Gå til innhold

rar girkasse på 2.5td

Ranger emnet


hansol123

Anbefalte innlegg

hei har en 94mod omega b 2.5td, men girkassa er ikke helt som den skal.

 

kan bynne med det mest irriterende problemet, når jeg setter den i revers må jeg vente 2-3 sekunder før jeg kan trø på gassen, men da skjer det nesten igenting,må opp i høyt turtall for å komme meg bakover, på flattmark går det nesten greit men blir det litt motbakke står jeg iro helt til den kommer på 3-4 tusen rpm.

 

men problemet stopper ikke der. når den står i drive og jeg ligger i stabil fart så virker det som kassa ikke klarer å bestemme seg for hvilket gir den skal igge i så går ifra 3-4 gir og ned igjen flere ganger. men gir jeg full pedal går det bra og blir litt bedre i sport modus.

 

noen som vet hva problemet kan være?

 

mvh olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt olje og filter, funka som bare det på en 1988 Laurel som hadde lignende problemer. Lettest og billigst å begynne med.

- Opel Omega B 2,5l V6 Stv 1996

- Toyota CelicaSupra MA61 1986

- Toyota Celica GT RA40 1978

- Toyota Cressida RX60 1982

- Toyota Carina TA60 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte jeg skulle prøve det ja :)

 

hvilken olje burde jeg bruke? veit at det skal være girolje men noen merker som er bedre enn andre?

 

mye koster det for filter ca?

 

hvis det ikke funker å skifte olje å filter, må jeg bytte girkasse eller kan jeg bytte ut delen som er slitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bruke en helsyntetisk ATF olje. BMW anbefaler Castrol, og det gjør jeg og! Finn ut av fyllingsprosedyre på kassa di. På kassa mi (Vi har samme motor, men jeg har vel ZF kasse, mens du har GM) så er det nivåhull i bunnpanna. Der skal det fylles til det renner ut, får så å kjøre kassa til en viss temperatur, før man skrur inn igjen pluggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skikkelige biler har tappeplugg på converteren, og oljekjøleren bruker man blåsespiss, skift ut så mye som mulig, må man ta av converter gjør man det selvfølgelig ikke, men det var voldsomt så grinete du virka da :-)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tappeplugg på en converter burde vært avskaffa.. Viss du vet hvordan en converter ser ut på innsida så hadde du sett att den lagrer en massevis med partikler fra lameller foringer O.l.. Med en tappeplugg så løsner dette slammet fra partiet tappepluggen sitter i. da får vi ubalanse! ( ja! der er store mengder slamm i en converter!) Anbefaler deg å lese ALT! Ringstad skriver.. Grinete er jeg ikke.. Vet bare hva som virker.

Opel omega 2,5-96

Opel omega 2,5-96 Nr2!

Opel manta-72 2,4i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest det Rats har skrivd både før og nå jeg.

Rart at jeg ikke har fått ubalanse i converter enda da, på noen av bilene mine med automat.

Også rart at jeg ikke har sett slammet du snakke om innvendig i de konverterene jeg har sett kutta opp(Ford A4LD og MB 722.3), den ene kassa var full av aluspon fra en skjært opplagring til converter, men ikke noe slam, hverken i converter eller innvendig i kassa.

 

Er det slik at europeiske biler ikke er utsatt for dette, eller er det kasnkje for at jeg skifter olje nesten innenfor intervallene.

 

Kan også påpeke, at etter MB sluttet med tappeplugg på converter i 99, driver de med flushing av kassene, en litt for stor andel av kassene får problemer etter dette, mange med converter og lock-up, mens andre får trøbbel med ventilhus.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår