Gå til innhold

dårlig bass?

Ranger emnet


Birdshell

Anbefalte innlegg

Jeg har nå koblet opp en forsterker og basskasse bak i min Audi 80 sedan, men er ikke helt fornøyd.

 

Jeg føler at basskassen gir for lite bass. men når jeg lokker opp bagasjerommet og setter meg inn i bilen blir det mye bedre bass med en gang.

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få bedre bass? bortsett fra og kjøpe nye forsterker og basskasse :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at basskassen gir for lite bass. men når jeg lokker opp bagasjerommet og setter meg inn i bilen blir det mye bedre bass med en gang
Ja, da hører du jo ikke lenger basskassa gjennom baksetet, men gjennom sidevinduene o.l. så kan det fort bli bedre bass ja. Har du fjernet eventuelle høyttalere m.m. fra hattehylla så det blir mest mulig ventilasjon mellom kupé og bagasjerom?

 

Hvilken forsterker og basskasse har du i drift nå? Hvordan er forsterkeren justert mtp filtre m.m.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrudd opp alt på forsterkeren
Ehm... LavPass-filteret bør stå rundt 100Hz. Du har forøvrig ingen grunn til å ha høyttalere i hattehylla i akkurat den bilen, de er kun i veien for basstrykket, noe du jo selv nevner:
hvis jeg skrur på for mye bass på spilleren vill ikke 6*9`erne spille ordentlig, blir for mye bass for de

Fjern dem, så har du tatt et langt skritt for å løse bassproblematikken. Det er basstrykket fra basskassa du vil ha inn i kupéen, ikke et par blafrende 6x9" som blir meget stresset av basstrykk bakfra samtidig som de skal spille noe helt annet inn i kupéen.

 

Å skjære tilfeldige hull i stålkonstruksjonen i hattehylla er en jobb for viderekomne, feil her kan/vil medføre stryk på EU-kontroll. Flere hull i hattehylla vil også medføre enda dårligere lyd fra 6x9", de vil ha så tett vegg som mulig mellom kupé og bagasjerom. Mens basskassa helst vil ha så mye åpning som mulig mellom kupé og bagasjerom. Du bør altså ta et valg her. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her med et PKK skjema og det står ingen ting ang. hattehylle. Er ingen nødvendighet å ha. Kan like så godt bare rive den vekk. Selv viste jeg bilen uten hattehylle. Fikk ikke feil pga. det
Jeg forutsetter her at det er en Audi 80 B4 det er snakk om, som vist i avatar og omtalt i TS' profil. Den har en hattehylle i stål som nok er en viktig del av bilens avstivende konstruksjon, vridningsmessig sett. Å fjerne denne helt, som du antyder er gjennomførbart, vil ikke bli godkjent. At du fikk en gammel Golf eller noe godkjent uten hattehylle er irrelevant her, stv/kombier har naturlig nok en annen type konstruksjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to 6*9 høytelere i hattehylla, men de skal være der. Har skrudd opp alt på forsterkeren. men hvis jeg skrur på for mye bass på spilleren vill ikke 6*9`erne spille ordentlig, blir for mye bass for de.

 

Tror dere det hjelper å skjære et hull i hattehyllen ?

 

Skru på HPF til 6*9"ene, de skal ikke spille de frekvensene subben din spiller alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hattehylla er en bærende/avstivende konstruksjon på de fleste biler, og man skal som Transmedia sier være forsiktig med kutting der, til og med hull til 6x9 kan lage uante problemer med kondens/vann, samt rust og ikke minst stivheten i kupèen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru på HPF til 6*9"ene, de skal ikke spille de frekvensene subben din spiller alikevel.

 

Du skjønner tydeligvis ikke hva Transmedia prøver å forklare her.. Hva hjelper det å skru på frekvensene til 6x9"ene når de får levert overtrykk bakfra og rett inn i pappen som slår de fram uansett hvilken frekvens du tvinger dem til å spille.. Mye bedre å ta dem vekk, åpne opp og la basstrykket få bruke den veien inn i kupeen. Evt satt noen rør der.

 

De 6x9" kan du kanskje evt montere i noen sparkepaneler foran om du har plass til det i Audien? Men ikke finn på å skjær vekk noe som helst av stålet langs bakruta!!

Bilen kommer til å bli mjuk av det, og ikke minst trafikkfarlig.

 

Iallfall om du hadde skjært vekk HELE hattehylla som foreslått her.. Det kan selvfølgelig trimmes litt av hattehylla på enkelte steder, men det er ikke det samme som å skjære vekk store deler av den, og bør som nevnt gjøres av noen som skjønner seg på bærende konstruksjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man setter stabstang mellom dempertårn bak da? Da kan man vel fjerne hattehyllen.

 

Nei, for det hjelper ikke om du har stag mellom dempertårna bak om bilen ruller på taket! Da forsvinner C stolpene ned i bagasjen og passasjerene i baksetet blir flate! (Skrekkscenario)

 

Det vet jeg selvfølgelig ikke! Men jeg kan lett tenke meg til det, du fjerner masse bærende konstruksjon som er ment å være der. Klart det blir svakheter av det. Og fjerner du hele hatthylla så blir bilen svak for vridninger i baken, men også for belastning ovenfra!

Endret av Stig73CamaroZ28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skummelt å tenke på hvor mange biler som har friserte hattehyller, om man kikker på ei hattehylle i stål, så har den som oftest en del profiler, profiler avstiver plata, og da skjønner man at det er snakk om litt mer enn en plass å feste høytalere.

Ett tårnstag vil helpe litt på avstivninga under kjøring, men hvor mye gjør den ved sidekollisjon, taking, påkjørsel bakfra?

 

Helt ærlig talt, lag bassporter opp der 6x9 står, monter 6x9, evt. ett komponentsett i kasser eller noe i den dur, og juster HPF med en liten overlapp mot LPF til subben.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår