Gå til innhold

740Bjørn's Volvo740Langtidsprosjekt TIL SALGS

Ranger emnet

740Bjørn

Anbefalte innlegg

• Svar 1.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har bare fått strukke ledninger til den andre høgtaleren og fått montert den og dørtrekket igjen. :) Så nå skal eg bare montere resten av panelene og detaljene så er bilen blitt komplett igjen.

Ikkje noko å klage på lyden, blei skikkelig konge lyd! :D Men dei kan spele bedre då dei bare er kobla rett på Cd-spelaren og ikkje kobla på ''ekstern'' forsterker. Kommer nok til å koble dei inn på forsterkar med tida. :D

Kommentarer?

Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har eg f�tt gjort masse :):thumb

Eg har sveist ferdig golvet i baksetet, og f�tt malt golvet p� f�rersida framme med noko rusthindrane greier, skal ha Arcanol opp�. Har teke av lakenet eg hadde p� dasjbordet. VELDIG ST�VETE:

2yv6h5k.jpg

2sa05rt.jpg

Chocken min. Weberforgasser vettu ;)

1sbpxj.jpg

F�rersida framme, hatt p� Rustmj�lk som skal forhindre rust. Skal ha eit str�k med Arcanol p� ogs�. Mulig Bengalakk p� �verst.

r2p25g.jpg

Nysveist golv bak :) M� fortl�pande ha p� noko rustmj�lk der ogs�.

kesq42.jpg

G�r p� fram :)

Jepp, det var dagens :)

Til at du er 13 �r s� har du tilegnet deg masse kunnskaper om bil og sveising. Selv om bilen i utgangspunktet s� "h�pl�s" ut, s� gikk du l�s p� dette prosjektet med krum hals. Jeg blir veldig imponert. Er ingen fagmann p� omr�det, men jobben du har gjort ser veldig bra ut.

Jeg ble veldig nysgjerrig p� hvilken type rustmj�lk du penslet p� rusten. Tok du � penslet Aracnol opp� rustmj�lka? V�tslipte du opp� Aracnolen f�r du tok p� bengallakken?

Hvilke "rust" midler brukte du p� de omr�dene det var overflaterust utvendig p� bilen? Har rusten kommet tilbake p� de omr�dene du har fjernet rusten p�?

All �re til deg for prosjektet du har startet. Kanskje ser vi en kommende bilmekaniker her? He he. St� p� videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til at du er 13 �r s� har du tilegnet deg masse kunnskaper om bil og sveising. Selv om bilen i utgangspunktet s� "h�pl�s" ut, s� gikk du l�s p� dette prosjektet med krum hals. Jeg blir veldig imponert. Er ingen fagmann p� omr�det, men jobben du har gjort ser veldig bra ut.

Jeg ble veldig nysgjerrig p� hvilken type rustmj�lk du penslet p� rusten. Tok du � penslet Aracnol opp� rustmj�lka? V�tslipte du opp� Aracnolen f�r du tok p� bengallakken?

Hvilke "rust" midler brukte du p� de omr�dene det var overflaterust utvendig p� bilen? Har rusten kommet tilbake p� de omr�dene du har fjernet rusten p�?

All �re til deg for prosjektet du har startet. Kanskje ser vi en kommende bilmekaniker her? He he. St� p� videre.

Ah digg respons! :D Var mykje ''¿½'' men eg forstår ka du skrive.

Må innrømme at på enkelte plasser under sveisinga og leitinga etter rust så var eg nærme på å gi opp heile bilen på grunn av all rusten, men som du seier, så gjekk eg i gang med krum nakke og tok tida til hjelp. :D Det finnes ingen fasitsvar på korleis ein kan skru, så som du seier har eg prøvd med fram, feilet og tatt lærdom. :)

Rustmjølka va noko eg fant i eit skap her, låg på ein boks uten etikett, men er nokså sikker på at dette er rustmjølka i frå Wurth. :) Rustmjølka er ein fin ting, hindrer og dreper rust! :D

Pensla Arcanolen rett oppå rustmjølka ja, det gjekk heilt fint! :) Og etter 2 lag med arcanol bare hadde eg på bengalakk uten å våtslipe, då det var det eg blei anbefalt.

På plassene det var overflaterust så pussa eg ned overflaterusta, hadde på ''Rusteter'' som spiser opp rusten, og så malte eg 2-3 lag med bengalakk oppå, og eg har endo ikkje sett tegn til rust. Med andre ord, det funker bra! :)

Under bilen der eg hadde sveist tok eg å malte med bengalakk og la eit tjukt lag med Tectyl fra Biltema over. Ein ting Biltema kan, er å lage tectyl! :D

Takk for positive ord, skal ikkje sjå bort i frå at eg blir bilmekaniker eller noko i den dur! :D

Endret av 740Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig plagsomt når æ, ø og å ikke fungerer. Men jeg har oppdatert ordlista nå. Håper at det blir bra.

Til trådstarter. Det er nettopp gjennom prøving og feiling at en virkelig høster verdifull lærdom. Da ser en hva som fungerer og ikke fungerer.

Har sittet og kost meg med å lese gjennom prosjektet ditt. Imponerende hva du har fått til med tanke på din alder. Hatten av for deg.

Grunnen til at jeg har stilt deg noen spørsmål angende rust behandlingen som du har tatt på bilen din, er at jeg selv har fått overflaterust på bilen min. Vurderer til og fra om jeg skal sette bort denne jobben, eller om jeg skal ta det selv. Men når jeg ser og hører hvordan du har gjort dette, frister det veldig til å gjøre denne jobben selv. For det første så er det penger spart. For det andre så gir det en enorm tilfredsstillelse å se at en til tross for manglende erfaring kan få til dette selv. Derfor er det veldig nyttig å høste erfaring fra andre som har gjort en slik jobb selv.

Men jeg har flere spørsmål til deg om overflaterusten utvendig som du har tatt. Slipte du noe i det hele tatt mellom Aracnolen og Bengalakken? Slipte du noen mellom lagene på Bengallakken? Hvordan påførte du Bengalakken? Hadde du på klarlakk over Bengalakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig plagsomt når æ, ø og å ikke fungerer. Men jeg har oppdatert ordlista nå. Håper at det blir bra.

Til trådstarter. Det er nettopp gjennom prøving og feiling at en virkelig høster verdifull lærdom. Da ser en hva som fungerer og ikke fungerer.

Har sittet og kost meg med å lese gjennom prosjektet ditt. Imponerende hva du har fått til med tanke på din alder. Hatten av for deg.

Grunnen til at jeg har stilt deg noen spørsmål angende rust behandlingen som du har tatt på bilen din, er at jeg selv har fått overflaterust på bilen min. Vurderer til og fra om jeg skal sette bort denne jobben, eller om jeg skal ta det selv. Men når jeg ser og hører hvordan du har gjort dette, frister det veldig til å gjøre denne jobben selv. For det første så er det penger spart. For det andre så gir det en enorm tilfredsstillelse å se at en til tross for manglende erfaring kan få til dette selv. Derfor er det veldig nyttig å høste erfaring fra andre som har gjort en slik jobb selv.

Men jeg har flere spørsmål til deg om overflaterusten utvendig som du har tatt. Slipte du noe i det hele tatt mellom Aracnolen og Bengalakken? Slipte du noen mellom lagene på Bengallakken? Hvordan påførte du Bengalakken? Hadde du på klarlakk over Bengalakken?

Det ser ut som du har forstått korleis framgongsmåten er for å forstå mekking ser eg, det er bra! :D

Blir nesten litt rørt når du skriver sånt i tråden min, takker for det! :D

Skjønner overflaterusten. Vil ikkje sei det er noko kunststykke å fikse overflaterust sjølv, bare du har dei rette hjelpemidlane så går det som smurt! :) Vil anbefale deg å prøve å fikse det sjølv, ser absolutt den at det gir ein enorm tilfredstillelse å få til dette, kjenner meg godt igjen der. :D

Om du hopper i det og begynner på denne oppgaven, skal eg gledelig hjelpe deg om det er noko du lurer på underveis, og om du har spørsmål før du begynner! :)

Angående bengalakk og overflatebehandling er det bare å spørre, har vore ein del borti dette nå etter eg fekk Volvoen. :) Det eg gjorde før eg la på første lag med Arcanol var å reingjere området skikkeleg, for viss det kommer skit under så vil ikkje Arcanolen feste seg skikkeleg, og då er du tilbake der du begynte igjen. Brukte ingen form for sliping under behandlinga, eg bare malte på lag på lag med Bengalakk over dei to laga med Arcanol.

Eg brukte malarkost når eg påførte Arcanolen og Bengalakken, og resultatet blei slettest ikkje gale, blei overraskande fint når eg malte med malarkost framfor å sprøyte som vil kreve ganske mykje meir arbeid innen maskering og forarbeid. Hadde ingen form for klarlakk over, bare lot det stå i ca. ei veke slik at det blei skikkelig herdet før eg begynte på noko meir. :)

Er det noko meir er det bare å spørre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår