Gå til innhold

Getrag i 240

Ranger emnet


Turboperformance

Anbefalte innlegg

Skal hive inn en Getrag 265 og har det meste klart.

 

Men noen som vet hvordan men enklest lager girkassefeste mot selve balken/ bakre travers? Tenkte kanskje å modifisere et M47-feste, men usikker på hvordan det vil passe. Noen tips/ bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er like greit å lage ny travers..lettere enn å begynne å kødde med noe org. travers.. lagde ny travers til en opel for et par uker sia..så ville nok gjort det..

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du!

 

Jeg kom over denne artikkelen: http://www.warrensweb.com/volvo/transmission.htm

 

LES!!

 

T56 i volvo 240! dvs. 6trinns kasse.

 

han har masse bilder der og forklaring på hvordan det gjøres.

 

jeg fikk også svar på en epost fra han:

 

 

 

Olav,

 

Feel free to use anything you like from the website.

 

However, most of the details won't be the same because my T56 was used with

an LS1, not a Volvo block. You'll get more info from http://www.turbobricks.com.

The T56 swap should be very much the same as the T5 retrofit others have

done. This is the T5 link:

http://forums.turbobricks.com/viewtopic.php?t=10633

 

The site for D+D performance will be the most helpful about the T56.

http://www.ddperformance.com

They are the company in the USA best known for T56 uses.

 

 

Sorry I didn't get beck to your last e-mail, I've been busy. About the T56

questions you asked:

 

-How much power can the T56 tranny handle?

-Can it handle some 500-600hp?

 

*This tranny should easily be good for 500-600hp. If you are making more

power than this you will want to get the one that came in the Dodge Viper,

or have a Chevy T56 with a few small improvements. The gears themselves are

capable of handling much, much more power.

 

-Is the T56 the tranny that also came with corvette?

*The T56 came with Chevy Corvettes and z28 Camaros/Firebirds from 1993 and

on. It also came in Dodge Vipers and most recent 2003-2004 Ford Mustang

Cobra's. They are all almost identicle internally. The one in the Viper

comes with carbon fiber syncros to handle more power. This can easily be

retrofitted to all of them.

 

An important part of this retrofit on a volvo engine will be the

bellhousing. The bellhousing on Camaros/Corvettes is different when they

switched from the LT1 to LS1 engines. I don't remeber all the details but

the throw out bearings are completely different as are the bellhousing bolt

patterns.

 

Feel free to ask any more questions...I'll answer what I can.

 

Keep me posted on your progress.

 

Regards,

Justin Wade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

traversen eller adapterplata?

Jeg lurer litt på det samme selv ang traversen.

Hvordan passer BMWtraversen i 240? Evt kanskje mikse 240 og BMW travers?

 

Men.. hva gjør man med mellomakselen? Det opphenget er dårlige greier. Har begynt å bråke noe jævlig når jeg aklserer hardt og i det hjula får feste etter litt burning. Det var også en som påstod at kryssene holdt for maks 300hk:( Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

traversen eller adapterplata?

Jeg lurer litt på det samme selv ang traversen.

Hvordan passer BMWtraversen i 240? Evt kanskje mikse 240 og BMW travers?

 

Men.. hva gjør man med mellomakselen? Det opphenget er dårlige greier. Har begynt å bråke noe jævlig når jeg aklserer hardt og i det hjula får feste etter litt burning. Det var også en som påstod at kryssene holdt for maks 300hk:( Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

 

Hadde aldri noe problemer med min, som bremset 335hk.

Mellomakslingen var av den groveste typen, og originalt oppheng.

Har hørt at 740 oppheng lett kan tilpasses, og er mer stabilt.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

traversen eller adapterplata?

Jeg lurer litt på det samme selv ang traversen.

Hvordan passer BMWtraversen i 240? Evt kanskje mikse 240 og BMW travers?

 

Men.. hva gjør man med mellomakselen? Det opphenget er dårlige greier. Har begynt å bråke noe jævlig når jeg aklserer hardt og i det hjula får feste etter litt burning. Det var også en som påstod at kryssene holdt for maks 300hk:( Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

 

Adapterplata passer bra.

BMW-traversen passer IKKE bra.

Oppheng og kryss tåler mye. 300 hk er som nissan s13 forteller ikke noe problem. Biler med 5-600 hk kjører med originale kryss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-56 er gromkasse det gitt!!

Har det i min 242 og den tåler det meste av juling,bortsett fra voldtektsgiring,for det har jeg erfaring med.

Kassa er idag ute for storrenovering pga nettopp dette.

Har hatt den kassa i bilen i over tre år og den kan varmt anbefales.

Går også ut ifra at jeg fortsatt er den eneste i landet som har 6-trinns i en 240.

Eller hur?

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Euro-1

T-56 er gromkasse det gitt!!

Har det i min 242 og den tåler det meste av juling,bortsett fra voldtektsgiring,for det har jeg erfaring med.

Kassa er idag ute for storrenovering pga nettopp dette.

Har hatt den kassa i bilen i over tre år og den kan varmt anbefales.

Går også ut ifra at jeg fortsatt er den eneste i landet som har 6-trinns i en 240.

Eller hur?

 

Det er nok godt mulig!

 

han fyren sa at Dodge Viper har en T56 med andre synkroer, som tåler mer! Det gikk ann å ettermontere de synkroene i andre T56 kasser.

 

Kjøpte du kassen ny?

Hva gav du for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaButcher:Jeg ga 15k for kassa med helt ny clutch til smallblock (som jeg seff ikke fikk bruk for).

Selve synkromatchene i de kassene er det ingen vits i å bytte,de er gromme nok som de er.

Det eneste som er litt pes er å få laget clutchhuset og å få originale utløserarmen til å passe.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Euro-1

DaButcher:Jeg ga 15k for kassa med helt ny clutch til smallblock (som jeg seff ikke fikk bruk for).

Selve synkromatchene i de kassene er det ingen vits i å bytte,de er gromme nok som de er.

Det eneste som er litt pes er å få laget clutchhuset og å få originale utløserarmen til å passe.

 

hmm, han jeg kjøper motor av, sier han skaffe rmeg kasse for 10k.

jeg tror ikek jeg har råd til girkassen i år, om jeg må inn å sone militæret :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår