Gå til innhold

Gåent hjullager - når MÅ det byttes?

Håkonlie

Anbefalte innlegg

Mitt tips, skift det så fort om mulig, sannsynligvis kan du kjøre i månedsvis, og kanskje år, men det kan og skjære seg på vei til butikken i dag, og det er ikke moro i 120 på motorveien, når hjulet låser seg, dekket vrenges av og du står der.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
noen som kan med ord forklare hvordan man skifter hjullager på focus med trommelbrems bak? skal prøve meg på dette i morgen.

1 sett en jekk under bilen

2 løft opp bilen og ta av hjulet du skal skifte på.

3 fjern navkoppen (det runde metalldekselet i midten)

4 løsne mutteren bak dekselet du tok av

5 ta av bremsetrommelen ( kan sitte godt fast )

6 slip bort slitekanten ytterst på bremsetrommelen ( for lettere montering og demontering neste gang)

7 press ut lageret i en presse om du har tilgang til det,

hvis ikke kan du muligens bruke dette settet: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Monteringsverktoy-for-pakkbokser-og-lagerbaner/

har ikke brukt det selv men det burde jo gå greit.

Når lageret er ute må du se etter at du har fått ut lagerskålen hvis det er lager med egen lagerskål ( den som lageret skal ligge oppi)

hjullager som har lagerskål som skal presses i først http://forsol.com/hjullager/hjullager037.jpg

Hjullager som du ikke trenger å tenke på lagerskål

http://www.speedoptions.no/images/medium/stp/hjul/AS03200_MED.jpg

8 Se at det lageret du har fått er likt og at det er ferdigpakken med fett. Hvis det ikke er pakket med fett må du gjøre det. (fås kjøpt på mekonomen, biltema etc)

Press i lagerskåla og legg lageret oppi ( eller så er det ett komplett lager uten lagerskål som skal presses rett inn i trommelen men dette ser du) Husk å press/slå på den ytterste ringen for å ikke skade lageret.

9 monter på igjen trommel, husk å sett på igjen skive og mutter. Dra til mutter med ca 235 nm

10 monter NY senterkopp

11 Sett på igjen hjulet.

Lykke til.

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkonlie: Fikk du prøvd deg på lagerbytte? Hvis så, åssen gikk det? Takk til Ja9 så slapp jeg.

Jeg har aldri hørt at man bør bytte spindel bak, derimot har jeg HØRT at man MÅ bytte spindel hvis lageret går så lenge at det skjærer seg og drar rundt og med seg ytre lagerskål.

Her om dagen strammet jeg etter ene lageret bak, fwd bil. Egentlig skulle jeg ta opp bremsene bak for det låt som om det gikk jern mot jern. Ble litt overrasket da det var igjen 3-4mm belegg på alle skoene.

Generelt er det koniske, justerbare sådan hjullagre FORAN på RWD, og BAK på FeilWD. Ihvertfall i min gamle verden. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spindel er det normalt kun nødvendig å skifte om lageret har skjært seg, dog så ligger ytterringen på lageret bak på denne mot navet, ikke spindelen.

ellers så er det sant, normalt koniske, justerbare rullelager på ikke drivende aksler, Doble kulelager på drivende, men det finnes unntak begge veier.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider