Gå til innhold

A4 B5 fusker

Ranger emnet


Karln

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Audi A4 b5 1.8T 1996mod. (stv)

fikk meg en liten overraskelse idag. starta bilen og kjørte ca.20 min, så stoppa jeg et par timer for å hoppe i havet å dykke.

når jeg kom opp igjen å starta bilen, fuska den. virker som om den bare går på 3 av 4 sylindere.

den går, men ikke bra, rister mye i motorn, spesielt på lavt turtall. sjekka at plughettene satt som de skulle. tviler på at det er kondens på tanken.

 

noen som har vært borte i det her før?? gått ca.150 000km.

kan jo såklart hende det er tennpluggen eller ledningene, trokke de har vært bytta på hvertfall 50 000... men rart at en plutselig sku kutte ut sånn uten videre da?!

 

tenker som så at det er vel enten luft/bensin eller gnisten det må værra no gæli med.. lukta forresten uvanlig surt av den og.

 

Takker for alle tips som fårhåpentligvis måtte komme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis katalysator.. Prøv å løsne den (Altså, ikke ta den ut, kun løsne muttrene på turbo-siden så mye det går) og kjør en tur med en sprekk på ca 0,5-1cm mellom kat og turbo for å se om det er tett katalysator.

 

Hvis katalysator er tett eller innmaten i kat er delt/løs, kan du og regne med rødglødene turbo, selv på rolig kjøring, varierende ladetrykk som blir lavere og lavere jo varmere kat blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nå ute og tok en titt på det. fatta jo mistanke om 1 syl. som ikke gikk, så jeg starta bilen og dro av og satte på igjen plugghette på hver sylinder. på nest fremre sylinder var det ikke no turtallsendrin, og det vil vel si at den ikke går av en eller annen grunn.

 

tror og håper det er pluggen bare. noen som vet om det er gammaldags stiftfordeler på de her??

evt. om jeg bør kjøpe orginal pluggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nå ute og tok en titt på det. fatta jo mistanke om 1 syl. som ikke gikk, så jeg starta bilen og dro av og satte på igjen plugghette på hver sylinder. på nest fremre sylinder var det ikke no turtallsendrin, og det vil vel si at den ikke går av en eller annen grunn.

 

tror og håper det er pluggen bare. noen som vet om det er gammaldags stiftfordeler på de her??

evt. om jeg bør kjøpe orginal pluggen?

 

tipper at du har en coil som ikke funker helt som den skal..

eller at du ledningen eller tennpluggen er gåen..

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå vært å bytta om på coilene, og fant ut at de funker som de skal. så bytta jeg tennpluggen på den aktuelle syl. og det hjalp desverre ingenting. så da skjønner ikke jeg hva det kan være lenger, og da ser det ut om det kommer til å påløpe seg dyre verkstedtimer desverre :(

 

har ikke fått sjekka om det er strøm i ledningen inn til coilen, men skal vel mye til at det er det som plutselig er problemet??

 

Fant ikke noe feilkoder som hadde med problemet å gjøre heller.. så da må det kanskje være noe mekanisk? stempelringer eller noe..

 

noen som veit om noe billig verksted i trondheim?

møller sku ha 1300kr/timen sykt! dem har vel peiling på hva dem gjør, men lell!

 

ingen som har vært borti lignende??

Endret av Karln
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hatt bilen på verksted hos snapdrive. (4-700kr/t)

og de fant ut at dt var en transistorenhet til syl.2 som hadde røki. de tok 2300,- for den + litt arbeid.

sikkert overprisa for den delen, men hakke rekki å undersøkt det enda.

vaffal godt å endelig ha fiksa det.

hørt det kan være litt skummelt å få oppsamling av overskuddbensin i eksonanlegget pga dette, og kan dermed lage en aldri så liten "utblåsning" som kan ta knekken på både katalysator og eksosanlegget.

 

håper detta kan væra til hjelp for andre som evt får liknende problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har eit problem på min audi a4 1.8t Aeb 1997MOD og..har stått og fundert sjølv i 1månde på ka probleme er men finner det ikkje ut:( har ikkj råda til verksted so får prøve her:P

det som feiler min er: når bilen er kald (minus) so går den som faen til eg nærma meg 70-90grade og då begynner den og nyppe og er heilt jævlig..men gir eg sovidt gass ca 1cm pådrag på gassen so går den fint men gasser eg meir er det som og sitte i eit fly med turbolens:( finner det ikkje ut..prøvd og kobbla ut coilane 1 etter 1 men då rister den meir so då er det ikkje dei...er ikkje catalysator hlr..og ikkje turboen...sp eg tipper lmm elr gasspjeld elr gasspjeld tempratur føler elr luft temp føler som står på blokka med torpedeo veggen:( noen som har elr hatt samme probleme??

virka so den går berre på 3sylindera...og gassen hennger i 2sek og eg gir bånn gass og slepper pedalen heilt(i fart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det samme i 1 år nå.Først fuska den på mellom registret på 4-5 gir,ga full gass da kom den,slapp jeg opp og ga på så var alt i orden.Skiftet deler for 1000 vis nå,trykk testet og alt er tett nå.Bytta 2 LMM og coiler blant annet.Men nå putrer den akk som den skal gå på 3 sylindre når jeg gir rask og brå full gass.Holder jeg den så kommer den.Men gir jeg sakte gass så den får bygge seg opp og så full så går den rent.Har 2 feilkoder men det kommer av MBC.Tar jeg bort denne går den rent og alt er i orden.Fått kode på Temp føler av og til,kommer og går så den skal byttes nå.Ellers må jeg resete gass spjeld 2-3 ganger i mnd så kan være dette og,så nå blir dette og skiftet,og håper den snart er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg vill tru det er temp føler på gass spjeld huset elr på blokka med torpedoveggen elr sjølve gass spjeld huset..men skal bestille følere..ta det billigaste først....og er det ikkje det so skal eg prøve med eit brukt gass spjeld...men finne ingen brukte til motor koden AEB(1.8t) men håpe det er temp følerane...den begynte fyrst med att på lav turtall so fuska den men ga eg den so forsvant det..men no har eg det heile tia og helde eg den på turall so lukta det nesten svidd clutch:Phehe men får skifte det billigaste først... va på berge her eg bor og fekk ingen feilkode:( men fekk på gasspjelde da(for høg spenning) men det kunne være 0.0001volt for masse sa dei men er ikkje noke og bry seg om....ganske irriterende ditta sida eg ikkje har garasje elr penge til og ha den på verksted pga ta 1300kr/t so må holde ut med og stå ute i snøv/regn og skru:( frista ikkje men må til:) men hadde vore supert om noen hadde gasspjeld til meg(brukt)helst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skifta føler men hjalp lite:( men gløymte og nevne noen ting: gass spjelde mitt slår meg i foten under kjøring..spessielt i nedoverbakke når eg lar giren bremse bilen...den pulserer rett og slett..noen som har vore borti akkurat det samme???? må den grunn innstillast på merke verksted????:(

og gir eg bånn gass og slepper pedalen står den i bånn gass i 3sek før den kjem ut ijen....virker som spjelde låser seg....snakka med berge og co og dei seie eg må stille inn ijen spjelde mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår