Gå til innhold

Hvor skaffe Bose til bilen?

Ranger emnet

soundstyle88

Anbefalte innlegg

Har en Audi a4 1999 modell med Bose anlegg, klarte å sprenge Bose basserne i hattehylla, jeg lurer på hvor jeg kan skaffe sånt eller om noen har lyst å selge sine? Ikke kom med at jeg skal kjøpe Focal og etc, syns lyden var bra føre dette skjedde og vil ha det orginal Bose i bilen :)

http:/www.valsemesteren.no - Valsing av hjulbuer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ærlig talt ikke sikker på om du får kjøpt slikt seperat til bil... Men så pris på "komplett" system ettermontert til en Audi en liten tid tilbake, og det kostet nærmere 80 000,-... Så vil tro at du like gjerne kan skaffe noe nytt til hattehylla fra et merke av høy kvalitet, som Morel o.l, og likevel spare mye penger, for med en slik totalpris må enkeltkomponentene til Bose koste flesk.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å begynne å skulle ettermontere noe annet, vil kunne gi deg mye arbeid. De fleste elementene i BOSE systemet er aktive.

Dette er jo originalutstyr i bilen, og bør med andre ord være mulig å oppdrive gjennom originalt delelager. Her er det mange penger å spare på å handle i utlandet. Søk litt på E-Bay i tyskland for eksempel.

Er du usikker, så anbefaler jeg å kontakte Øystein Bjerke i Quattroco (http://www.quattroco.com). Han får tak i ufattelig mye rart til VW og Audi fra tyskland, til veldig hyggelige priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste elementene i BOSE systemet er aktive
Ingen av dem kan man vel heller si, alle drives av en ekstern forsterker i bagasjerommet. Om man altså definerer et "aktivt element" som en høyttaler med forsterkeren integrert bakpå. Isåfall er det vel bare gamle Golf III's med SoundSystem som hadde en mikro-forsterker bakpå hver 6,5".

Således ikke noe stort problem å bytte ut Bose-høyttalere med noe annet, men uvanlige impedanser og en Bose-forsterker som inneholder noe aktiv prosessering kan gi et labert sluttresultat om man ikke også bytter ut forsterkeren. Noe de fleste gjør med glede når de hører Bose-anlegget sammenlignet med noe alternativt av selv middels kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Således ikke noe stort problem å bytte ut Bose-høyttalere med noe annet, men uvanlige impedanser og en Bose-forsterker som inneholder noe aktiv prosessering kan gi et labert sluttresultat om man ikke også bytter ut forsterkeren. Noe de fleste gjør med glede når de hører Bose-anlegget sammenlignet med noe alternativt av selv middels kvalitet.

Hadde gjort som TransMedia forklarer. Bytt ut anlegget om du først skal kjøpe noe nytt. Virker egentlig som at trådstarter bare vil ha BOSE fordi det er BOSE, og ingen annen GOD grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har orgial bose spiller, ser bra ut og vil liksom ha orginal bose anlegg i bilen. Tingen er at denne spilleren ikke har RCA utgang, derfor får jeg ikke kobla til sub og forsterker. Har derfor ikke så lyst å kjøpe ny spiller, men syntes det var såpass så fin og ren bass lyd fra Bose basserne i hatthylla :D

Anner problem er at Bose basserne er på 2 ohm, noe som er meget kjeldent pga vanligst med 4 ohm. Prøvde å kjøre 6,5" bassere fra Ground Zero på 4 ohm, men effekten var nærmest halvert da. Har nå Kickere på 2 ohm, masse effekt og bass nå, men basslyden er ikke så ren og pen som Bose`s :(

Endret av soundstyle88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har orgial bose spiller, ser bra ut og vil liksom ha orginal bose anlegg i bilen. Tingen er at denne spilleren ikke har RCA utgang, derfor får jeg ikke kobla til sub og forsterker. Har derfor ikke så lyst å kjøpe ny spiller, men syntes det var såpass så fin og ren bass lyd fra Bose basserne i hatthylla :D

Anner problem er at Bose basserne er på 2 ohm, noe som er meget kjeldent pga vanligst med 4 ohm. Prøvde å kjøre 6,5" bassere fra Ground Zero på 4 ohm, men effekten var nærmest halvert da. Har nå Kickere på 2 ohm, masse effekt og bass nå, men basslyden er ikke så ren og pen som Bose`s :(

Finnes MASSE subelementer som kan kobles ned(og opp) i 2ohm, mine blandt annet. Dual-voicecoil er en fin ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har orgial bose spiller, ser bra ut og vil liksom ha orginal bose anlegg i bilen. Tingen er at denne spilleren ikke har RCA utgang
Mulig jeg har spurt deg om denne før... sikker på at du har original Bose-spiller? Har du navn/bilde av den? Nesten alle Audi-spillere fra 1999 har linjeutganger...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har spurt deg om denne før... sikker på at du har original Bose-spiller? Har du navn/bilde av den? Nesten alle Audi-spillere fra 1999 har linjeutganger...

hei, ja..hehe, du har spurt meg om dette før, det er Audi Concept Spiller, eller som mange sier, som er med i boseanlegget som består av elementene. Jeg fant ut at Møller skulle ha 3000kr for et par for Bose høytalerne i hattehylla, spurte dem om det april spøk allerede, ganske dyrt da, men fikk meg ornda noen Bose høytalere som var fint brukt for 900 kr inkl frakt, så var heldig, så det løste seg til slutt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fire kanaler bruker jo 4 linjeutganger og monoblokk 2 linjeutganger! mener jeg :) derfor funker ikke den omformeren ovenfor..hehe

4 kanaler bruker 2 linjeutganger. (ein utgang blir definert som signal til både venstre og høgre side)

So med ein 4-kanals forsterker og ein monoblokk trenger du 3 linjeutganger.

Har ikkje spilleren meir enn 2, kan du bruke y-ledd på den eine utgangen.

Men fleire forsterker har og utgang for lyden.

Da slipper du y-ledd (du tar lyden ut av eine forsterkeren og inn på den andre)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider