Gå til innhold

Beste motor A6

Ranger emnet

Nybil-kjøper

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring/formening om hvilken som er den beste og mest pålitelige motoren i A6, uavhengig om det er diesel eller bensin.

De to mest aktuelle er vel 1,8 Bensin og 1,9 TDI...

Jeg undersøker f.eks en 1,8 Quattro... Men er det smartere med en 1,9 TDI forhjulstrekk? Går jo mindre drivstoff selvsagt. Men så er det jo noen motorer det er mer tull med enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en formening.

Den det er lite tull med, som er rimelig å fikse om det blir noe tull, er 1.8T motoren. Går forholdsvis rimelig, og er ok med krefter i. Deler finnes det FLUST med.

Og vurdere noe annet i Audi enn quattro kan du glemme med en gang. :)

Ta og en med manuell. kommer til å angre om du kjøper automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bensinmotoren billigere på verksted enn TDI´en altså?

Jeg har hørt rykter om 2,5 literen som er på alle Diesel-Quattroer.

Så den unngår jeg glatt. Men er det mer problemer med TDI 1,9ern enn med bensin 1,8?

Jeg har vel bestemt meg for manuelt gir ja. Fikk det litt inn med teskje da kjæresten sin A6 dieselautomat kjørte seg fast i en innkjørsel omtrent på flatmark. Automat er bare på/av. Går ikke an å sige seg i gang eller "vugge" seg ut av knipa sånn som med manuelt gir og kløtsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv 1.8TQ (04-mod), og er i utangspunktet veldig fornøyd med comfort og fremkommelighet. Det er såvidt meg bekjent sett på som en pålitelig motor, så lenge serviceintervaller har blitt fulgt og den ikke er blitt tuklet med. Mitt eneste aber er at det er en stor bil for så "liten" motor, men for de aller fleste er det bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bilen er digg å kjøre på norske, svingete, teleskadde veier. Bra drag i bilen når man tenker på hvor stor og tung den er, og forbikjøringer er stille og udramatiske. Om man derimot cruiser over 120km/t (nedover i Europa selvfølgelig), mister man litt av godfølelsen og begynner å savne et gir til. Men til normal by og landeveiskjøring kunne jeg ikke tenkt meg å bytte.

Når det gjelder 1.9TDI så er jo ikke det akkurat en gateracer det heller. ;)

Forresten gammel link, men se svar nr. 1 og 2 i denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.5tdi motorene funker like bra som andre motorer, vel og merke hvis de har hatt kamakselbytte på de 150hk som ble levert med for dårlig legering.Er ikke alle da som trenger dette.98-2000 ca tror jeg som ofte hadde disse feilene.

Så du kan godt titte på disse også (er jo mye morsommere da :-) )hvis ovennevnte er gjort med de.

Smak og behag, men dieselmotoren har jo mere dreiemoment da og bråket som blir nevnt er ikke plagsomt spør du meg.Har tidligere hatt 2.6 V6 bensin som var morsom, men ikke like god til å dra.

Audi A6 3.0 tdi avant quattro 2012 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider