Gå til innhold

Hvilken motor?

Ranger emnet


VolvoB23

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Har lyst på litt mer effekt i Volvo'n :tannløs:

 

Veit ikke enda om det blir sugetrim eller pustehjelp!

Hvis jeg velger sugetrim, så vil jeg gjerne ha 150 ærlige hester :) Blir det turbomotor, så vil jeg ha rundt 220hk!

 

Hvilken motor burde jeg velge, og hva burde jeg gjøre med den for å oppnå denne effekten?

 

Har et spørsmål til! Er det originalt med 531topp på B230K? Hvor mye kan jeg hente ut av denne motoren? Den har gått 257.000km og er i bra stand!

 

Håper på gode svar :)

 

 

 

Mvh Cato

Endret av VolvoB23

Volvo 740 B230ET!

Ser ikke noe poeng i å skrive alt jeg har hatt av biler, for det blir en lang liste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B230K har 631 topp og ikke 531.. 531 kom på B230ET, B230FB og B230FX hvis jeg ikke husker helt feil.. Sistnevnte har dog ikke natriumfylte ventiler, noe som er et pluss dersom turbo er aktuelt..

 

For 150 sugehester, trenger du igrunn ikke gjøre mye..

 

Få tak i en b230A f.eks, sett på en 531topp, komplett effektanlegg, kvasskam, og 2 doble 48mm gassere.. Da er du i nærheten av målet ditt..

 

For enda mer effekt, port å slip toppen, monter inn større ventiler, større gassere, kvassere kam etc..

 

Billigste er dog å kjøpe en b230FK.. Plug and play på 240 fra 1989 og opp..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort å lese feil på k toppen 631 :P mange som har gjort bomkjøp. Ang trim så vart det solgt eit kitt til K motoren men er sikkert litt vanskli å få tak i nå.Men sett på k kam å hiv på weber 36\36 .Litt dyrere alternativ er jo få tak i en 940 motor b230ft eller b230fk. her er en finn guide her hvordan du bygger om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort å lese feil på k toppen 631 :P

 

Er rimelig sikker på at jeg har lest riktig :P

Volvoen jeg har nå er mye friskere enn den forrige jeg hadde! Begge motorene var B230K!

 

Men gasseren på 240'n røyk igår når jeg prøvekjørte den, så nå har jeg grunn til å bli kvitt K-motoren:tannløs:

 

Har en B230A på hånd jeg kan få kjøpt! Motoren er visst i veldig bra stand! Så jeg lurer på om jeg eventuelt kjøper den. Hva synes dere om 2000kr for en A-motor?

 

Esbandos : Hvor mye trur du jeg kan få ut av den med disse endringene :

 

-Grom kam

-Porting

-Planing

-531topp

-2stk 45Webere

-Ny veiv ( skulle visst bli 2.5L ved bruk av den )

-Effektanlegg

 

Har hørt litt rykter om K-kammen! Kan dette være noe å bruke?

 

Er veldig takknemlig for svar :)

Volvo 740 B230ET!

Ser ikke noe poeng i å skrive alt jeg har hatt av biler, for det blir en lang liste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg er ny her så veit ikke om jeg gjør detta riktig men hehe.

 

jeg driver å skal bygge meg en sugemotor men har ikke gjort dette før men veldig iverig på å lære å mekke:) så vet ikke om det er lurt om jeg gjør det selv eller om jeg skal sette det til noen som kan dette.

jeg har en b230k motor i min 240, også har jeg fått tilbud å kjøpe en bra topp som er porta å alt det der, er som ny. er ikke sikker på åssen topp det var men fikk beskjed om at den var perfekt til hvis jeg skulle ha sugemotor, også fikk jeg beskjed om at jeg burde ha en b230 motor å ikke k men åssen b230 motor er best å ha hvis jeg skal bygge sugemotor? å hva burde en som meg gjøre? er ute etter 170-200 hk på hjula.. håper noen svarer:) hvis dem skjønte hva jeg mente da hehe:P takk på forhånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått rett, så er 631 en gromtopp det også, med samme kanaler som 531, problemet er at den kun er brukende på K-stempler, og ikke er så lettvinn å øke kompen på.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) tusen takk for svarene :D gjort meg litt klokere;)

 

toppen som jeg nevnte er bra gjenomført å gjort av en som driver med sånt, så kommer nok til å kjøpe den:) han skal ha 10,000 for den,det er vel ikke så ille pris det hvis det er ordentlig gjennomført?

 

det som må gjøres med bånden av motoren, som du ramset opp, ca mye vil det komme på tror du? alt skal gjøres ordentlig, skal ikke være noe slurvette sugemotor under panseret:);)

 

takk igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaugerud er vel et navn som klinger i en del folks ører. Men tre ting:

 

3) Hvor mye røsk og riv er det egentlig i en sugemotor på 8-9K rpm mtp rådene? Hvor langt kan man strekke 9mm rådene i en '85-88 lavfriksjonsmotor?

 

2) volvo240*: Er det portern sjøl som selger den? Gått i løp eller kommer den rett fra høvelbenken? Blir penger av å bygge opp igjen en oppbrukt topp.

 

Skulle jeg lagt 10K i en brukt topp uten historikk og kvittering ville jeg heller ha lagt de kronasjene hos den som skal få lov å levere ei komplett pakke som fungerer sammen. Da har du noen å kalle opp når det ikke fungerer som det skal. I det minste få ei detaljoppskrift på eksakt hvilke betar du skal anskaffe. Si at du skal opp på rulla og få ut tohundreogsnørrogførti hester. Og at han ikke får penga sine før det er på papiret. :D

 

1) Hvorfor er det ingen som har nevnt B234F til herr trådstarter? Der er det godt og vel 150 ærlige arbeidshester. Billig går det også. Attpåtil relativt billig i innkjøp.

 

4) Apropos B230K. Rart om ingen allerede har prøvd, men hadde jo vært artig å bygd fire spjeld på en K motor og gjort det som gjøres kan innenfor fornuftens grenser med den. Det er jo tross alt høykompmotoren til Volvo. Og ryker reima, ja så finner du bare en ny motor. Når hørte du sist om en volvomotor som kammet over?

 

PS! Nå husker jeg ikke tallene lengre, men Texascom her måtte jo ut med ca 100K for bare litt over to hundre, var det 210hk han fikk på veiva tro? Det går ihvertfall maaange titusenlapper bare i deleinnkjøp. Men ja, det er rått! :drive2

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår