Gå til innhold

Konfilter - positivt/negativt

Ranger emnet


[kj]

Anbefalte innlegg

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

tar vekk det første du skrev..

 

altså, appelinen er oksygenatomet, og den har plass til 2 elektroner.. hydrogenatomet derimot er jo erten her som bindes til apelsinen (ikke omvendt). men det er fremdeles plass til enda en hydrogenert.. okay, dette er egentlig bare "tull" fordi det er teoretisk forklaring for å kunne gi oss en mening på åssen ting "fungerer" i "praksis" ..

 

Jaha... :D

 

og når en vet at alt som brenner egentlig er en kjemisk prosess hvor gass frigies grunnet varmen og oksygen tilføres.. se for deg millioner av appelsiner som suges mot varmen og det klikkes sammen masse erter til disse appelsinene (rent teoretisk pisspreik dette :) )

 

I høyeste grad..

 

edit:

Hondaen, svar meg på dette. kan vann gå over i gassform???

eller likestilles vann med f.eks karbondioksid???

 

Vann kan gå over til aggregattilstanden gassform ja, kalt vanndamp.

 

Hva du mener med "likestilles" må gudene vite, men karbondioksid (CO2) kan inneha aggregattilstandene gass, veske, fast form (tørris) og plasma (ionisert gass).

 

rett meg om jeg tar feil her: pyrolysen er jo fra endoterm til eksoterm... blir ikke klok på dette med at vannets oksygen ikke lar seg frigjøre fra hydrogenet... sukk

 

Retter dine feil her:

Du innsinuerer at du vil spalte vann med en pyrolysisk prosess. Spalting av vann ved bruk av varme vil ikke være en pyrolytisk prosess, fordi når vannet først spaltet til hydrogen og oksygen, vil disse lett reagere med hverandre igjen og er selvfølgelig da ikke en pyrolytisk prosess (siden en pyrolytisk prosess kun går ene veien)

 

En pyrolytisk prosess er forresten i høyeste grad endoterm siden man tilfører varme for å få en reaksjon igang og selve reaksjonen i disse tilfellene utvikler ikke varme.. her roter du med ordene :D

 

edit2:

fiskene greier jo det fint med bare gjeller :rolleyes:

 

Ja det stemmer at fisker puster (gassveksler) med hjelp av gjeller. Det er fordi det er små menger oppløst oksygen i vannet som de kan dra nytte av. (akkurat som det er oppløst karbondikosid i en brusflaske) Fiskene krever dog store mengder vann for å kunne hente ut dette oksygenet. I en forbrenningsprosess til en bilmotor vil ikke dette oksygenet ha stor betydning, for det første så bør det bruke destilert vann (som har lite oppløst oksygen) og for det andre så er det til vanlig for lite oksygen i vann til å påvirke forbrenningsprosesser merkbart.

 

Vanninsprut i forbrenningsmotorer gjøres for å kjøle ned, da kan man tilføre med brennstoff og luft uten at motoren raser. Som sikkert kjent krever vann mye energi for å fordampe, dette har jo naturen for lengst funnet ut siden organismer skiller ut svette for å bli kaldere. Øltørste nordmenn pleier også å surre et fuktig håndkle rundt pilsen om sommeren. Da vil faktisk pilsen bli kaldere enn omgivelsestemperatur fordi solen fordamper så mye vann, dermed vil vannet absorbere termisk energi osv.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Hondaen

Hva du mener med "likestilles" må gudene vite, men karbondioksid (CO2)

 

vann H2O og Carbondioksid CO2 er jo "avfall fra forbrenningsprosesser.. og som du nevner så kan disse inneha ulike agregatstilstander.. lurte bare på om du så på vann som et "avfallsprodukt" på lik linje med f.eks CO2 :)

 

Originally posted by Hondaen

Vann kan gå over til aggregattilstanden gassform ja, kalt vanndamp.

 

jeg trodde at Gassform (molekyler) og "damp" form (små dråper) var 2 ulike tilstander..

 

Originally posted by Hondaen

En pyrolytisk prosess er forresten i høyeste grad endoterm siden man tilfører varme for å få en reaksjon igang og selve reaksjonen i disse tilfellene utvikler ikke varme.. her roter du med ordene

 

kanskje det er du som roter her: en pyrolytisk prosess hvor du tilfører litt varme i form av en gnist er vel først endoterm (tilføre varme)nedbrytingsprosessen) som går over i eksoterm (produserer varme grunnet en oksydasjonsprosess av gassen (selve forbrenningen)) Fordi uansett åssen dyser du bruker, så vil ikke de klare å produsere gass, men fin dampform. Selve nedbrytingsprosessen er endoterm, som det må litt varme til for å starte (gnist). Denne gnisten bryter ned bensindampen til gassform og setter også i gang en eksotermisk prosess...

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

"damp" form (små dråper)

 

 

Vanndamp er vel usynlig, den "røyken" en ser er BARE bittesmå vanndråper, altså VANN i flytende form.

 

Som vanlig skriver du det motsatte av det som er riktig.

 

Du slenger rundt deg med fancy ord og uttrykk, men du bommer på det mest elementære.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Vanndamp er vel usynlig, den "røyken" en ser er BARE bittesmå vanndråper, altså VANN i flytende form.

 

Som vanlig skriver du det motsatte av det som er riktig.

 

Du slenger rundt deg med fancy ord og uttrykk, men du bommer på det mest elementære.

 

Larsern: dette her har du null peiling på, så pliiiiis hold deg langt unna!!!

 

ps: setter foresten stor pris på folk som gidder å diskutere med seriøsitet, noe du bør lære deg...

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

Luftmengde, dvs at måleren måler kun mengden luft som suges inn. Uansett temperatur..

 

Luftmasse, dvs at denne ikke måler mengden (da det egentlig er svært svært unødvendig) men luftmassen. Luftmassen blir tyngere, jo kaldere den blir og omvendt. Luften blir tyngere grunnet mere oksygeninnhold i en gitt mengde. En god grunn til at biler går bedre i kjølig vær en ellers. også luftfuktigheten gjør luften tyngere, fordi vann inneholder mye oksygen, og fuktig luft gir en tung luftmasse som gjør det mulig å kunne forbrenne mere bensin (dvs øke effekten)

 

Bare blander meg inn litt jeg, du burde skrevet at kald luft ikke klarer å holde på like mye fuktighet som varm luft, og at kald luft er tettere, det har du skrevet da.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår