Gå til innhold

Har problemer med dynamoen

Ranger emnet


Gloms

Anbefalte innlegg

I dag begynte det å lyse en varsellampe i bilen min som viste et batteri. Sjekka ut hva det kunne være i instruksjonsboka og det var enten dynamoen eller viftereima. Sjekka alle reimer, de var fine, så regner med at det er dynamoen.

 

Varsellampa lyser ikke på tomgang, men lyser sterkere og sterkere desto høyere turtall jeg har.

 

Etter at jeg hadde hatt bilen i noen måneder (2006) hadde jeg bilen inne hos en som fiksa dynamoen. Han satt ikke inn helt ny, men byttet noen deler.

 

Det jeg lurer på er hva som kan ha forårsaket at dynamoen ble ødelagt. Jeg har ikke puttet noe nytt elektrisk utstyr inn i bilen etter at jeg fikk den fiksa i 2006.

 

Det eneste som er forskjellig er en liten kupè varmer fra biltema som jeg plugger i sigarett tennern på 400 watt. Kan det ha ødelagt dynamoen? Har bare brukt den i år, ellers er alt som det har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sjekke spenningen må jeg ha et slags verktøy da? Og hva skal spenningen ligge på?

 

Han byttet nok børstene ja. Det kosta meg 3000 kroner forrige gang, og er keen på å betale litt mindre nå. Kan det ha vært den varmeovnen som har ødelagt dynamoen?

 

Er foresten en Mazda 323 F 1996 modell det er snakk om, hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kupevarmeren kan nok ha hatt en innvirkning ja. Børstene blir fortere slitt jo mer strøm du bruker. Spenningen skal ideelt ligge på 14,4V på litt høy tomgang, er det mye under det har du ladetrøbbel.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da kan det hende at jeg har ødelagt dynamoen selv. Det var nok børstene jeg fikk fiksa forrige gang og, men har ingen kvittering på det.

 

Pleier sånne ting å være dyrt? Og kan det lønne seg å dra på høggern og ta ut en helt ny dynamo og bytte hele greia, selv om det bare er børstene er ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å bytte børstene, men på mange japanske biler må dynamoen deles for å komme til børstene. Det er ikke en uoverkommelig jobb, men det er klart lettest å bytte hele dynamoen. Søk på mekonomen.no, eller bilxtra.no for eksempel.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med han som jeg hadde bilen min hos for et par år siden. Han sa at hvis han skulle bytte hele dynamoen min bille det koste ca. 2300 for dynamoen pluss jobb. Det betyr at han må ha skifta hele dynamoen min forrige gang og. For da betalte jeg rundt 3200.

 

Hvordan er det mulig at dynamoen blir ødelagt på så kort tid? Og hva er det størst sansynlighet for at han blitt ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt er brukt. Som regel lønner det seg å kjøpe nytt. Om dynamoen var gammel, og han byttet børster er det ingen garanti for at

anker, regulator, sleperinger osv er i tipp topp. Hvis dynamoen var gammel fra før av så er det klart at det er bare spørsmål om tid når resten ryker.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår