Gå til innhold

Tip til forsterker til Pioneer TS-W3002D4 Subwoofer

Ranger emnet

-=JJ=-

Anbefalte innlegg

Trenger tips til hvilken forsterker som passer sammen med Pioneer TS-W3002D4 Link: http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=6367&katid=28&mid=m436&id=&vn=736

(Er ny når det gjelder bilstereo)

Men den må ikke altfor dyr, og gjerne noe som Thorsov har :)

Forsterkeren skal også drive 2stk 6*9hattehøytalere og mulig 2stk 6,5" høytalere. Tror de er på 300W (6*9) og 200W (6,5")

Takker for tips og hjelp :)

Endret av -=JJ=-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne subben trenger myye strøm!

har nett kjøpt 2 sånne selv... skal snart bestille meg en DynaBel BF7501.. den er på 2500 watt og koster 6000 kr..

men du bør bruke en skikkelig monoblokk på denne, og ikke noe 4 kanaler eller noe slikt.

kjøp heller en 4 kanaler til de 4 andre høytalerene dine.

skal du ha et annlegg som egentlig ikke svis så mye i lommeboka er dette feil subb! :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger tips til hvilken forsterker som passer sammen med Pioneer TS-W3002D4 Link: http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=6367&katid=28&mid=m436&id=&vn=736

(Er ny når det gjelder bilstereo)

Men den må ikke altfor dyr, og gjerne noe som Thorsov har :)

Forsterkeren skal også drive 2stk 6*9hattehøytalere og mulig 2stk 6,5" høytalere. Tror de er på 300W (6*9) og 200W (6,5")

Takker for tips og hjelp :)

Til subelementer, særlig av den kaliber du har linket til, så er det noe som kalles monoblokk som benyttes. En monoblokk er en forsterker med kun 1 kanal, men det er ikke noe i veien for at den kan drive flere elementer. Det elementet du har linket til krever en del watt for å drives optimalt, så da trenger du en litt kraftig forsterker. Det at forsterkeren også skal drive 4 andre høyttalre + subelementet kan du bare glemme. Du må nok ha enda en forsterker(4kanaler) til de andre høyttalerne dine.

Om det gjerne kan kjøpes på Torshov, så ser jeg ingen grunn til at du ikke kan ta deg en tur ned dit og spørre. De har det du trenger. Hvis du absolutt må ha et 1kW element, så trenger du kraftig forsterker og de er ofte dyre. Torshov selger en monoblokk som heter MTX Thunder X1000D, og den vil drive Pioneer elementet optimalt om du kobler subelementet ned i 2Ohm. Hadde jeg vært deg, hadde jeg dratt på Torshov, kjøpt A/D/S anlegg, holder lenge om man er ny innen bilstereo, og det er mye billigere.

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med LIB, ei heller noen jeg kjenner som har det.

Men den kan kobles i 2ohm, og krever 600Wrms for å drives optimalt, i den klassen finner du rimligere forsterkere enn den watttørste Pioneer subben. Blir bra med lyd av 600Wrms, i riktig kasse. Hadde 200Wrms på første subben min, i portet kasse og det ble lufttrykk i liten bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey!

har også tenkt å kjøpe to slike Pioneer subber.

har også tenkt litt på hva slags forsterker jeg må ha til å drive disse.

ønsker primært Pioneer-forsterkere (gjennomført ét merke i bilen). ;)

Så da lurte jeg på om noe av dette er any good;

Alternativ 1:

Er det godt nok å koble subbene (2stk) på denne,

Pioneer GM-D8400M Mono-forsterker

Alternativ 2:

Gjelder samme som alternativ 1 omtrent.

Om jeg kjøper to stk Pioneer GM-D8400M Mono-forsterkere

til å drive hver av subbene, vil det være bedre? evt hvor mye bedre?

Alternativ 3:

Sikkert det aller beste alternativet, og dyreste.

Er denne forsterkeren (Pioneer PRS-D2000SPL) god nok til å drive to stk Pioneer TS-W3002D4?

Skjønner jo sikkert at alternativ 3 er "best".

men hvor mye bedre, dersom feks alternativ 1 ikke er langt unna så må jo prisen kunne forsvares!

..eller alternativ 2, fortsatt 2000 kr billigere enn alt.3

Håper noen vet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey!

har også tenkt å kjøpe to slike Pioneer subber.

har også tenkt litt på hva slags forsterker jeg må ha til å drive disse.

ønsker primært Pioneer-forsterkere (gjennomført ét merke i bilen). ;)

Så da lurte jeg på om noe av dette er any good;

Alternativ 1:

Er det godt nok å koble subbene (2stk) på denne,

Pioneer GM-D8400M Mono-forsterker

Alternativ 2:

Gjelder samme som alternativ 1 omtrent.

Om jeg kjøper to stk Pioneer GM-D8400M Mono-forsterkere

til å drive hver av subbene, vil det være bedre? evt hvor mye bedre?

Alternativ 3:

Sikkert det aller beste alternativet, og dyreste.

Er denne forsterkeren (Pioneer PRS-D2000SPL) god nok til å drive to stk Pioneer TS-W3002D4?

Skjønner jo sikkert at alternativ 3 er "best".

men hvor mye bedre, dersom feks alternativ 1 ikke er langt unna så må jo prisen kunne forsvares!

..eller alternativ 2, fortsatt 2000 kr billigere enn alt.3

Håper noen vet :D

De to første du linket til er akkurat den samme forsterkern? Og nei, hadde holdt meg LANGT unna de to, om du skal drive 1500W rms elementer. Disse er watt-tørste.

Det siste alternativet er dyrt, men om du skal ha to elementer, er det den forsterkeren du må ha. Skjønner ikke poenget i å bare kjøpe fra ett merke, setter litt begrensninger.. Og det kan bli dyrt, som i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de to første alternativene er samme forsterker.

Alternativ 1 var å bruke en forsterker på to elementer.

alternativ 2 var å bruke to forsterkere på to elementer (en forsterker pr bass).

Er det noen andre forsterkere som ikke er Pioneer som driver to slike subber bra uten at det koster skjorta da?

Dersom differansen er rundt 1000-1500 så velger jeg jo uansett pioneer-forsterkeren. Pga samme merke all over;)

En av grunnene, hvertfall min til å ha alt i samme merke er pga jeg har veldig ny bil.

Vil at annlegget skal se så OEM (originalt) ut som overhode mulig og bygges inn.

Vet jo også at pioneer er et merke som alle forbinder med god kvalitet.

enten man er 15 eller 50år.

Har jo en bil til rundt 600.000kr så det å få videresolgt denne til en evt 47åring engang i fremtiden med Pioneer sier seg lettere enn dersom jeg hadde valgt noe TV-boden skvip og blanda med noe Torshov-merker. ;)

Idag sitter det et helt greit originalt Bose premium oppsett i bilen.

Men, dersom jeg kan spare ca 2-3000 på å kjøpe en forsterker av et annet (godt kjent merke) så selvfølgelig er det da interressant!

Forsterkeren er jo godt usynlig, men elementene i dører, subber etc vil jeg helst ha i et og samme merke.

Hva slags forsterker er å anbefalle til å drive 2 stk Pioneer TS-W3002D4 subber?

Endret av tiiim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skjønner ikkje vitsen med å velge tungdrevne basselement som krever masse watt!

Du må da ha ein skikkelig stor forsterker og sansynligvis oppgradere dynamo og kablingen for å utnytte høgtalerene.

Har du 1 basselement på 1000w rms, so er det greit med ein forsterker på 1000w rms.

Har du 2 basselementer på 1000w rms, so er det greit med ein forsterker på 2000w rms

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene, hvertfall min til å ha alt i samme merke er pga jeg har veldig ny bil.

Vil at annlegget skal se så OEM (originalt) ut som overhode mulig og bygges inn.

Vet jo også at pioneer er et merke som alle forbinder med god kvalitet.

enten man er 15 eller 50år.

Har jo en bil til rundt 600.000kr så det å få videresolgt denne til en evt 47åring engang i fremtiden med Pioneer sier seg lettere enn dersom jeg hadde valgt noe TV-boden skvip og blanda med noe Torshov-merker. ;) Pioneer TS-W3002D4 subber?

Torshov selger faktisk ganske bra produkter. En jeg kjenner fikk best midbass i EMMA i sin klasse. BARE Torshov produkter. Har forøvrig bare Torshov produkter jeg og, og er rimlig fornøyd.

Nå har det seg slik at det er kun høyttaler elementene dine som vil bli synlige om du bygger et diskrè anlegg, så merket på forsterkeren har vel ikke så mye å si, så lenge den leverer musikk, og ikke bare (u)lyd.

Angående forsterkere.

Alternativ nr. 1: Dra på Torshov, også handler du deg 2stk MTX Thunder X1000D, disse leverer 1000Wrms i 2Ohm, og klarer fint å få den watt-tørste og tungdrevne membranen til Pioneerene til å røre bra på seg. De koster 3.5k per stk eller noe, altså 7k tilsammen.(Muligheter for gode rabatter på Torshov forresten, alright butikkjede dette her altså!!!)

Alternativ nr. 2: Handle 1stk dynaBel BF7501 (5998kr), om du kobler elementene ned i 1Ohm(hvert element i 2Ohm, også parallellkoblet på forsterker) vil denne levere godt med effekt. 2500Wrms i 1Ohm. Mange har det for seg at dynaBel er noe "billigræl", men det er overhodet ikke sant. dynaBel leverer. Ref: Fi BTL 18" x 2. 10kW dynaBel

Selv hadde jeg gått for alternativ nr. 2.

Youtubefilmer som viser dynaBel i aksjon, anlegget er bygget av en norsk bilstereoentussiast i området ved Molde/Ålsund.

Hairtrick

Lufttrykk?

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar :)

Føler jeg kupper tråden til trådstarter her, men virker som han er på ferie. Så blir jo godt med "bumping" dette :P

Takker for tipset todleif, viste faktisk ikke den tommelfinger-regelen du gav meg. Har alltid blitt opplært til "drit i watt!".

hehe.

Ja, de er vel tungdrevne, men har hørt dem, de spiller dypt og pent. Så er vel noe av baksiden ved at de er så tungdrevne :P

Dynamoen klarer 120-140amp.

Batteriet i bilen skiftes med et deep circle Optima Yellow Top batteri. Disse batteriene lader jo helt utrolig fort opp igjen.

Og om ikke det er nok så må jeg vel ha et batteri til engang.

Men får vel se først :)

Parkway, ja, mente ikke noe negativt med Torshov.

Kunne vel sagt Biltema istede, men de har jo alltids en eller annen spennende duppe-dings de å så, hehe :)

Torshov selger jo Pioneer de å, så nei, ingenting negativt om noen av disse.

DynaBel har jeg hørt litt opp og ned om. Noen mener det er drit mens andre forguder merket.

Hvor kommer dynaBel fra egentlig?

kan jo dra innom Torshov på mandag å se om jeg får testet forsterkeren du anbefalte. Får håpe de har den utstilt.

Merket på forsterkeren har egentlig ingenting å si sånn sett nei.

Ut ifra specs så ser jo Pioneerforsterkeren overlegen ut.

Nå kan jo ikke jeg så mye om forsterkere, desverre.

Så er jo egentlig derfor jeg trenger tips/råd :D

Specs Pioneer:

Effekt @ 2 Ohm (Maks) 1 x 3000 Watt

Effekt @ 4 Ohm (Maks) 1 x 1500 Watt

Effekt @ 2 Ohm RMS ved 14,4V 1 x 1500 Watt

Effekt @ 4 Ohm RMS ved 14,4V 1 x 750 Watt

Last 1 - 8 Ohm

Dimensjoner B x H x D 586 x 65 x 282 mm

Vekt 9,3 kg

Effekt @ 1 Ohm (Maks) 1 x 4000 Watt

Specs DynaBel:

4 ohm utgangseffekt 750W

2 ohm utgangseffekt 1400W

1 ohm utgangseffekt 2500W

4 ohm 2 forst. linket 3000W

2 ohm 2 forst. linket 4500W

*ved 0,1% A-Veid total harmonisk

forvrengning. Spenning 14,4 volt

Lavpassfilter 35Hz – 300Hz 24dB/okt

Subsonisk filter 10Hz – 60Hz 24dB/okt

Frekvensområde 10Hz - 350Hz (+-1dB)

Signal-Støyforhold Over 90dB

Dempningsfaktor Over 350

Inngangs følsomhet 0,2V – 6V

Inngangsimpedans 20kohm

Anbefalt sikring (ekstern) 200A

Dim. (BxHxL mm) 258x50x494

Vekt (netto) 7,5kg

jeg vil bare vite hva som gir mest power til 2 pioneersubber

Slik at de kan være gode og fornøyde! slippe å sulte etter kraft/næring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider