Gå til innhold

Utfordring til dyktige mekanikere - bilen vil ikke gå reint


_Evje_

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt mye problemer med bilen de siste 3 månedene. I en periode ville ikke bilen starte i det hele tatt. Da byttet jeg hjernen, og bilen gikk fint i noen få uker før den med gjevne mellomrom fikk overslag/fusket. Så jeg blåste inn i fordelerlokket og vips så gikk den reint igjen. Så etterhvert begynte den å få overslag (trodde det i allefall) men det hjalp ikke uansett hvor jeg blåste og gjorde reint. Den hadde ikke overslag hele tiden, men det kom og gikk. Så fredag for litt over 1 uke siden begynte det å bli virkelig ille. Mens jeg hadde parkert bilen på Biltema og skulle ut å starte den så ville den ikke starte. Det viste seg å være coil-ledningen som var gåen(!?). Altså ledningen mellom coil og fordeler. Jeg byttet den og vips så var den ved sine fulle fem igjen.

 

Så tidlig denne uken var det på nytt problemer. Coil-ledningen røk igjen, og igjen. Totalt har jeg byttet coil-ledning 3 ganger denne uken. I løpet av det siste, og fram til dags dato er fordelerlokk, rotor, coil-ledning, pluggledninger og plugger byttet. Før fordelerlokk ble montert gjorde jeg ordentlig reint nedi med rotoren og la pakningslim på fordelerlokket før jeg klemte det på.

 

Og det funket fint i en time før bilen på nytt ikke ville gå ordentlig. Nå kan jeg kjøre 5-10 km før bilen fusker/får overslag. Varigheten varierer. Har prøvd å vri litt fram og tilbake på fordeleren også oppi dette her, men det har ikke hjulpet noe.

 

Bilen er en 1987 Ford Sierra 2.0 OHC

 

Setter veldig stor pris på hjelp :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan det være fordeleren. Men det kan være så mye rart. Og skjønner det er lett å si bytt ditt og datt, men det koster penger. Skal jeg bytte alt av deler før bilen funker igjen kan det koste flere tusen for alt jeg vet :P

 

Ønsker å finne feilen framfor å bytte deler til den er vekke :P

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa... Er du sikker på at de delene du har byttet har vært ødelagt? Synes det høres ut som om det er en dårlig kontakt en eller annen plass som du kommer borti når du bytter deler.

 

Kan det rett og slett være dårlig kontakt inne i selve fordeleren? Høres ut som om det er den du har vært borti mest, dessuten kan jeg få det til å stemme med at du kan kjøre et stykke før du får problemer (coilen blir varm). Får du ikke lånt en annen coil og prøvd?

 

Aner ikke hvordan det er med Sierra, det er vel ikke stifttening? I så fall er kondensatoren et tips, denne kan gi fjusking.

 

Alternativt ser jeg for meg at det kan være brudd i selve plussen til coilen og at når du skifter coil-ledningen så blir det kontakt. Hadde et lignende problem med min Triumph Spitfire, fant feilen ved å koble et måleinstrument på plussen på coilen og kjøre med måleinstrumentet under viskeren. Når bilen begynte å fjuske så hoppet måleren og da skjønte jeg at jeg hadde funnet feilen.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa... Er du sikker på at de delene du har byttet har vært ødelagt? Synes det høres ut som om det er en dårlig kontakt en eller annen plass som du kommer borti når du bytter deler.

 

Kan det rett og slett være dårlig kontakt inne i selve fordeleren? Høres ut som om det er den du har vært borti mest, dessuten kan jeg få det til å stemme med at du kan kjøre et stykke før du får problemer (coilen blir varm). Får du ikke lånt en annen coil og prøvd?

 

Aner ikke hvordan det er med Sierra, det er vel ikke stifttening? I så fall er kondensatoren et tips, denne kan gi fjusking.

 

Alternativt ser jeg for meg at det kan være brudd i selve plussen til coilen og at når du skifter coil-ledningen så blir det kontakt. Hadde et lignende problem med min Triumph Spitfire, fant feilen ved å koble et måleinstrument på plussen på coilen og kjøre med måleinstrumentet under viskeren. Når bilen begynte å fjuske så hoppet måleren og da skjønte jeg at jeg hadde funnet feilen.

 

De har ikke stift. Men har vært borti dårlig kontakt i fordeleren...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med original coilen, kan forsåvidt prøve med den andre coilen og, tviler på at det vil funke :P

 

Ang dette med varm/kald så er det helt random når det skjer. Det kan skje rett etter at jeg har startet motoren. Bilen kan funke helt fint og morgenen etter er den helt grusom. Om det er fusking eller overslag vet ikke jeg, men det funker i allfall til tross når den ikke vil gå ved å gi full speed og bare holde den på høyt turtall. Men slakker jeg av på speeden eller turtallet så begynner den å daue.

 

Hørte at det på sierraene så kan bensinfilteret klikke, så en kammerat mente jeg burde strupe igjen returslangen til bensinen og skjøte de to andre slangene sammen for å se om jeg merket forskjell.

 

Går det ann å åpne fordeleren, og må jeg bytte pakninger e.l.?

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med en som har en 86 modell der hadde det tettet seg ett filter i bensintanken som gjorde at den ikke fikk bensin hele tiden.. Var mye grums i tanken.. Sitter ett slags filter på utløpet der.. Inne tanken..

 

Har du noengang prøvd å tatt opp forgasser å sett om den er ren og fin innvendig i flottørkammer osv?

 

Usikker på om det er enkelt å demontere fordeler.. Det har jeg kun gjort på sierra cosworth og den har litt annerledes system.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går å demontere fordeler, men det er ikke lett, og ikke å få helt sammen igjen iallefall.

 

Men må nok si meg enig, dette kan høres ut som en fordeler med skeiv aksel, 87 modell, da har du nye fordeleren uten regualtorer også, og hall-giver.

Er det motstandsledning på disse, eller utgikk det med TSZ-i, som jeg tror?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går å demontere fordeler, men det er ikke lett, og ikke å få helt sammen igjen iallefall.

 

Men må nok si meg enig, dette kan høres ut som en fordeler med skeiv aksel, 87 modell, da har du nye fordeleren uten regualtorer også, og hall-giver.

Er det motstandsledning på disse, eller utgikk det med TSZ-i, som jeg tror?

Nå spør du vanskelig :P Byttet just til en annen coil nå og skal prøve å kjøre litt. Den står utforbi å sviver på tomgang :Devil:

 

Kan utover dette nevne at igår prøvde jeg bilen og da ville den såvidt gå, og så prøvde jeg igjen just og da startet den og sviver fint. Den står på samme plass og er ikke flyttet på. :)

 

edIT: Kan fortelle om min lille tur på litt over 2 km.

Først sviver den 5 min på tomgang. Så kjører jeg.

0-100 meter - helt fin, fusker i 2 sekund før den går reint igjen

100 meter - fusker

300 meter - går normalt igjen

900-2000 meter - fusker

Hjemme - går reint

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg dropper å bytte fordeler intill videre. Tok en kjøretur igår for å feilsøke. Så etter noen minutter fylte jeg på 10 liter bensin, forgasser-rens og kondensfjerner. Fyllte så tanken full etterpå. Siden da har bilen vært helt fin :S Hadde også fyllt kondensfjerner osv tidligere

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår