Gå til innhold

Trenger jeg delefilter?

Ranger emnet


Xvani

Anbefalte innlegg

Bilen er en Toyota Celica 1999 med "premium sound"

 

Det er 8 høyttalere i bilen og tidligere eier har fjernet 2 amps som var koblet opp for å drive disse.

Sitter nå med 3 par ledniger som skal drive de 3 par høyttalerne montert foran, og ett par bak.

 

Elementene er2stk 8"(muligens 6.25) 2stk 4" mellomtone og 2stk 1" tweeter foran og samt 2stk 6.25" bak.

Det ene kabelparet går til 4"og 1" foran.

Andre kabelpar går til 8" foran.

Tredje kabelpar går til 6.25" bak.

 

Jeg er usikker på om delefilteret var i factory headuniten, en av ampene eller om det er for hver høyttaler..

 

Hvordan kan jeg best koble sammen dette? (Er det bare å spleise kablene foran, eller trenger jeg delefilter?)

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At første kabelpar er spleiset tyder helt sikkert på at det er et passivt delefilter der allerede. Flipp ut en diskant og se etter en liten kondensator der. 4" kan ha hatt aktivt HøyPass i originalforsterker.

 

Tredje par går til fulltone/coax bak og er neppe filtrert i forsterker i det hele tatt.

 

Andre par går til 8" subs fra egen forsterker og var nok filtrert aktivt ja... regner du kjører disse på egen forsterker nå uansett med aktiv deling.

 

Ergo; en 4-kanals forsterker til å drive for og bak, med et HøyPass-filter for alle kanaler fra forslagsvis rundt 150Hz.

En 2-kanals for subs med LavPass-filter fra forslagsvis rundt 150Hz.

 

Og en varm gratulasjon til han som tok ut originalforsterkerne og trodde han skulle tjene noen tusenlapper på å selge dem separat...

 

Tilleggspørsmål: Er det mulig/smart å kjøre 1" + 4" høyttalerne på kun et høypassfilter?
Ja. Originale 4" er på generelt grunnlag neppe glade for å få noe særlig trøkk under 150Hz. Og diskantene er som nevnt; allerede filtrert et eller annet sted.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar!

 

At første kabelpar er spleiset tyder helt sikkert på at det er et passivt delefilter der allerede. Flipp ut en diskant og se etter en liten kondensator der. 4" kan ha hatt aktivt HøyPass i originalforsterker.

 

Ok. Er det noen skade ved å ha 2stk høypassfilter i serie? (mao kan jeg ha en kondensator rett headuniten som går til både 4" og 1"?) Er litt vanskelig å "flippe ut en diskant" - Mulig å kjøre bare et høypassfilter med 150Hz for diskanten også? (kan bruke samme høypass for begge slik at jeg slipper ta av dører mao)

 

Tredje par går til fulltone/coax bak og er neppe filtrert i forsterker i det hele tatt.

Trenger de filtreres?

 

Andre par går til 8" subs fra egen forsterker og var nok filtrert aktivt ja... regner du kjører disse på egen forsterker nå uansett med aktiv deling.

 

Ikke helt enda!

Disse er 2ohm. Dvs at frekvensen jeg deler ved blir doblet på, sant? (Om jeg deler ved 80Hz, deler jeg egentlig ved 160Hz?

Forsterkeren jeg vurderer kjøpe deler kun ved 80Hz.

 

Ergo; en 4-kanals forsterker til å drive for og bak, med et HøyPass-filter for alle kanaler fra forslagsvis rundt 150Hz.

 

En 2-kanals for subs med LavPass-filter fra forslagsvis rundt 150Hz.

 

Vet ikke om det kan kalles "subs" egentlig? Tenkte bruke headunit til å drive for og bak. (skal bare ha bilen en kortere periode)

Jeg kan lodde på et høypassfilter i overgangen fra headunit til høyttalerkablene, korrekt?

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Opprinnelig skrevet av TransMedia

At første kabelpar er spleiset tyder helt sikkert på at det er et passivt delefilter der allerede. Flipp ut en diskant og se etter en liten kondensator der. 4" kan ha hatt aktivt HøyPass i originalforsterker.

 

Ok. Er det noen skade ved å ha 2stk høypassfilter i serie? (mao kan jeg ha en kondensator rett headuniten som går til både 4" og 1"?) Er litt vanskelig å "flippe ut en diskant" - Mulig å kjøre bare et høypassfilter med 150Hz for diskanten også? (kan bruke samme høypass for begge slik at jeg slipper ta av dører mao)

Nei... diskanten vil ikke merke forskjell i det hele tatt, siden den har en liten kondensator ved siden av seg allerede. Så en 150Hz-kondensator (Den blir stor&dyr eller stor,billig&kjip, derfor heller en egen forsterker med HP-filter innebygget) vil i praksis kun påvirke 4".

 

Sitat:

Opprinnelig skrevet av TransMedia

Tredje par går til fulltone/coax bak og er neppe filtrert i forsterker i det hele tatt.

 

Trenger de filtreres?

Vel, på mange måter ikke, 6,5" bør kunne levere musikk helt ned mot kjelleren, men siden du har 8" i fordørene vil de kunne møte veggen en stund før 8"erne og vil således kunne grumse til litt. De kan jobbe lenger ned enn 4"erne uansett, så en lavere HP-frekvens går jo greit. Eller la dem jobbe uten, siden du vil bruke dem på spilleren.

 

Sitat:

Opprinnelig skrevet av TransMedia

Andre par går til 8" subs fra egen forsterker og var nok filtrert aktivt ja... regner du kjører disse på egen forsterker nå uansett med aktiv deling.

 

Ikke helt enda!

Disse er 2ohm. Dvs at frekvensen jeg deler ved blir doblet på, sant? (Om jeg deler ved 80Hz, deler jeg egentlig ved 160Hz?

Forsterkeren jeg vurderer kjøpe deler kun ved 80Hz.

Delefiltreringen skjer dermed før forsterker-kretsløpet (derav navnet aktivt filter) og delefrekvensen er således helt upåvirket av motstanden forsterkeren jobber mot. Du har forsåvidt rett når det gjelder passive 6dB-filtre, men man tar jo med elementets impedans i beregningen av kondensatorens verdi, så man bør egentlig se bort fra slike regler for å unngå tabber.

 

Sitat:

Opprinnelig skrevet av TransMedia

Ergo; en 4-kanals forsterker til å drive for og bak, med et HøyPass-filter for alle kanaler fra forslagsvis rundt 150Hz.

 

En 2-kanals for subs med LavPass-filter fra forslagsvis rundt 150Hz.

 

Vet ikke om det kan kalles "subs" egentlig? Tenkte bruke headunit til å drive for og bak. (skal bare ha bilen en kortere periode)

Jeg kan lodde på et høypassfilter i overgangen fra headunit til høyttalerkablene, korrekt?

Joda, det går bra.

To 8"ere tilsvarer forøvrig omtrent én 11" sub i membranareal, så det er ikke nødvendigvis noe å kimse av. Dog gir dørplasseringen noen kompromisser i dypbassen man ellers slipper med en dedikert kasseløsning, ja. Det at du ikke skal ha bilen så lenge "ødelegger" nok også litt dessverre, det blir noen flere kompromisser... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår