Gå til innhold

Krister: Toyota Corolla GT-i - turboprosjekt 4A-GTE

Ranger emnet

deve87

Anbefalte innlegg

Da har jeg blitt lei av kompressor motoren 4A-GZE, som nesten alt har fungert utmerket med. Har hatt problemer med reimslurring til kompressoren. Klarte selvfølgelig å kjøre bilen i grøfta sommeren 09. Kom med for stor fart inn i en høyresving slik at bilen havna motsatt vei i grøfta. Heldigvis gikk det bra med motoren (og meg). Men bilen ble rammeskev...

Siden jeg hadde en såpass løen missfarga og dårlig utført bil, kom jeg over en orginal AE92 87modell ferdig renovert, fri for rust og ganske ny lakk. Bilen har gått 206000km og alt fungerer utmerket med den. Kompressormotoren skal få nytt hjem, bare kompressoren bli erstattet med en T25 turbo med ladetrykk på toppen av hva orginal ECU forstår(rundt 0.95-1bar). Hvor mye hester/moment det blir ut av dette har jeg ikke tenkt så mye på. Men kommer godt over 200hk med moment litt høyere enn hk.

Skal trykkteste hvert stempel i kompressormotoren får å se om det kan være avvik. Motoren var glad i vann, 1 liter på 40mil. Har stor misstanke at dette ikke er lekasje, men at det kommer vann inn i stempelene. Siden folk som kjørte bak meg sa at det luktet sprengt katalysator og veldig synlig hvit røyksky ut av potta kun når jeg hadde ladetrykk med klampen i bånn. Får håpe det ikke er sprekk i blokka...

Uansett bilde av den nye bilen..

IMAG0241.jpg

IMG_2147.JPG

IMG_2148.JPG

Turbomanifold

IMG_1874.JPG

Kommer til å påbegynne prosjektet veldig snart. Holder denne artikkelen oppdatert.. Kom gjerne med forslag

Får håpe dette prosjektet faller mer i smak.

Endret av deve87
Lenke til kommentar
Del på andre sider