Gå til innhold

Trimming - 1.9Tdi

Ranger emnet


Sven Magne

Anbefalte innlegg

Bytte dyser.

Større turbo.

Større eksos.

FMIC.

Har ingen ting å si om du chiper på nytt eller ikke. En chip er stort sett ett program som optimaliserer det orginale oppsettet på bilen din. Hvis du begyner å bytte deler må du ha en costum map på bilen. Så ja du burde mappe bilen på nytt i rulle.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte dyser.

Større turbo.

Større eksos.

FMIC.

Har ingen ting å si om du chiper på nytt eller ikke. En chip er stort sett ett program som optimaliserer det orginale oppsettet på bilen din. Hvis du begyner å bytte deler må du ha en costum map på bilen. Så ja du burde mappe bilen på nytt i rulle.

 

Okay;) Da var det som jeg trodde.

Har tenkt på akkuratt hva du skrev! Men vet du om noen turboer som er større og passer sånn ca?

Mvh.

/Sven Magne Birkeland

 

Nå: Volkswagen Passat 1998 1.9Tdi k&n filter og chip - 145hk

Spiker: BMW 95mod 318Ti Compact 140hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar helt feil så har du VNT turbo i bilen din. Og den største VNT turboen som er bolt on på din blir fra 1,9tdi 150 hk.

 

Jeg har 101 hk org i min.

Det jeg har gjort er

3" eksos.

Filter.

Turbo fra 150 hk.

FMIC

costum chip som makser ut dysene jeg har.

 

Det som stopper meg videre nå er dysene mine da jeg bruker de orginale.

Skal bremse bilen til sommeren men sånn ca har jeg ett sted mellom 160-180 hk nå og 420-430 NM.

 

Men husk at det å øke effekten drar med seg endel andre ting også.

Gear kassa må takle effekten.

Chlutsjen på takle effekten.

Kansje det viktigste er BREMSER.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar helt feil så har du VNT turbo i bilen din. Og den største VNT turboen som er bolt on på din blir fra 1,9tdi 150 hk.

 

Jeg har 101 hk org i min.

Det jeg har gjort er

3" eksos.

Filter.

Turbo fra 150 hk.

FMIC

costum chip som makser ut dysene jeg har.

 

Det som stopper meg videre nå er dysene mine da jeg bruker de orginale.

Skal bremse bilen til sommeren men sånn ca har jeg ett sted mellom 160-180 hk nå og 420-430 NM.

 

Men husk at det å øke effekten drar med seg endel andre ting også.

Gear kassa må takle effekten.

Chlutsjen på takle effekten.

Kansje det viktigste er BREMSER.

 

Har skrudd av fronten på bilen nå, ikke allverden med plass ser jeg. Tror du det beste ville være å finne turbo fra en annen diesel bil? f.eks hvis jeg fant en fra en volvo D5..merce.sprinter ??

Eller går det like greit med turbo fra bensin bil?

Mvh.

/Sven Magne Birkeland

 

Nå: Volkswagen Passat 1998 1.9Tdi k&n filter og chip - 145hk

Spiker: BMW 95mod 318Ti Compact 140hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er flere som setter på merce turbo. En bekjent kjørte med merce 300 turbo på en 1,9tdi. Ladet 2,5 bar. Problemet er hvor lenge det holder. Fordelen med å bruke en vag tdi turbo er jo at den passer på motoren din. Skal du begyne å blande for mye er det ikke bolt on lenger og jobben blir jo vesentig større.

 

Spurv:

Er ikke noe mere som går istykker på en chipa diesel enn på en bensin. Eneste chipen gjør er å fjerne sikkerhets marginene produsenten har lagt inn i systemet så du utnytter motoren og delene for hva de er bygget for. Problemet oppstår hvis du allerede har en motor som kansje synger litt på siste verset. Da vil jo den økte effekten spise opp den nevnte sikkerhetsmarginen som gjør at du ikke allerede har fått ett motorras. Men har du en frisk og rask motor vil ikke en chip gjøre noe skade.

Men du må jo også tenke på at med høyere effekt kommer også høyere slitasje. Så slitedeler som chlutsj må enten byttes til sterkere eller hvertfall byttes mere hyppig. En annen ting folk må huske på er at du med STOR fordel burde ha hyppigere oljeskift på motoren. Generelt synes jeg folk uansett lar bilen gå for lenge med samme olje. Men minst hver 15 000 km.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er flere som setter på merce turbo. En bekjent kjørte med merce 300 turbo på en 1,9tdi. Ladet 2,5 bar. Problemet er hvor lenge det holder. Fordelen med å bruke en vag tdi turbo er jo at den passer på motoren din. Skal du begyne å blande for mye er det ikke bolt on lenger og jobben blir jo vesentig større.

 

Ja okay. Vet du navnet på noen slike turboer, mulige å finne på ebay eller noe? Er ikke ute etter 2.5bar, maks 1.2 tenker jeg.

Fant også GT1749VA, tror den er bolt on. fra 130hk 2.0tdi

fått turbo og innsuget fra samme bil samt eksos fmic å endre chippen så skulle de bli rundt 170-180??

Mvh.

/Sven Magne Birkeland

 

Nå: Volkswagen Passat 1998 1.9Tdi k&n filter og chip - 145hk

Spiker: BMW 95mod 318Ti Compact 140hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okay. Vet du navnet på noen slike turboer, mulige å finne på ebay eller noe? Er ikke ute etter 2.5bar, maks 1.2 tenker jeg.

Fant også GT1749VA, tror den er bolt on. fra 130hk 2.0tdi

fått turbo og innsuget fra samme bil samt eksos fmic å endre chippen så skulle de bli rundt 170-180??

 

Har ikke peiling på merce turboer.

Men GT1749VA er vel fra en 130 hk 1,9 tdi og ikke 2,0 liter hvis jeg husker rett.

Men du må være litt forsiktig med akslingen på 130 hk turboen da den ikke liker høyt turbotrykk.

En 130 hk lader 1,3 org. Du kan strekke den til MAX 1,5 men da ligger du på grensen.

Hvis du har planer om å lade max 1,2 så vil du lade mindere enn den gjør org i en 130 hk. Så da skal du se langt etter 170-180.

Skal du opp på den effekten så annbefaler jeg deg å lete etter en GT1749VB istede.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh...okay..greit og vite! haha...

Ja er det bolt on? Kan jeg bruke samme manifoil med den?

 

Fant denne også: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Garrett-GT1749V-Turbo-VW-2-0L-TDI-Jetta-UPGRADE-1-9L_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2ea904df3fQQitemZ200404164415QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

 

Den er helt ny da..ser etter brukt. Den er tatt fra en 140hk. Men det ser ikke helt likt ut, hvis det er mulig å slippe å sveise til ny flens så hadde det vært kjempe..driter i flens ned downpipe, da jeg tenker jeg legger opp ny eksos anyway..

Mvh.

/Sven Magne Birkeland

 

Nå: Volkswagen Passat 1998 1.9Tdi k&n filter og chip - 145hk

Spiker: BMW 95mod 318Ti Compact 140hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår