Gå til innhold

Sghm3`s S124 320 93 ``Black Pearl ``


sghm3

Anbefalte innlegg

Til å begynne skaffa jeg meg en meget billg S124 230 som prosjekt, men var mye rust på den. Så den blir frakta til høggern en dag.

 

 

DSC00678.jpg

DSC00211.jpg

 

og en svensk 300-24 som delebil og motor og drivverk donor.

 

Bilde001.jpg

Bilde003.jpg

 

har også kjøpt skinnintriør som jeg har liggenes, så det er i boks (kjøpte det før jeg kjøpte svenske vogna, så er derfor jeg har to sett men er jo to forskjellige seter, prefacelift og facelift ) :)

 

1.jpg2.jpg

3.jpg

4.jpg

 

Så da har jeg vært å henta meg stedsfortreder for den gule vogna, ettersom den gule var såpass rusten. :D

 

Er en orginal 320 ifra 93, har klokka inn ca 306 000 på km teller`n ;)

 

Er småplukk hele veien på bilen, så er noe å gjøre på denne også. Men skal først og fremst få den EU godkjent, men la merke til igår, når jeg var å henta den. At det er ingen klunkelyder i understell, bare dekka som er slitne.

 

Som jeg vet om så må det byttes framfjører på den ettersom de er kappa og eieren nevnte om at det var ett utslitt hjullagere, men hørte ikke så mye ulyd i noen av dem igår. Men skal ta den inn på løftebukken etter arbeidstida i mårra, og se hvordan det står til med understellet og under karosseriet. ;)

 

Lakkmessig så må det lakkeres om for at det skal bli pent, er for det meste rust på bagasjelokket bak og hjulbuene bak så det må byttes, men tar det som det kommer :)

 

DSC00069-1.jpg

DSC00068-1.jpg

DSC00070.jpg

DSC00071.jpg

 

Det som må/bør byttes er ;

 

-Framfjører

-Lykteglass og blinklysglass HSF

-Pæreholdere til baklampene

-Pussermotor bak

 

ved evt lakkering

-Framskjermer

-Bakskjermer

-Bagasjeluke

-Fram-og bakfanger

 

Det som er kjekt med den gule nå, er at det er mye deler som jeg kan bruke ifra den igjen. ;)

 

 

Men den svenske vogna er tilsalgs, har ikke rørt den siden jeg kjøpte den, så den er like hel som på bildene ;)

Endret av sghm3

Sigbjørn Haugen (89), MB 190 W201 (88 og 83) Volvo Amazon (63)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir bra dettan :)

er foresten ikke pre faceliftstoler du har. er til 90-> begge :)

de monterte er sportlinestoler og de løse er std.

 

angrer litt selv at jeg ikke solgte 220en og fant en 300-24 eller 320 til mitt 500 look prosjekt :hammer :) :)

 

har du en pris på den svenske vogna? momset inn til landet?

Endret av kjetil1972

    VW Passat 2.0TDI  2006

 X Audi S6 2,2 20VT  1997

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 2001

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 1996

 X Mitsubishi Pajero 3000 Fjallasport 1992

 X mitsubishi Pajero 3000 1991

 X Volvo V70XC 2,5T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir bra dettan :)

er foresten ikke pre faceliftstoler du har. er til 90-> begge :)

de monterte er sportlinestoler og de løse er std.

 

angrer litt selv at jeg ikke solgte 220en og fant en 300-24 eller 320 til mitt 500 look prosjekt :hammer :) :)

 

har du en pris på den svenske vogna? momset inn til landet?

 

Ok, så jeg har bare facelift seter altså... :)

 

Når det gjelder den svenske så er den ikke momset inn i landet desverre, men vurdere 15 lapper eller bud ønskes. Det som jeg vet om, er nivåreguleringa bak som er gåen. Er ac på`n å greier ;) hehe

 

 

I dag 09:09

Einar

Kan bli bra, litt mere info om 320`n?

 

S124 320 TE

 

 

Antall sylindre 6 (rekke)

Antall ventiler 24

Boring/slaglengde 89,9 / 84,0 mm

Slagvolum 3199 cm3

Kompresjon 10,0

Effekt 220 HK ved 5500 o./min.

Dreiemoment 310 Nm ved 3750 o./min.

Drivstofftank 72 liter

Felger 6 1/2 J x 15 H 2; med sportsunderstell: 7 J x 15 H 2

Dekk 195/65 ZR 15; med sportsunderstell: 205/60 ZR 15

Topphastighet manuelt: 222 km/t

automat: 220 km/t

Akselerasjon 0-100 km/t manuelt: 8,3 sekunder

automat: 8,0 sekunder

Forbruk per 10 km

-ved 90 km/t manuelt: 0,88 liter

4-tr. automat: 0,94 liter

5-tr. automat: 0,90 liter

-ved 120 km/t manuelt: 1,09 liter

4-tr. automat: 1,14 liter

5-tr. automat: 1,09 liter

-ved bykjøring manuelt: 1,51 liter

4-tr. automat: 1,46 liter

5-tr. automat: 1,51 liter

Transmisjon 5-trinns manuelt gir, 4-trinns automatgir, 5-trinns automatgir

 

Akselavstand

280,0 cm

Sporvidde foran / bak 149,7 / 148,8 cm; Sportline: 151,8 / 150,9 cm

Lengde 476,5 cm

Bredde 174,0 cm

Høyde 148,9 cm; Sportline: 145,8 cm

Snudiameter 11,27 meter

Totalvekt 2200 kg

Egenvekt 1590 kg

iflg. DIN 70020 (med drivstoff, reservehjul og verktøy)

 

 

 

 

Der har du info tenker jeg, hehe :)

 

 

 

 

 

Men gikk over understellet på`n idag, og det blei jo en fin liten liste det :P hehe

 

- Bærekula vsf

- Dempertoppene foran

- Bremserør hsf

- Bremserør hsb

- Hjul lager bak

- Camberstaga bak

- Spissing staga bak

- De 2 bakrepottene

 

Det skulle være det meste... Men det har butta ganske greit på fremre delen av kanalene begge sider foran... ``Rammevangen``/ karosseriet bak kanaldekslet er jo stein hardt orginalt og det er greit bulka :S Var noen brune flekker under der også, men kan jo ikke regne med noe annet med en gammal sliter ;)

 

Men skal nok bli bil ut av dette, er spesielt intressert i denna vogna, så om en må gi en grei sum i deler syns jeg er bedre enn å kjøpe ett penere karosseri til 4.5 ganger mer, men med kanskje samma slitasje på understellet og halv greit lakk overflate...

Denna kan jo bli helt strøken for den samma summen som er nogenlunde grei...

Sigbjørn Haugen (89), MB 190 W201 (88 og 83) Volvo Amazon (63)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det kommet noen deler på jobben, men ene potta blei resta. Så håper den kommer te påske... ;)

 

Dårlig bilde men er de to fremre eskene (brun og blå) og fremre potta på bildet der :P

DSC00074.jpg

 

Så da blir det ``årnings`` ;)

Sigbjørn Haugen (89), MB 190 W201 (88 og 83) Volvo Amazon (63)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, da har det blitt skrudd litt... ;)

 

Har til nå bytta:

- Begge hjullagerene bak

- Camber og spissingstag i bakstillinga

- De to bakre pottene

- Bærebru VSF

- Dempertoppene på forstillinga

- Komplett fjørsett

- + div smådeler som komme i tillegg til disse delene...

 

 

Håper på å få bytta dette nå på lørdag:

- Håndbrekkswira

- Håndbrekksko

- Oljefilter + olje og nivåføler

- Framlykt + blinklys HSF

- Bytte til sommerdekk

- Forstillingskontroll

 

 

 

De gamle dempertoppene skjønner jeg ikke hvorfor ikke har gått i panseret enda, har ikke dratt de i filler demonterte de sånn :S

DSC00084.jpg

 

Bilde av ny bærebru, fjør pluss litt shining etter rustpussing

DSC00085.jpg

 

Dårlig bilde av de to bakre eksospottene

DSC00086.jpg

Endret av sghm3

Sigbjørn Haugen (89), MB 190 W201 (88 og 83) Volvo Amazon (63)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å ligne noe nå ;)

 

Fiksa håndbrekkswire, parksko idag ;)

 

Bytta også interiøret i dag... :D

 

Gamle interiøret..

DSC00097-1.jpg

 

DSC00092.jpg

 

DSC00090.jpg

 

DSC00088.jpg

 

DSC00098.jpg

 

Litt rengjøring måtte til ;)

DSC00099.jpg

 

DSC00100.jpg

 

Nye interiøret

DSC00103.jpg

 

DSC00106.jpg

 

DSC00110.jpg

 

DSC00112.jpg

 

DSC00109.jpg

 

Interiøret er støvete etter lagringa, skal gå over skikkeli en dag med vaskekluten etter PKK... ;)

 

Prøvde også å sette på disse sommerdekka, men passa dårli :( Felga butta i kalliperne foran...

Bilde007.jpg

 

Hadde håpa på at de passa, men for finne noen andre felger... Men gidder ikke å ta 4-hjulskontroll før jeg får taki dekk og felger...

Sigbjørn Haugen (89), MB 190 W201 (88 og 83) Volvo Amazon (63)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er 4-hjulskontrollen tatt :) Har også byttet lykteglass pluss blinklys HSF og justert lysene, så nå skal det ikke være noe problem for å få innskrevet senkesettet i vognkortet ;)

 

DSC00126.jpg

DSC00127.jpg

 

Har også prøvd å bytte oljenivå føleren, men den gule oljelampa lyser like fint fint enda den. Så da er det bare å gidde å titte over ledningsnettet en dag :P

 

Har også byttet motorolje pluss filter, så nå tikker ikke motoren like mye som den gjorde ;)

 

Fikk også prøvekjørt bilen ordentli en liten tur også (for engangs skyld), uten å bli rista i filler, sånn som det var når jeg henta vogna... Blei en helt annen bil å kjøre nå, etter påkostet. :) Og enda godt er det :P

 

Nå til mandag så kommer forhåpentligvis bremseklosser foran, så da blir det litt skruing igjen før EU skjemaet ligger i vogna :)

Sigbjørn Haugen (89), MB 190 W201 (88 og 83) Volvo Amazon (63)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vogna vaska første gang utvendig i mitt eie, og den har nok ikke sett en vaskesvamp på lenge heller trur jeg :P

 

DSC00146.jpg

DSC00151.jpg

DSC00152.jpg

 

DSC00144.jpg

DSC00144.jpg

 

En av de tidligere eier`ne var ikke så pirkete når det gjaldt lakk forskjeller...

DSC00147.jpg

DSC00148.jpg

DSC00149.jpg

DSC00150.jpg

 

Men nå framover, så vil den bli brukt litt. Er i ``bli kjent fasen`` med bilen enda :P

Dukker stadig opp noen småting som en kan utbedre :)

Sigbjørn Haugen (89), MB 190 W201 (88 og 83) Volvo Amazon (63)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår