Gå til innhold

Project stereo bygging... (boble)

Ranger emnet

HellBound

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om det i det hele tatt går ann å ha et stort anlegg i en boble? Tenker da på strøm osv, største dynamo du kan kjøpe er 75amp... Men boble trekker vel ikke så mye strøm til elektrisk ting som andre biler.

Må seff bygge om mye for i det hele tatt få noe stereo i en boble, har planene klare men vet ikke helt hvor eg skal begynne =)

Skal ikke ha noe baksete i boblen, skal hive ut "sofaen" og sette inn et cobra bøtte sete i stede, tenkte å sitte det i midten. Og bygge kasse rundt sete, forstår? Glassfiber kan vel funke?

Har 2 stk. Focal utopia 33wx som skal være bak, en på ver side av sete. Forsterkerene må vel bygges inn i venstre og høyre dør bak. Er eneste sted det er plass som eg kommer på.. Og 2stk Maxxima batterier bilen, vet ikke om det trengs? Mye koster 1 slikt bat.?

Er jo ikke noen høytalere i dørene fremme "orginalt" og dørene er jo syltynne :P Så der må det vel også bygges om og lage kasser til fronthøytalerene..?

Kommer til kjøpe Audison VRx 2.400 til subbene, eller kan eg bruke en forsterker som ikke er så dyr som får subbene til yte maks? Koster jo litt mye den der forsterkeren...

Frontsett blir det Focal 165K3,165W3 eller 165W? Tror det blir 165K3.. Eller kanskje noe annet? Forsterkeren som skal drive fronthøytalerene vet eg ikke hva eg skal ha, forslag? Helst ikke over 4000-5000

Hva kabler og slikt trenger eg?

Er dette mulig i en boble i det hele tatt? Tenker da på strøm til dette.. Tror vertfall dette kan bli et artig prosjekt nå frem til sommer.. Eller hva?

BMW 325i Sleden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er umulig da.

75 a kan levere maks 1080watt. Det holder en stund. kondensatorer hjelper da...

Plassen er vel ditt største problem, er vel altids en annen dynamo som kan passe inn der.

Er mange biler som kjører med mindre dynamo og større anlegg da..

Lykke til med prosjektet da :)

Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod

Skoda Octavia RS tfsi 2006mod

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Macgyver

Ingenting er umulig da.

75 a kan levere maks 1080watt. Det holder en stund. kondensatorer hjelper da...

Plassen er vel ditt største problem, er vel altids en annen dynamo som kan passe inn der.

Er mange biler som kjører med mindre dynamo og større anlegg da..

Lykke til med prosjektet da :)

Joa, vil helst holde med under 20-22 lapper for to forsterkere og et frontsett..vet ikke om det er mulig. Blir vel 2stk. kondensatorer..

Er plassen som mangler ja, men med mye ombygging skal alt gå ann ;) Begynner sikkert snart på dette, så kan ta å ligge ut bilder under veis, og spørre etter tips osv fra dere "pro" gutta som holder til her.. Har god tid, bilen skal ikke på veien før mai/juni :)

BMW 325i Sleden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den bobla var jo skikkelig rå! dette kan bli en kul bil. boble er en bra bil å bygge anlegg i pga den runde formen. men du må jo tenke på at du har en del plass forran også da. de maxima batteriene slenger du forran i bagasje rommet og kobler dem opp med en skille diode.

viss du skal lage mange rare former så lønner det seg å bruke glassfiber. du tar først å bygger rammer i mdf og så former du det til med glassfiber.

forran kan du jo enten bygge kasser i mdf og glassfiber eller så kan du være litt avansert å lage sparke paneler. monter i hvertfall diskanten oppe på dasjen eller i astolpa.

hvor lurt det er å satse på det setet i mitten kan man jo lure på. Skal dette være der lyden er best, det vil si skal alle høytalere spiller mot det så det skal være det beste stedet å høre på lyd? i såfall burde du skaffe deg noen kompiser som ikke liker musikk som kan kjøre deg rundt, slik at du kan sitte baki. tenk først og fremst på at lyden blir optimal der du sitter.

for 20k kan du få meget bra frontsett og forsterkere og her er det masse andre merker å velge mellom også

du får bare spørre mer viss det er noe du lurer på

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HellBound

Hei!

--snip--

Det beste rådet jeg kan gi deg er å ta en telefon til Bugboys ved Fredrikstad og snakk med Steinar.. Tror ikke det er små mange som har mere greie på Bobler/Focal/Audison enn han... Nummeret finner du på gulesider.no eller noe...

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

den bobla var jo skikkelig rå! dette kan bli en kul bil. boble er en bra bil å bygge anlegg i pga den runde formen. men du må jo tenke på at du har en del plass forran også da. de maxima batteriene slenger du forran i bagasje rommet og kobler dem opp med en skille diode.

viss du skal lage mange rare former så lønner det seg å bruke glassfiber. du tar først å bygger rammer i mdf og så former du det til med glassfiber.

forran kan du jo enten bygge kasser i mdf og glassfiber eller så kan du være litt avansert å lage sparke paneler. monter i hvertfall diskanten oppe på dasjen eller i astolpa.

hvor lurt det er å satse på det setet i mitten kan man jo lure på. Skal dette være der lyden er best, det vil si skal alle høytalere spiller mot det så det skal være det beste stedet å høre på lyd? i såfall burde du skaffe deg noen kompiser som ikke liker musikk som kan kjøre deg rundt, slik at du kan sitte baki. tenk først og fremst på at lyden blir optimal der du sitter.

for 20k kan du få meget bra frontsett og forsterkere og her er det masse andre merker å velge mellom også

du får bare spørre mer viss det er noe du lurer på

Takker for tipsene :) Skal gjøre som du sier med glassfiber osv, først skal eg tegne ned på papir hvordan er eg vil ha det.

Det sete i mitten skal eg bare ha der slik at eg får plass til subbene i boblen.. Skal ha subbene på hver side av sete, vil ha et sete bak slik at eg vertfall kan ha 2 stykker med meg. Kan drite i hele sete og men da er det bare 1 eg kan ha med.. Skal ikke ha noen høytalere bak, hadde bare tenkt på de to subbene og et frontsett fremme. Det blir nok focal frontsett..men kjøper ikke det dyreste frontsette til utopia, trenger ikke så heavy greier i boblen :p

Det skal nå bli bra lyd uansett vil eg tro, lydmatter er vel lurt å slenge rundt alle veier også, synest eg hører all dirringa allerede hehe :op Noe annet som hadde vert digg å gjort?

BMW 325i Sleden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil absolutt ambefale å dempe ja. anbefaler Pyle mats. de er laget for å dempe biler og de funker helt utmerket. la en matte i hver dør framme og det ble stoor forskjell. en matte koster 350 og den er på 77x47 eller no viss jeg ikke tar helt feil. det som er finter at du ikke trenger å dekke alt metallet, men bare litt (så mye som mulig er jo best da) fordi det "suger" til seg vibrasjoner fra hele plata.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rockford Seat

Det beste rådet jeg kan gi deg er å ta en telefon til Bugboys ved Fredrikstad og snakk med Steinar.. Tror ikke det er små mange som har mere greie på Bobler/Focal/Audison enn han... Nummeret finner du på gulesider.no eller noe...

:dude:

Steinar har bygd mye syke anlegg i bobla si! Ring han på enten tirsdag eller torsdag ettermiddag på tlf: 95284083 og hils fra Ole Martin så får du nok hjelp. Han forhandler bl.a Focal/Audison så han vet hva han snakker om. (hjalp han med et prosjekt en gang hvor han skulle ha 6 stk. 15" i "baksetet":D )

-65 Boble 1915cc "Firmabilen" -98 BMW 520 stv.

x97 VW Golf 3, x07 VW Passat 4motion, x06 Toyota Landcruiser

x85 Jetta VR6, x00 Golf 4, x05 Toyota Avensis stv., x90 Opel Kadett 1.6 automat!

Ole Martin Aronsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for tipsene, skal ta å ringe til han når eg starter å bygge :) Lurer på hvordan dynamo han bruker osv, må ha en stor en..men størte til boble er jo på 75amp, og vet ikke om det går ann å bruke en annen dynamo fra en bil. Det skal vel funke? Vist du lager nye fester osv så den passer boblen.. Må vel gå fra 6v til 12v i bilen og om eg skal ha stereo`n inn :)

BMW 325i Sleden

Lenke til kommentar
Del på andre sider