Gå til innhold

Problem med dørlåsen (Sentral)

Ranger emnet

Olkagge

Anbefalte innlegg

De to siste ukene nå så har dørlåsen min vært noe hærsk! Må stå å lirke med nøkelen lenge for å få låst opp døra. Nøkkelen går greit å få inn med å vri den rundt det er værre. (Er nesten samme følelsen som når bremsevaieren på en sykkel er slitt, så du kjenner det napper nesten i bremsehåndtaket når du trykker det inn.) Jeg velger å tro at dette her skjedde etter at jeg vaska bilen i selvvask for ca 2 uker siden, når det var en del plussgrader her. Siden jeg vasket den da så har det vært alt fra +2 til -10 grader.

Jeg vil påstå at problemet har bare blitt værre de siste dagene.

Det må være fukt inne i låsen vertfall, fordi når tar ut nøkkelen så blir den våt.

Prøvde å ha inni låsolje i dag uten at det hjalp noe. Må legge til at det ikke er noe problem med låsen på passasjersiden, så derfor begynte jeg å lure på om låsen rett og slett er utslitt på førersiden?

Vil jo helst ikke bytte lås for da må jeg jo bytte ut tenningslås, og lås på alle fire dørene(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samma problemet med låsen på førersiden jeg også, jeg tok å spruta inn litt 5-56, og litt på nøkkelen, stappa den inn i hullet å lirka litt med nøkkelen så kom den seg.

Problemet oppsto over natta etter vasking av bilen.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samma problemet med låsen på førersiden jeg også, jeg tok å spruta inn litt 5-56, og litt på nøkkelen, stappa den inn i hullet å lirka litt med nøkkelen så kom den seg.

Problemet oppsto over natta etter vasking av bilen.

Sprutet inn i mer låsspray som tok knekken på is inne i låsen, men etter et par netter så er låsen vrien igjen og jeg må på med en ny runde. Men skal prøve 5-56.

Vet vertfall nå at låsen ikke er utslitt, bare at det er is som gjør det. Skulle aldri vaska bilen den gangen :blah:

Får bare se frem til vår og sommer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lurt å sette en tapebit over nøkkelhullet når man vasker i kuldegrader =)

Låsespray er egentlig noe dritt, det er et nødverktøy. Det inneholder sprit som vasker vekk oljefilmen man bør ha i låsen. Så skaff deg en låsolje, evt symaskinolje. Få sprutet inn noe av det når det er plussgrader, så vil nok låsen bli noe mer medgjørelig. Er redd 5-56 er for tyntflytende til å hjelpe noe annet enn midlertidig.

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider