Gå til innhold

feil atter feil på 1,8t :(

Ranger emnet


fuchsen88

Anbefalte innlegg

japp er sant det heheh møller er veldig langt unna otta :P hehe ja får vel bestille meg ny, og den dumme n75 ventilen satt jo feil vei da som vanlig, så den stutte skal gå mot wastgaten og den lange enden skal gå mot turboen som vist here :

 

http://forums.audiworld.com/picture.php?albumid=12010&pictureid=44582

 

ja får se om det ikke hjelper med å bytte termostaten nå, mern gjør det noe vis man har kjørt 2-3 uker med n75 feil vei kan den bli ødelagt pga det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

japp er sant det heheh møller er veldig langt unna otta :P hehe ja får vel bestille meg ny, og den dumme n75 ventilen satt jo feil vei da som vanlig, så den stutte skal gå mot wastgaten og den lange enden skal gå mot turboen som vist here :

 

http://forums.audiworld.com/picture.php?albumid=12010&pictureid=44582

 

ja får se om det ikke hjelper med å bytte termostaten nå, mern gjør det noe vis man har kjørt 2-3 uker med n75 feil vei kan den bli ødelagt pga det?

 

Den lengste enden på N75, som har lilla farge på det bildet du la ut skal ned i slangen mellom turbo og luftfilter. Den grønne som peker nedover skal kobles på slangen fra kompressorhuset til turboen og den siste da på slangen til wastegaten ja. Hvis den er koblet feil så vil vel ladetrykket ditt oppføre seg noe annerledes enn normalt. Tror ikke selve magnetventilen N75 tar skade av dette.

 

Du kan jo eventuelt levere inn bilen din på et annet verksted også, men sjansene for at de finner feilen er vel mindre enn om du hadde levert den på et Vw/Audi verksted hvor de har rett diagnoseverktøy og mer erfaring med slike feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki så den lengste enden på n75 ventilen skal nedi insugslangen alså, trodde ikke den skule være det, jeg men da satte jeg den feil igjen daa:P hahaha skal si lade trykket er litt rart jaa:P oki da får jeg vel bare bytte igjen da:P hehe oki jeg får se om hva som skjer om jeg får bilen til å bli bra igjen da. det er jo en butikk som er litt spesielt innen wag/audi da her jeg jobber,men de er så dyre i timen. så jeg får se:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det sån din N75 ventil sitter også eller????? sån som den på linken der???

 

Ja, min er montert som på bildet du linket til. Når den lange enden settes i innsugsslangen til turboen, så gir det nesten seg selv. Den enden som peker mot wastegate skal naturlig nok kobles til der, og det samme med turbo.

 

Slik som dette:

 

http://home.comcast.net/~hhong4/images/K04/k04-19.jpg

Endret av turbotom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo :P det hjalp jo litt da:P nå rykker dikke hel bilen da... men trykket er ikke der kjenner ikke "rykke" når trykket kommer, og jeg ser på måleren att den går jo opover mot 1,2 bar... -_-

 

men nå koblet jeg den lengste nedi mellom turbo og luft filter og som går ned over tok jeg til turbo og den som peker bortover går til wastgate. .... så jeg er da i hvertfal kvitt den dumme rykkingen som jeg hadde sist da. men jeg mangler bare å kjenne det rykket.. hmmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo :P det hjalp jo litt da:P nå rykker dikke hel bilen da... men trykket er ikke der kjenner ikke "rykke" når trykket kommer, og jeg ser på måleren att den går jo opover mot 1,2 bar... -_-

 

men nå koblet jeg den lengste nedi mellom turbo og luft filter og som går ned over tok jeg til turbo og den som peker bortover går til wastgate. .... så jeg er da i hvertfal kvitt den dumme rykkingen som jeg hadde sist da. men jeg mangler bare å kjenne det rykket.. hmmm....

 

Du mener at bilen fremdeles ikke går som den skal altså?

Uten å lese hva du har skrevet tidligere på forumet, så kan jeg jo komme med en liten sjekkliste.

 

Katalysator- kan være tett eller dårlig gjennomstrømning.

Luftmassemåler- kan være ødelagt eller ikke fungere riktig. Hvis du har åpent luftfilter som er innsatt med olje, så kan det legge seg en oljefilm på føleren i luftmassemåleren.

Tennplugger- bør skiftes hvis du opplever dårlig drag i motoren.

Coiler- kan ha en tendens til å lage krøll på visse 1,8t motorer.

Trykklekkasje- original gummislangene sprekker med årene, men hvis du hadde trykk opptil 1,2 bar så kan det utelukkes. Men trykklekkasjer kan du finne ved å la bilen stå på tomgang mens du sprayer alle slangene mellom turbo og innsug med startgass. Om turtallet øker så har du lekkasje.

N75- som du nå har fått orden på.

 

Dette er som regel de feil som går igjen og igjen på 1,8t problemer...

Kan også nevne feil på dyser, tett bensinfilter, bensinpumpe, elektriske systemet til motorstyringen osv osv... men dette bør sjekkes når alt annet er utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki takker =) skal sjekke tennpluger, jeg har et åpent fileter som er jo sån olje greie, men jeg tørket den veldig lenge da, men når jeg satte den dere N75 ventilen riktig på plass så kom denne koden :00561 som betyr mixture adaptation.

 

men jeg skal gå over å pusse tenn plugene på tupen på begge polene da, for jeg byttet de tenn pluggene før vinteren.

men for å teste coilene for å se om dem var noe feil med så startet jeg bilen og dro ut og satte inn igjen får hver enkelt for å se om motoren reagerte på det, og de gjorde den, som vil si att de coilene er i orden ?? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw bilen har ikke katalysator siden han e kjøpte den av, har byttet det ut med en cat replacer da...

 

Possible Causes

Mass Air Flow Sensor (G70) faulty

Fuel Pressure too Low

Leaks in Intake Air System and/or Exhaust System

Injector(s) faulty (i.e. coked)

 

Søkte opp feilkoden din på Ross-tech og da kom dette opp som mulig grunn til feilkoden din.

 

Kort sagt så sjekk Luftmassemåleren din! Du kan kjøpe en boks med crc elektronikkrens og spraye på sensoren inni luftmassemåleren for å se om det hjelper.

Sjekk/bytt bensinfilteret på bilen din.

Prøv å finne ut om du har lekkasje i trykkslangene eller i eksosen din.

Og til slutt innsprøytningsdysene som kan være "tetta" igjen.

 

Det sto også hva denne feilen kan gjøre med motoren din:

 

Possible Symptoms

Engine Jolting

Increased Fuel Consumption

Poor Idling/Jolting

Reduced Boost Pressure

 

Kunne jo ligne på symptomene du beskrev. Går dårlig på tomgang og ved pådrag, lavere ladetrykk og rykkete kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår