Gå til innhold

Hvordan fungerer syncro?

Ranger emnet


Thomas-

Anbefalte innlegg

Da tror jeg dessverre du har lest litt usikre kilder.

Golf 2 Syncro er i utgangspunktet ren fremhjulstrekk, men en viskosekobling vil dra med bakhjula hvis det blir forskjellig hastighet mellom for og bakaksel. Spinner konstant på alle 4 hjul er vel med andre ord å overdrive. Dessuten har den så vidt jeg vet åpen differensial både foran og bak, hvilket kan gjøre den til en tohjulstrekk i ekstreme situasjoner (kan spinne på ett forhjul og ett bakhjul mens de to andre står rolig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en tidligere tråd:

 

Viskosekoblingen fordeler moment 95/5 ved normal kjøring, dette fordi den bakre akslingen snurrer marginalt saktere enn den fremre, og på den måten forvarmer den systemet.

Ved hjulspinn foran fordeler koblingen kraft til bakhjulene, men når disse har grep og momentet øker så fordeles dette forover igjen.

Fordelingen foran/bak ved full låsing av koblingen er ikke mer enn ca. 70/30, dette fordi differensialen bak ikke er dimensjonert for det økte momentet f,eks en 50/50 fordeling vil medføre.

 

Bilene som har AWD og viskose har en senterdiff som fordeler kraften til alle fire hjulene, og ved hjulspinn låser en innebygd viskosekobling differensialen og fordeler moment til hjulene med grep.

Mener å erindre at Subaru har brukt et slikt system..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår