelse er feil, du kan fint putte en 10A i også uten problem, men liten vits i å oversikre i forhold til lasten.

Bra man blir retta opp på.

Forresten så er effekten på pærer til bil, oftest opplyst på 13V ca.

Strømmen blir omtrent den samme om det er 12 eller 14V på pæra, men effekten øker.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider