Gå til innhold

Hva gjør en kondensator?

Ranger emnet

golfen90

Anbefalte innlegg

en kondensator lagrer på strømmen, og gir strømmen fra seg når forsterkeren trenger det.

den er ikke et ekstra batteri, men gir det eksisterende batteriet og dynamoen lenger levetid, da kondensatoren tar belastningene ved store strømtrekk.

en tommelfinger regel er:

1 farad til 1000w

Mvh

Stian

stolt eier av MB 190E

krsmf.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kondensator er en elektrisk akkumulator(som et ekstra batteri) som raskt kan levere fra seg og ta opp energi.. mye raskere enn et batteri.. dette fordi en kondensator har mye mindre indre motstand som igjen ikke hindrer strømmen å slippe lynkjapt igjennom.

kondensatorer brukes for å kunne fore kraftige forsterkere med nok strøm i krevende perioder.

det blir som å fylle en bøtte med vann fra en vannkran og ha muligheten til å tømme den umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en forsterker på 1800 Watt, sub på 1000Watt og to 6*9 bak på 300 Watt hver, burde jeg har en kondensator da?:)

kan jeg på beskrivelse eller helst en link til forsterkeren(e) så kan jeg svare deg på det.. men det mest anbefalte er et stereobatteri.. samme egenskaper, men mye bedre lagringskapasitet.. ingen erfaring sjøl med batteri, men det de "store" sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en forsterker på 1800 Watt, sub på 1000Watt og to 6*9 bak på 300 Watt hver, burde jeg har en kondensator da?:)

Nei.

En kondensator er en komponent som er brukt i elektrosammenheng. Den ser ofte ut som et batteri som man bruker i bla. tv kontroller osv. Men det er ikke et batteri. Den består (ofte) av syre(elektrolytt) og med skillevegger inni(f.eks av plast). Den kan ta til seg(lade seg opp, når den får spenning) med strøm, og når spenningen "forsvinner" tømmer den seg. Om spenningen bare blir litt "borte" men ikke helt, vil den bare tømme seg til det nivået der spenningen "er der" igjen. En kondensator lader seg lynraskt opp til 60%, også tar det bittelitt lengre tid til 80% og enda lengre tid til 100%. Men den har ikke noe problem å bli kvitt oppladningen.

Man bruker kondensator(i bilstereosammenheng) på strømtilførsel om man har forsterkere som trekker MYE strøm(f.eks 2-3kWrms sub). Det er fordi noen ganger, så vil forsterkeren trekke mer strøm(musikk er dynamisk, ulikt strømtrekk) og da hender det at batteriet(pga. avstand fra batteri, kabel str. osv) ikke klarer å forsyne forsterkeren, så da tar kondensatoren over, og gir fra seg den oppladede strøm-mengden. Man kan også bruke kondensator på høyttalerledningene(som et delefilter) for å fjerne uønskede frekvenser(støy).

Om du har et lite anlegg, er det lite vits med kondensator mener jeg(pga det koster mye). Du vil ikke merke store forskjellen, i forhold til hva du betaler.

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider