Gå til innhold

Null trykk i varmeapparat/klima, + manglende luftfilter

Ranger emnet


drill

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Varmeapparatet i min 96 avant har konka helt, det kommer varm luft, men det er ikke noe trykk, så kupeen blir aldri varm (utrolig kjipt med den kalde vinteren i år..)

 

Nå har det sluttet helt å blåse, men i en periode fungerte det av og til, og hvis det sluttet å blåse hjalp det av og til å dunke litt hardt i dashbordet. Så etter å ha søkt litt her på forumet har jeg vel kommet frem til at jeg bør spyle gjennom varmeapparatregisteret (og kanskje resten av kjølesystemet, som beskrevet i denne fine posten: http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/203727-how-to-spyle-gjennom-kjolesystemet-dette-gjores-varmeaperatet-varmer.html)

 

Men det jeg gjorde aller først, var å sjekke luftfilteret. Nå er det vel litt skam å si jeg har hatt bilen i over 2 år og aldri sjekket det før, men jeg fikk meg en litt større overraskelse enn jeg trodde:

luftfilter.jpg

 

Det var nemlig ikke noe filter der i det hele tatt! :O

Det får meg til å tro at det er mer som potensielt kan være galt. Er det noen som kan gi meg noen råd (bortsett fra å se å få meg filter asap) om hva jeg burde gjøre/sjekke? Er dette filteret kun for lufta til kupeen, eller går det også til forgasser herfra? Er litt redd for at det har kommet mye støv, sand, blader etc inn i systemet. Kanskje varmeapparat vifta/motoren kan ha tatt kvelden? Får man ut denne enkelt, og er det den som sitter bak hanskerommet?

 

Takker og bukker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å skru ut hanskerommet så kommer du til både vifte og viftemotstand:) Veldig enkelt;)

 

Viftemotstanden min tok kvelden i høst og da gikk vifta kun på maks, på 1, 2 og 3 bare sev det varm/kaldluft. Tok ut vifta sammtidig og renset denne for drit og den var ganske så driten:S og jeg har filter i bilen min:P Litt usikker, men mener at det kun var filter og så rett ned i vifta...

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende kupéfilter (såkalt pollenfilter) er ingen krise. Var ikke vanlig å ha det i hele tatt i gamle dager.

Når jeg så overskriften tenkte jeg først å be deg fjerne det for å få mere luft.

 

Er nok trolig vifta og evt. motstand som må byttes. Kan evt. være bryteren også - eller har du automatisk el-styrt klima? Da kan det være mye annet rart som er galt.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører du vifta starte? Hvis ja, Reagerer den hvis du øker viftehastigheten? har du digitalt klimaanlegg eller rundebrytere?

 

hvis vifta starter og den reagerer når du øker viftehastigheten vil jeg tro at et spjeld har kjilt seg fast (motor som har brent seg)

 

(a4n stenger for luft utenifra i en viss periode så motor skal varme seg opp, så du ikke får kald gufs på deg)

 

Motor trekker ikke luft der du har bilde, men av luftfilterboksen (Luftfilter)Dette burde også byttes hvis du ikke har gjort det på 2 år. ;)

 

Det du har tatt bilde av, skal det sitte et pollenfilter =)

 

 

Jeg vet ikke helt hvordan du skal gå fram hvis spjeldmotor har kjilt seg, men vet at det går ann å gå inn på vag.com å grunnstille dette. evt høre med et møllerverksted =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du skriver det om at det hjalp å banke i dashbordet, så vil jeg nok tro at du har slitte børster på vifta. Er du tilstrekkelig fingernem så skal det kunne la seg gjøre å skifte bare børster. Hvis du finner vifta og kontakta, så kan du prøve å sette strøm rett på den, og se om den starter da. Gjør den det er børstene fine, og problemet ligger ett annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er nok slitte børster da ja. Mål for sikkerhets skyld om det kommer strøm frem til vifta.

Jeg pella vifta på 90 quattroen jeg hadde i fillebiter, for å se om det var mulig å skifte lager i den. Det var det ikke, men jeg fant da iallfall ut at det var mulig å skifte børster.

Det letteste er vel uansett å få fatt på ei ny vifte fra Norsk bildelesenter eller noe sånn. Da har du både nye lagre og børster, så slipper du å tenke noe mere på den vifta med det første. Kjedelig å skifta børster nå, også havarerer lageret om ett halvt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår