Gå til innhold

Hvorfor er bensinbil bedre en diselbil?

Ranger emnet


Evelen

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hvordan man skal kunne bortforklare noe som ikke stemmer. Dieselmotorer blir jo turboladet for å oppnå tilsvarende litereffekt.

 

Nå tror jeg nok du misforsto dette med effektivitet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er vel ikke bare drosjeeiere som har igjen på regnestykket ved å velge diesel? er da vel ikke så unormalt å gjøre unna 20000+ i året? (spesiellt ikke på bygda med pendling osv..)

 

Så er det det med kjørestil/vaner osv.

I min seat kan jeg ligge å "cruise" forbi det meste av trafikk, kun på 5. og 6. gir, i 70-120+. godt drag bra bunnen, slipper å gire! :) i tillegg ligger forbruket fra 0.5 og opp. ikke høyere enn 0.75.

Men passaten jeg har er rake motsetninga. Det er en 1.8 bensin, hvor jeg frykter at en to-tre av de orginale ponniene er på permanent ferie. Og her må det aktiv kjøring til om man skal fram og forbi.

beep-boop-bawp-boop-beep.

Må ofte gire 2-3 hakk nedover for at jeg skal komme meg forbi! :)

Og når veien forut er klar, kan jeg lene meg tilbake, slappe av og finne igjen (oooOOOWWWHHÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ) femtegiret. 3000rpm@100kmt. lol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke bare drosjeeiere som har igjen på regnestykket ved å velge diesel? er da vel ikke så unormalt å gjøre unna 20000+ i året? (spesiellt ikke på bygda med pendling osv..)

Du har sikkert et poeng der. Grunnen til at jeg nevnte drosjeeiere, er at for dem vil driftsøkonomi spille en vesentlig større rolle enn kjøreglede.

 

Så er det det med kjørestil/vaner osv.

I min seat kan jeg ligge å "cruise" forbi det meste av trafikk, kun på 5. og 6. gir, i 70-120+. godt drag bra bunnen, slipper å gire! :) i tillegg ligger forbruket fra 0.5 og opp. ikke høyere enn 0.75.

Men passaten jeg har er rake motsetninga. Det er en 1.8 bensin, hvor jeg frykter at en to-tre av de orginale ponniene er på permanent ferie. Og her må det aktiv kjøring til om man skal fram og forbi.

beep-boop-bawp-boop-beep.

Må ofte gire 2-3 hakk nedover for at jeg skal komme meg forbi! :)

Og når veien forut er klar, kan jeg lene meg tilbake, slappe av og finne igjen (oooOOOWWWHHÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ) femtegiret. 3000rpm@100kmt. lol.

Hehe, dette var en ganske urettferdig sammenligning da. Jeg slo opp data for disse bilene.. den Passaten blir vel ganske undermotorisert i forhold. Så vidt jeg kan se er det snakk om 90 vs. 150 hk, i tillegg til turbodieselens dreiemoment ;)

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine meninger(og jeg kjører både diesel og bensin):

 

Ulemper ved diesel:

-Trenger kostbare og upålitelige ekstravarmere for å klare å oppnå driftstemperatur i vinterhalvåret. Allikevel tar det lang tid å varme opp kupeen. Dette gjelder ihvertfall nyere turbodieselbiler.

 

-Gassrespons fra helvete

 

-Noen tdi-biler er lette å kvele når man skal ta i gang fort, mye pga gassresponsen, men også at de er helt ubrukelige før man har høyt nok turtall til at turbo bygger opp trykk. Dette gjelder selvfølgelig heller ikke alle biler, men det gjelder firmabilen min ihvertfall.

 

-Det lukter fælt, og da spesielt ekstravarmeren...

-Det bråker mye

-Det drar bare over et veldig kort register, så er det slutt.

-Dyre og upålitelige deler på nyere dieselbiler; partikkelfilter, dyser, pumper+++

 

Fordeler med diesel:

-Billig å kjøre med

-Noen av de går godt

-Bra til trekking av henger og tyngre ting

 

Ulemper med bensin:

-Dyrere å kjøre med

 

Resten syns jeg er positivt med bensinbiler, så jeg kommer fortsatt til å velge det tror jeg... men man vet aldri!

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.carspecsdirectory.com/Honda.htm

 

Les linje 6 og og linje 12. Det er akkuratr samme bilen.. En med diesel og en med bensin.. Kan jo også lese linje 4 og 5 igjen samme bilen, riktignok så er type R en noe lettere enn den vanlige. men uansett.. 0-100 tidene sier sitt..

 

Så moment uten turtall, funker ikke på 0-100 tider :)

 

En anna ting.. Det skiller ca 180nm i motorene.. Når det kommer til stykket, altså nm ut på drivakslingene så skiller det ikke mere enn 130nm i diesel bilens favør på sjette gir.. På første gir skiller det 1750nm sånn cirka..

 

Diesel biler går ikke bra(som i akslerasjon)

 

Men til pløying og diverse anna arbeid er de sikkert brukandes :D

 

 

At det lønner seg med tanke på drivstoff utgifter og kjøre diesel er det vel liten tvil om. :)

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hammer

men det som er at diesel biler at de har bedre moment en bensin biler, men det er altid noe kødd på diesel biler, Feks vw caravelle min må jeg sette på motorvarmer værdag før jobben sånn at den starter når den er kald, setter jeg ikke på motorvarmer så ligger jeg tynt ann.. på diesel biler innmaten i motoren tåler som faen den, imed at det er tungere stempler, råder, veiv osv, men det gjør jo motoren lat i aksjelering

 

ehm, woot?!... hvor har du det fra at diesel er treg i respons?

jeg vil tro at jeg har en MINST like kjapp motor som er turbo diesel som en kompressormatet bensin motor

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan si det slik, min ford excursion 7.3TD med CA "360hk og 1100nm"

jeg drar tom bil på 3880kg 0-100 på rett overkant av 8sec om det er tørt føre, dette er velåmerke med 35" hjul som veier no helt jævlig pr stk!

 

med bil og henger bakpå, henger ca 700KG og nissan 1140kg drar jeg 0-100 på litt over 23sec! fra 100 og oppover i farta er bilen relativt mye sprekere om jeg låser giringa uten overdriven!

 

Når det gjelder gass respons. er den relativt like kjapp OM ikke raskere fra 800nm til 3.000rpm enn nissanen min som er hardt tuna.

 

dette har noe med dysetiminga og vanvittig mye ladetrykk på lavt turtall!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel biler går ikke bra(som i akslerasjon)

de er ikke like kjapp 0-100 nei. hva med 100-200? eller 50-150? ;)

 

jeg mener å ha lest noe om bilen min, seat leon cupra...

en cupra 1.8T med 180hk er ca 1sek kjappere enn 1.9TDI med 150hk når det dreier seg om 0-100kmt.

fra 50-80 slår TDI 1.8T! (med 30hk mindre, dog noe mer moment antatt(husker ikke tallene i farta))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare JCHe, punkt for punkt, sånn jeg opplever verden med MIN dieselbil:

 

- Her er det ingen ekstravarmer. Motoren er driftsvarm etter 7-8 minutter kjøring på flat vei. Bruker riktignok litt tid på å bli gjennomvarmt i kupeen, men så er ikke akkurat BMW stasjonsvogn liten inni heller da.

 

- Lukt er en smakssak. Jeg liker faktisk diesellukta!

 

- Gassresponsen er tilnærmet like bra som på den forrige bensindrevne BMWen jeg hadde. Går riktignok litt tid før turboen begynner å lade, men ikke mye.

 

- Mulig det bråker litt. Hører nesten ikke det inni BMWen uansett. Det lille man hører er faktisk en skikkelig godlyd synes jeg. 6 sylindra turbodiesel er herlig!

 

- Kort turtallsregister ja. Men med automat og nok gear å velge mellom så gjør ikke det så mye.

 

- Dyre deler når det først ryker. Men til gjengjeld så går det omtrent aldri i stykker.

 

- Dieseldyret jeg har nå går minst like godt som bensinbilen jeg hadde før. (525TDS mot 525 24V bensin), men bruker MYE mindre drivstoff. Fin å dra henger med. Har kjørt den på 0,85 på mila med 3 pers i bilen og 1500 kilo campingvogn bak. Det får du faen ikke en bensinbil til å gjøre!

 

- Jeg klarer faktisk ikke se noen fordeler med bensinbiler!

Aldri mer noe annet enn diesel for min del!

 

PS: De som opplever at dieselbiler er håpløse å få starta når det er kaldt har seg selv å takke. Manglende vedlikehold, og ikke noe annet! BMWen har starta problemfritt i minus 35 grader flere ganger i vinter!

 

PS: De som ikke liker lyden av diesel, har hørt på feil dieselmotor:

http://www.youtube.com/watch?v=CpjPIj1YF0M

 

En Scania V8 diesel er jo ikke å forakte lyden på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle som må ha mer enn 4000 omdr for å få full effekt ut av motoren er jenter

 

utenom det så er jeg enig i innlegget til herren over meg, schnellfarer, forøvrig vil jeg se en bmw 318i gå like bra som min 324td, pumpegassing på tredje gir på tørr asfalt tviler jeg på at en 318 klarer, 115hk i hjelkjørte hk;) eneste gangen bensin har finere lyd enn diesel er på tomgang, såvidt jeg veit så kjører jeg aldri helt på tomgang, så da utgår det problemet, når man gir gass derimot, da får man en halvkram kjepp

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at en Dieselbil er tregere under akselerasjon. mindre drag på turtall.

 

eb bensinmotor i en lastebil hadde ikke vært noe da den kanskje vile brukt 20 liter på mila istedet for 2-3 liter Diesel

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at en Dieselbil er tregere under akselerasjon. mindre drag på turtall.

 

eb bensinmotor i en lastebil hadde ikke vært noe da den kanskje vile brukt 20 liter på mila istedet for 2-3 liter Diesel

 

det der gjelder kun markedets kjipeste biler... altså vag:chairshot

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at når jeg kjører dieselbil, er det stort sett varebiler. Det er klart at mer påkostede personbiler er bedre :)

 

Neste gang jeg kjøper privatbil, ser jeg for meg at det blir bensin, men man vet aldri... får jeg bruk for å kjøre mer, så kan det godt bli diesel. Men på småkjøring er det klart best med bensin syns jeg.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår