Gå til innhold

Bruker kjølevann, tar lang tid på å bli varm, ujevn på tomgang.

Ranger emnet


|Hitman

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har en 1990 golf2 med RP motor 90hk.

Kjørt på jessheim av en gammel dame, og var/er tilnærmet strøken når jeg kjøpte den. Problemet er bare at når jeg hentet bilen så jeg at det var tomt for kjøleveske. Og det gikk sikkert på 1-1.5l med vann på den når jeg fyllte på, denne lekkasjen var pga sprukne flenser, som ble byttet. (Forbanna genistrek av VW å lage flensene i PLAST!)

 

For ordens skyld nevner jeg at termostat er byttet TO ganger, så den har ingenting med saken å gjøre.

 

Men, jeg har nå fortsatt problemer med at kjøleveske forsvinner. Jeg vet ikke helt hvor mye enda, har ikke etterfylt, men det er under min merket.

I tillegg tar bilen laaang tid på å bli varm, vi snakker kanskje om 20-30 minutter med kjøring i -5 før det begynner å nærme seg 87c. Og det er ikke bare kjølevannet som bruker lang tid, for motoren i seg selv er ikke varm, jeg kan holde på den med hånden uten problem.

 

Jeg har ikke antydning til varme før ca 15 minutter med kjøring på landevei.

For å legge til i kabalen, så er det montert vacuum-måler. Ved fullt pådrag hopper nåla opp og ned. Dessverre er dette en av disse "økonomi"-målerene, uten tall.

Jeg har ikke lagt merke til noe mer unormal hvitrøyk enn vanlig.

 

Opplevde også i vinter at den gikk skikkelig dårlig (2-3 sylindre) en 2-3 ganger, problemet forsvant etter ca 5min samt at den har dødd to ganger under kjøring i vinter.

 

Jeg vurderer om dette er et sammensatt problem av:

a)vakumlekkasje og vannlekasje. Men det ville ikke forklare hvorfor det tar så lang tid å bli varm.

 

b) defekt topp-pakning.

 

Noen tanker?

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til nå at det gikk på ca 0,7-1 liter kjølevæske, og det kommer ikke hvit røyk av eksosen.

 

Den eneste gangen vakuumen ikke antyder lekkasje er ved "full vacuum" når jeg feks slipper gassen i bakker.

 

Får bytte vannpumpen og se.

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan minne om defekt toppakning. Dette kan arte seg på veldig mange forskjellige måter, og pakningen kan ha gått når bilen har blitt varm pga lite vann(f.eks). Har du sjekka om det er mye trykk i kjølesystemet når bilen går? Start bilen, skru av lokket på ekspansjonstanken og legg hånda oppå, så kjenner du om det kommer trykk ut. Hvis det gjør det, er det nok toppakningen...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår