Gå til innhold

Registerreim intervall

Ranger emnet

Sluredyse

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Nybakt forumsmedlem her, kjøpte meg nylig en A4 Avant 1,8 2000 modell etter å ha kjørt min trofaste Audi 80 de siste 9 år!

Men, jeg har et lite spørsmål. Siden jeg var litt usikker på når registerreimen var byttet sist, så snakket jeg litt med Møller. Det viser seg at reimen min er byttet for ca. 4,5 år/70.000 km siden.

Så spurte jeg dem hva intervallet var på bilen min, selv om jeg har lest flere steder at det er 120.000/5 år. Hos Audi fikk jeg oppgitt at det nå var kommet klare instrukser om at de skulle oppgi et intervall på 180.000km, uavhengig av år. Dette kom også opp på computeren hos NAF, spurte dem på salgstest.

Så, hva skal man tro? Hvor lenge kan jeg kjøre reimen min med god samvittighet?

2000 Audi A4 Avant 1,8

(x) 1989 Audi 80 2,0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja vil vel egentlig bare si gi gass og vent på at den (ryker) når 180tusen og skal byttes. Om den ryker før dette er det vel en sak som møller må ta på sin kappe og utbedre skader på ventiler etc. for sin regning. Eller tar de bare på seg å bytte reim om den ryker før oppgitt?

men med god samvittighet ville jeg vel sagt 5år/120tusen er jo kjipt om reima ryker og motoren skjærer seg uansett om du må dekke selv eller møller tar det på seg, bilen ryker jo inn for noen dager uansett og du kan jo banne deg på at om reima ryker så skjer det på værst tenkelig tidspunkt.

Så jeg ville bytta nå/innen et halvt år og vært "sikker" på å ha en reim som holder.

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

120.000 og 5 år er det annbefalt å bytte akkurat som du sier;) Vet at audi har fått beskjed fra tyskland om at reima skal holde 180.000, men med norsk klima så blir reima mye dårligere her i norge enn om man hadde kjørt i tyskland:)

hørt fler tilfeller om motorhavari pga reima ryker=) så bytt hver 120.000 og 5 år:)! da kan du kjøre med god sammvittighet !

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mottatt!

Han på Møller sa at han egentlig anbefalte 120.000/5 år også, sånn "off the record"..

Jeg får vel ikke noe slags garanti hvis den ryker før 180.000 på en 10 år gammel bil!?

Får ta den til sommeren når feriepengene kommer, da er det akkurat 5 år og ca. 80.000 km siden sist :)

Noen som har en ide om hva sånt koster? Holder forresten til i Stavanger, hvis noen har en plass å anbefale.

2000 Audi A4 Avant 1,8

(x) 1989 Audi 80 2,0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporte møller om et tilbud, kom på 5000kr.. dette var da kun reimen..

Fikk dette tilbudet fra mekonomen:

Pris på skifte av komplett registersett og vannpumpe, med alle løpehjul ,dynamoreimer, og kjølevæske kommer på ca 9450,- totalt inkl deler og arbeid.

Må ta det på min snart, men tror jeg skal prøve meg på det selv ;)

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider