Gå til innhold

Hjelp: Bytte av registerreim på Volvo 245,

Ranger emnet

Volvina

Anbefalte innlegg

Hei! Er ny her på forumet, og jeg trenger litt hjelp. Samboeren min skal bytte registerreim på Volvoen vår, har alle deler og vet hva som skal gjøres, men får ikke løsnet bolten på det min engelske samboer kaller Crank shaft pully. Slik jeg har forstått det så vil ikke motoren stå stille slik at man får av bolten slik at man kan bytte registerreim, vi har prøvd bilen i gir, foten på bremsen og lignende, men har kommet frem til at vi trenger en låseplate for å "låse" det fast slik at bolten går av. Vet noen hvor man får tak i en slik plate i bergensområdet?(eller bare hjelp med hva det heter på Norsk?) Eventuelt en annen god måte å få dette til på?

Et annet spørsmål, litt på siden: hvor er det beste stedet i bergen å få tak i deler til Volvo?

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crank shaft = veivaksel

Crank shaft pulley = veivhjulet (eller bare veiva hvis man er litt unøyaktig) på godt norsk.

Denne bolten pleier å sitte godt, men jeg har alltid lykkes med å sette bilen i 4.e gir, bremse og ta i med en god latmannsarm (long lever). Evt. kan det være en idé å kjøre den på starteren et lite øyeblikk dersom man er forsiktig og nøyaktig med å plassere verktøyet.

Hvis samboeren din er redd for å vri motoren for mye og 'miste timingen' trenger han ikke være det; det er ganske lett å time motoren opp igjen. Et lite tips i denne forbindelse er at det kan være vanskelig å se hvor merket for timingen til tenning (ignition) skal være på noen Volvo 240'er; dette gjøres best ved å kjenne på kåpa med en finger. Det er en liten bulk innover på blekket som omgir kåpa og dette er merket som skal matche merket på hjulet til tenningen.

Det kan også nevnes at Volvo 240 som regel tåler at kamreima ryker uten at motoren ødelegges (gjelder ikke k-motor? & ikke heng meg hvis jeg tar feil).

Lykke til!

mvh movikong

Lenke til kommentar
Del på andre sider