Gå til innhold

Ujevn tomgang/merkelig filter


tnic

Anbefalte innlegg

1. Sliter med ujevn tomgang. Det skyldes ikke forgasseren. Hva annet kan påvirke tomgangen?

 

2. I luftfilterhuset skal det sitte et annet filter i tillegg til luftfilteret. Det mangler i mitt luftfilterhus, tror det heter veivhusventilasjonsfilter. Hva gjør det og trenger jeg å anskaffe meg et slikt?

 

Bilen det gjelder er en Ford Escort 1.4 1987

 

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by tnic

Takker for svar. Tennpluggene er helt svarte av sot, kan for fet blandingsforhold påvirke tomgangen?

 

Åssen sot, er det tørr sot er det falsk luft, er det rå sot er det for feit blandning.

Veivhusventilasjonen går vel kanskje i en slange til luftfilteret fra toppdekslet, det skal være stålull-filter, men kan få veivhusventilasjon gjennom oljepåfylling også, det varierer litt att og fram, er i allefall veivhus ventilasjon i filter/innsug og kan være i oljepåfyllinga.

 

edit:For feit blanding på virker jo tomgangen, men tror heller det er falsk luft, og det vi kaller jaging

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tørr sot, det er nok en feil i en eller annen vakuumslange, men klarer ikke å finne ut hvor. Har merket at hvis jeg trykker inn bremsepedalen mange ganger på tomgang, går motoren dårligere. Er dette normalt?

 

Jeg har ikke noe veivhusventilasjonsfilter i bilen, kan det være problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er normalt at bilen senker seg på tomgang når man pumper på bremsen når man står stille! Dette skjer t.o.m på nye biler!

Prøv å juster litt på blandingen din og på tomgangen og se hva som skjer! "bobler" den når den går på tomgang???

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

 

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde problem med at en 1,4 motor av meg jaget veldig på tomgang, å da skrudde jeg av luftfilter + det øverste delen av forgasseren ( sitter med 6 flatjernskruer) å blåste vilt med trykkluft. Tok ut de 4 dysene som en da kommer ned til, og blåste de også.

 

Måtte gjøre dette 2 ganger før min ville svive skikkelig på tomgang, så det er absolutt verdt ett forsøk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. Problemet har nå forverret seg til at den ikke går i det hele tatt på tomgang når motoren er kald. Men når den er varm går det noe lunde bra, den jager bare litt på tomgang.

 

På forgasseren er det to elektriske magnetventiler, den ene er til å styre tomgangen, den fungerer. Men det er en til elektrisk ventil som jeg ikke vet hva gjør, den heter "Back-bleed solenoid" se bilde her: http://www.gowerlee.dircon.co.uk/DFTMtype.html

 

Noen som vet hva den gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår