Gå til innhold

Litt hjelp? Skal ha meg ny bil..

Ranger emnet

idadb

Anbefalte innlegg

Jeg skal da ha meg ny bil så fort jeg får solgt den jeg har. Jeg har ikke erfaring med Audi, så dette "valget" er egentlig basert kun på utseende i min prisklasse ;)

Så poenget mitt med dette innlegget er å høre litt mer om Audi A4 stv. 02-05 modell, og om det er noe å ha hehe ;)

-Km. Går desse til 3-400 eller er de slitne på 200?

-Motor. Trenger ikke 300 hk, men vil ikke ha noe som går som ei bøtte med møkk heller. Helst diesel, men begge går.

-Problemer. Noe jeg bør være obs på? Hva er det vanligvis galt med?

-Rust. Noe spesielt utsatt?

-Hvilken type/utgave er egentlig best?

Tar i mot alt av tips, før jeg bestemmer meg for at denne type bil vil jeg ha ;)

(Pris tenkte jeg helst ikke over 130.000)

- 07 mod. Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D

- 02 mod. Audi A6 3,0 Quattro

x 02 mod. VW Passat Highline 1,9 TDI

x 00 mod. Mercedes E200 Elegance

x 96 mod. Mitsubishi Galant 1,8 16V GLSi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal da ha meg ny bil så fort jeg får solgt den jeg har. Jeg har ikke erfaring med Audi, så dette "valget" er egentlig basert kun på utseende i min prisklasse ;)

Så poenget mitt med dette innlegget er å høre litt mer om Audi A4 stv. 02-05 modell, og om det er noe å ha hehe ;)

-Km. Går desse til 3-400 eller er de slitne på 200?

-Motor. Trenger ikke 300 hk, men vil ikke ha noe som går som ei bøtte med møkk heller. Helst diesel, men begge går.

-Problemer. Noe jeg bør være obs på? Hva er det vanligvis galt med?

-Rust. Noe spesielt utsatt?

-Hvilken type/utgave er egentlig best?

Tar i mot alt av tips, før jeg bestemmer meg for at denne type bil vil jeg ha ;)

(Pris tenkte jeg helst ikke over 130.000)

Vet ikke noe særlig om hvor langt de går...

Men ville nok satset på bensin, i allefall ikke 2.5 TDI:P

1.8T er nok den beste motoren fra disse bilene etter min mening.

Sjekk forstillinger og bremser, på naf;)

Rust? Ikke mye av det du;) Tror de er greit beskytta så vidt jeg vet.

Gå for 1.8T... Alt etter hva du finner. Aldersforskjellene på disse bilene har ikke mye å si. 02 vs 05 ikke mye å si...utenom at de nyeste ligger høyere i pris selvfølgelig..

(X) Audi A4 Avant, 2002

(x) VW Golf 3, 1.8 GL, 1993 (evig pengesluk-spiral)

(x) VW 1302 1600 cc, roadster 1972, (grombil)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke noe særlig om hvor langt de går...

Men ville nok satset på bensin, i allefall ikke 2.5 TDI:P

1.8T er nok den beste motoren fra disse bilene etter min mening.

Sjekk forstillinger og bremser, på naf;)

Rust? Ikke mye av det du;) Tror de er greit beskytta så vidt jeg vet.

Gå for 1.8T... Alt etter hva du finner. Aldersforskjellene på disse bilene har ikke mye å si. 02 vs 05 ikke mye å si...utenom at de nyeste ligger høyere i pris selvfølgelig..

Tusen takk for synspunkt :)

1,8T er det turbo det? Mange hk? Forbruk?

Så flott med lite rust :) (orker ikke flere rusthauger :p)

Har sett de på nettet opp i 400.000 km, så tror de varer ei stund ;)

Kunne egentlig tenkt meg Quattro, er det bra eller er det best med bare forhjulstrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket er høyere enn de fleste tilsvarende dieselmotorer, men 1,8T er driftsikker, morsom og allsidig. Min 1,8T med ca 195hk og quattro bruker vel ikke mer enn 0,8 på langkjøring, og bilene med denne motoren er litt billigere i innkjøp enn dieselvariantene, grunnet dagens dieselhysteri. Hvis du absolutt vil ha diesel ville jeg valgt 2,0Tdi, den er fin, men ligger også en del over i pris på bruktmarkedet.

Mitt råd er å kjøpe en 1,8T Quattro avant, helst med manuelt gir, gjerne med s-line understell og skinnseter. Spandér på en liten chip til 3500-6000 kr og du har en diftsikker, sporty, praktisk og pen bil med veldig god framkommelighet om vinteren. Dette er en kongebil i Norge! Regn med å bruke 170-250 høvdinger, avhengig av kilometerstand og årsmodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket er høyere enn de fleste tilsvarende dieselmotorer, men 1,8T er driftsikker, morsom og allsidig. Min 1,8T med ca 195hk og quattro bruker vel ikke mer enn 0,8 på langkjøring, og bilene med denne motoren er litt billigere i innkjøp enn dieselvariantene, grunnet dagens dieselhysteri. Hvis du absolutt vil ha diesel ville jeg valgt 2,0Tdi, den er fin, men ligger også en del over i pris på bruktmarkedet.

Mitt råd er å kjøpe en 1,8T Quattro avant, helst med manuelt gir, gjerne med s-line understell og skinnseter. Spandér på en liten chip til 3500-6000 kr og du har en diftsikker, sporty, praktisk og pen bil med veldig god framkommelighet om vinteren. Dette er en kongebil i Norge! Regn med å bruke 170-250 høvdinger, avhengig av kilometerstand og årsmodell.

Takk for råd :)

Min øvre prisgrense er egentlig satt til 140.000, så jeg får vel bare se hva jeg får til den prisen. Satt å kiket litt på nettet nå, og fant denne: http://www.bilnorge.no/bruktbil.php?type=&bilid=788196&x_merke=1230 (der er et bilde viss dere kommer dere ut av annonsa). Lurer på å ta en tlf til de imorgen. Ser grei ut sånn vel første øyekast, men står jo ikke særlig med info..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 165 for min, som er samme årsmodell og hadde samme km. Forskjellen er at min har quattro og skinn. Sikkert grei den der, men du burde ha litt is i magen. Plutselig dukker DIN bil opp på Finn.

Okey. Var litt høy den prisen kanskje da, men det ser ut på bilde at den er lakkert helt ned, er senket og har 18-19" felger, så er vel kanskje det som skrur opp prisen igjen da.

Ja jeg har egentlig ikke hastverk, men man blir jo litt gira når man halveis har bestemt seg for hva man vil ha hehe :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jævlig vanskelig å kul´n. Min erfaring er at det ordner seg hvis man klarer å sitte litt på gjerdet, både når det gjelder salg og kjøp.

Når det gjelder quattro må jo du vurdere om det er et must for deg. Jeg valgte quattro grunnet en bratt oppkjørsel og hytte i Hemsedal, og generell trygghet om vinteren ifht at man vet at man kommer opp alle glatte kneiker. Hvis du bestemmer deg for quattro kan det sikkert være besparende i lengde å skaffe seg litt mer kapital, selv om dette er solide biler som tåler mange km.

Sjekk ut disse: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=20024892 (Her bør du være nøye på at km-stand dokumenteres)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21352734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke et must, heller en bonus om den bilen jeg bestemmer meg for har det. Når man kommer seg overalt med en mercedes med dårlige dekk, så tror jeg man skal komme seg bra frem med en audi. Har ikke noe særlig til veldig bratte bakker rundt om heller så.

Veldig fine biler du fant :) Likte spesielt den sølvgrå, så den skal vurderes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men som sagt, sjekk at km-stand kan dokumenteres! Den bilen har en lav kilometerstand ifht alder. Den er også chippa, og da er det ikke lang vei til å tukle med km-stand.

Det kan godt være at eieren av bilen er ærlig som en nonne og ikke har tukla, men sjekk!!

Der står at bilen har 150 hk og at den er chippa. Har ikke den motoren 150 hk originalt? Gidder han bare ikke å nevne hvor mye den er chippa kanksje?

Hvordan sjekker man det egentlig? Sånn utenom å se i et evt. servicehefte eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har 150hk originalt jo, og nå har den rundt 190 vil jeg tippe.

Å sjekke km-stand gjøres ved å se nøye på servicehefte og eventuelle kvitteringer, samt trynet til selger når man spør om dokumentasjon for km-stand. Lykke til!

Hehe ok, takk for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider