Gå til innhold

Audi A6: Feil og mangler etter NAF-test

Ranger emnet


Nybil-kjøper

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Håper det er noen mekkekyndige Audifolk her, forhåpentligvis verksted-mekkere. Jeg har hatt en ganske fin og strøken Audi A6 2001 på Naf test, hvor det ble avdekka tre ting.

1. Vinterdekk 4mm mønsterdybde, grensa er 3mm

2. Kjølevannet oppnår ikke helt 90 grader, noe som kan tyde på en feil i føler/temp.måler

3. Bremseskivene var litt tynne, så det er nok snakk om skifte i nær framtid.

 

Punkt 1 er streit nok, og lett å forholde seg til m.h.t. pris-forhandling.

Punkt 3 også er vel en generelt basic mekkejobb, som ikke burde ta veldig lang tid, og dermed ikke resulterer i et uvanlig dyrt verkstedopphold når den tid kommer

Men punkt 2 er jeg litt usikker på. Dette med kjølevannet er jo ganske viktig for å verne motor mot slitasje. Feil (for høy) temp. regner jeg med er ganske hardt for motoren, da metall jo utvider seg mer jo varmere det blir.

 

Er det noen som vet om dette med temp.måler og feildiagnostisering; evt utskiftning av føler-enhet er en kostbar affære på verksted?

Jeg sitter og tenker at punkt 2 bør fikses før jeg kjøper den.... er kanskje litt dumt å kjøre rundt med en måler som ikke er korrekt. Ifølge NAF-tester så skal motoren nesten alltid ligge på rundt 90 grader når den er kjørt skikkelig varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger rett og slett en ny termostat da egentlig.

Da er man vel iallefall sikra at det ikke skjer noe funky med den i nær framtid. Skifte av termostat er vel en ordinær reparasjon på verksted, så burde vel ikke være no stress for selger å påta seg dette. Eller er kanskje A6 litt komplisert, og at termostaten typisk er bak reg.reim-opplegget eller noe sånt. Eller var det kanskje vannpumpa det....:confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 1,9 TDi Pumpedyse 115 hk. 1,9 TDI ska være den mest problemfrie motoren i Audier og VAG forøvrig etter det jeg har skjønt. Jeg har lest at man kommer til termostaten på undersida ved siden av bunnpanna. Jeg har jo tilgang til verkstedgrav hjemme på brodern sin gård. Men jeg tenker at dette bør ordnes av selger, og da helst på verksted. Da er alt i orden av det viktige "motorelle" når bilen selges :)

Bremseskiver tipper jeg at jeg får til å montere selv, når den tid kommer. Mulig det blir neste høst... 4 org.skiver kommer på ca 5000kr. Det handler vel strengt tatt om å ha bra verktøy og ikke en dårlig skiftenøkkel når man holder på. Er ikke problem å få lånt (evt kjøpt) gode pipenøkkel-sett heller.

Har jeg skjønt det rett så trenger man ikke løsne noe på bremseklosser og kalipere og sånt når det bare er skiva som ska skiftes...eller?

Endret av Nybil-kjøper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skrev i starten om at en litt for varm motor ikke er bra er vel en sannhet med noen modifikasjoner. Etter litt nettlesing så finner jeg jo også ut at det verste er å kjøre med en motor som aldri blir skikkelig varm. Dvs den ikke oppnår 90 grader som visstnok skal være den optimale arbeidstemperaturen. Så dette må i høyeste grad ordnes opp i ved et kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bytte skiver og klosser så trenger en litt verktøy...

Termostaten er forholdsvis enkel å skifte. Vil anbefale deg å anskaffe deg en rep bok ala Haynes sin. Da kan en få litt forståelse og det er lettere å holde bilen vedlike..

 

Få forhandler til å ordne skiver, termostat og alt før du kjøper bilen..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bytte skiver og klosser så trenger en litt verktøy...

Termostaten er forholdsvis enkel å skifte. Vil anbefale deg å anskaffe deg en rep bok ala Haynes sin. Da kan en få litt forståelse og det er lettere å holde bilen vedlike..

 

Få forhandler til å ordne skiver, termostat og alt før du kjøper bilen..

 

 

Trolig blir det til at bilen selges som den er. Temperaturen skulle visst ikke avvike så voldsomt fra det normale. Den var visst opp på 80 grader, så det ska vel funke bra. Hvis det er sånn at skifte av termostat og føler er en enkel og billig affære, så er det vel ikke store krisa. "feilene" med bilen er bare anmerkninger i NAF-testen, og er visst ikke lista opp som nødvendige reperasjoner. Det er selger som har NAF-testen i hende, da undertegnede ikke hadde mulighet for å være til stede når det ble testet. Sikkert ikke smart at selger ser NAF-testen, men samtidig så er da kommunikasjonen åpen. NAF-mekanikeren anbefalte uansett kjøpet til tross for anmerkningene, da prisen er av de bedre på en sånn strøken bil. Jeg prøvekjørte nylig en annen lik A6 som er en modell nyere (2002). Den var ikke like strøken i interiøret, hadde bare 15000 km mindre, og kosta 50000 mer. I tillegg var det her lengre sia reg.reim skifte, og selgeren virka ganske rigid på den prisen han presenterte. Sånn sett er den aktuelle A6en uansett et godt kjøp, med tanke på at den var særdeles strøken både utvendig og innvendig. Det som også er greit er at årsavgift betales av selger. Det virker ikke som selger er hypp på å gå ned i pris. Det skal dog skrives en ordentlig kjøpskontrakt som innlemmer elementer i kjøpsloven som er aktuelle for privatsalg av bil. Så er kjøpet så ryddig det kan bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 1,9 TDi Pumpedyse 115 hk. 1,9 TDI ska være den mest problemfrie motoren i Audier og VAG forøvrig etter det jeg har skjønt. Jeg har lest at man kommer til termostaten på undersida ved siden av bunnpanna. Jeg har jo tilgang til verkstedgrav hjemme på brodern sin gård. Men jeg tenker at dette bør ordnes av selger, og da helst på verksted. Da er alt i orden av det viktige "motorelle" når bilen selges :)

Bremseskiver tipper jeg at jeg får til å montere selv, når den tid kommer. Mulig det blir neste høst... 4 org.skiver kommer på ca 5000kr. Det handler vel strengt tatt om å ha bra verktøy og ikke en dårlig skiftenøkkel når man holder på. Er ikke problem å få lånt (evt kjøpt) gode pipenøkkel-sett heller.

Har jeg skjønt det rett så trenger man ikke løsne noe på bremseklosser og kalipere og sånt når det bare er skiva som ska skiftes...eller?

 

Man må av med caliper og klosser for å skifte skiver. Anbefaler å skifte klossene samtidig.

2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår