Gå til innhold

740Bjørn's Volvo740Langtidsprosjekt TIL SALGS

Ranger emnet


740Bjørn

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det ser ut som du har forstått korleis framgongsmåten er for å forstå mekking ser eg, det er bra! :D

Blir nesten litt rørt når du skriver sånt i tråden min, takker for det! :D

 

Skjønner overflaterusten. Vil ikkje sei det er noko kunststykke å fikse overflaterust sjølv, bare du har dei rette hjelpemidlane så går det som smurt! :) Vil anbefale deg å prøve å fikse det sjølv, ser absolutt den at det gir ein enorm tilfredstillelse å få til dette, kjenner meg godt igjen der. :D

 

Om du hopper i det og begynner på denne oppgaven, skal eg gledelig hjelpe deg om det er noko du lurer på underveis, og om du har spørsmål før du begynner! :)

 

Angående bengalakk og overflatebehandling er det bare å spørre, har vore ein del borti dette nå etter eg fekk Volvoen. :) Det eg gjorde før eg la på første lag med Arcanol var å reingjere området skikkeleg, for viss det kommer skit under så vil ikkje Arcanolen feste seg skikkeleg, og då er du tilbake der du begynte igjen. Brukte ingen form for sliping under behandlinga, eg bare malte på lag på lag med Bengalakk over dei to laga med Arcanol.

 

Eg brukte malarkost når eg påførte Arcanolen og Bengalakken, og resultatet blei slettest ikkje gale, blei overraskande fint når eg malte med malarkost framfor å sprøyte som vil kreve ganske mykje meir arbeid innen maskering og forarbeid. Hadde ingen form for klarlakk over, bare lot det stå i ca. ei veke slik at det blei skikkelig herdet før eg begynte på noko meir. :)

 

Er det noko meir er det bare å spørre. :)

 

Kjempebra at du stiller deg til disposisjon for å svare på det jeg lurer på. Det setter jeg veldig stor pris på. Ja, jeg har forstått det grunnleggende innen mekanisk reparasjoner. Har vokst opp på gård og skrudd masse på traktorene. Dessuten har jeg gått to år på daværende maskin og mekanikerlinje. Men å skru fra en motor, overhale den og sette den sammen tør jeg ikke begi meg ut på. Ei heller å skifte ledningsnett.

 

Den overflaterusten på venstre framdør som du har behandlet lurer jeg litt på. Hva brukte du da du slipte vekk overflaterusten. Slipeskive eller aksialbørste (negerkuse)? Ble det noen fargeforskjell mellom Bengalakken og den eksisterende lakken?

Endret av Power 68
Liten tilførelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at du stiller deg til disposisjon for å svare på det jeg lurer på. Det setter jeg veldig stor pris på. Ja, jeg har forstått det grunnleggende innen mekanisk reparasjoner. Har vokst opp på gård og skrudd masse på traktorene. Dessuten har jeg gått to år på daværende maskin og mekanikerlinje. Men å skru fra en motor, overhale den og sette den sammen tør jeg ikke begi meg ut på. Ei heller å skifte ledningsnett.

 

Den overflaterusten på venstre framdør som du har behandlet lurer jeg litt på. Hva brukte du da du slipte vekk overflaterusten. Slipeskive eller aksialbørste (negerkuse)? Ble det noen fargeforskjell mellom Bengalakken og den eksisterende lakken?

 

Ikkje nåke problem å stå til disposisjon veit du! :D Kan jo litt du då, sio du har skrudd på Traktor og gåt på Mekanikerfag. :D

 

Det eg gjorde med den lakkrusten som var på Førerdøra, var å slipe heilt ned til bart metall, og legge over eit godt lag med grunning. :)

Dette blei gjort Våren 2010, og då eg skulle lakke over med bilens farge i April i år, så var det endo ikkje begynt å ruste, noko som overraska meg sio den grunninga var grusomt dårlig... Så eg tok lakktynner og fjerna heile grunninga, la på eit nytt lag med grunning og lakka over med lakk i bilens farge. :) Brukte IKKJE bengalakk på denne delen, brukte vanlig billakk på boks. Blei bortimot heilt samme farge, men har litt mistanke om at lakken på bilen er litt sliten, så med ein god rubbing så vil vel forskjellen forsvinne heilt. :)

 

Brukte slipeskive og luftverktøy frå Biltema. :) Funker fett, og luftverktøyet er ikkje så alt for dyrt heller! :D

Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått i sammen heile bilen igjen nå, etter monteringa av nye høgtalarar framme og bak. :)

Skulle egentlig ta nokre bilete, men eg vart litt optatt med andre ting.

 

Neste nå blir å lage skillevekk i basskassen. Har ein liten mistanke om at det var trøkket frå den eine Subwooferen som fekk den andre til å slå seg ut, så viss eg bygger meg skiljevekk inni basskassen så vil jo ikkje dette trøkket komme over fra den eine Subwooferen til den andre, slik at det ikkje er nokon fare for at den vil bli ødelagt på grunn av trykket igjen. :)

 

Kommentarer?

Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag, bygg ny kasse! Den kassa di ser ut som er høyere enn baksetet ;) Det syns ikke jeg er no fint :) hehe. Bygg en kasse som passer perfekt baki den Volvo'n din :thumbs

 

Det er planen å bygge ny kasse, men det gidder eg ikkje gjere endo, så skal heller få den eg har nå til å duge. :D

Planen er å bygge ein rektangulær kasse som passar rett inn bakerst i bagasjerommet! :D

Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inne på tanken om å bruke spraylakk på boks. Men må innrømme at jeg vingler litt i mellom bengalakk og lakk på boks utenpå grunningen. Har ikke tatt noe valg ennå Men jeg tror at hvis en vil unngå mere rust, vil vel bengalakk være det beste valget. Veldig enkelt å påføre med pensel. Da slipper en å maskere så mye som en ellers må gjøre ved sprøytelakking.

 

Også jeg er inne på tanken om å slipe ned til bart metall på de plassene overflaterusen har kommet. Jeg har ikke kompressor så sandblåsing vil være uaktuelt hvis jeg skal gjøre rustjobben det selv. Selv om det kanskje vil være den beste måten å fjerne rust på. Men i dag finnes det jo så gode kjemiske løsninger så sandblåse for å bekjempe rusten vil kanskje være unødvendig.

 

Må si at du har kommet veldig langt med prosjektet ditt. Fra å være nesten sund rustet til nærmest å være perfekt har du gjort en kjempemessig innsats. Jeg er mektig imponert.

 

Når det gjelder basskasse (subkasse) tror jeg at det beste er å ha separate kammer hvis du har to eller flere basselementer. Har sett et sted at det finnes en formel for å regne ut størrelsen på et kammer i forhold til størrelsen på basselementet. Men hvor jeg så denne formelen nevnt og hva den innebærer husker jeg ikke. Når det gjelder byggemateriale tror jeg MDF plater er det beste materialet å bygge basskasser i. Med MDF tror jeg en unngår resonans og vibrasjoner.

 

Er ikke noen ekspert på dette områet, men jeg har lest meg opp litt på dette emnet. Lyd og bilde er faktisk en av mine interesser. Så er det noe du lurer på må du også fyre løs.

 

Tusen takk for god hjelp, råd og veiledning så langt.

Endret av Power 68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inne på tanken om å bruke spraylakk på boks. Men må innrømme at jeg vingler litt i mellom bengalakk og lakk på boks utenpå grunningen. Har ikke tatt noe valg ennå Men jeg tror at hvis en vil unngå mere rust, vil vel bengalakk være det beste valget. Veldig enkelt å påføre med pensel. Da slipper en å maskere så mye som en ellers må gjøre ved sprøytelakking.

 

Også jeg er inne på tanken om å slipe ned til bart metall på de plassene overflaterusen har kommet. Jeg har ikke kompressor så sandblåsing vil være uaktuelt hvis jeg skal gjøre rustjobben det selv. Selv om det kanskje vil være den beste måten å fjerne rust på. Men i dag finnes det jo så gode kjemiske løsninger så sandblåse for å bekjempe rusten vil kanskje være unødvendig.

 

Må si at du har kommet veldig langt med prosjektet ditt. Fra å være nesten sund rustet til nærmest å være perfekt har du gjort en kjempemessig innsats. Jeg er mektig imponert.

 

Når det gjelder basskasse (subkasse) tror jeg at det beste er å ha separate kammer hvis du har to eller flere basselementer. Har sett et sted at det finnes en formel for å regne ut størrelsen på et kammer i forhold til størrelsen på basselementet. Men hvor jeg så denne formelen nevnt og hva den innebærer husker jeg ikke. Når det gjelder byggemateriale tror jeg MDF plater er det beste materialet å bygge basskasser i. Med MDF tror jeg en unngår resonans og vibrasjoner.

 

Er ikke noen ekspert på dette områet, men jeg har lest meg opp litt på dette emnet. Lyd og bilde er faktisk en av mine interesser. Så er det noe du lurer på må du også fyre løs.

 

Tusen takk for god hjelp, råd og veiledning så langt.

 

Bruker du ein god grunning, så bare lakker du nokre lag med sprayboks over. :) Er like bra det, som å ''male'' bengalakk over.

 

Det med at du ikkje har verktøy for sandblåsing eller luftverktøy gjere ikkje noko, finnes mange kjemikalske midler der du bare pusser vekk overflaterusten med stålbørste e.l., og påfører dette middelet som ''spiser'' rusta. :)

 

Har hatt nokre arbeidstimar på denne bilen ja, det er ikkje til å skjule! :thumb Er jo ferdig med rusten i golvet og i motorrom, men har den forbaska rusta i hjulbuene og i bagasjerommet bak. :)

Men det blir ordna snarast! :D

 

Det med separate kammer fant eg og ut, fordi inni kassen er det bare eit stort rom, så basserene blir jo påvirka av kvarandre, slik at dei fort kan bli ødelagt viss eg spiller på for høgt volum. Skal bare få inn ein skillevegg, så gidder eg ikkje gjere noko meir med den basskassa. Har planer om å bygge meg ei rektangulær basskasse som passer rett inn bakerst i bagasjerommet, slik at den går i flukt med baksetet og ikkje stikker over baksetet. :) I den basskassa eg har nå, er det blitt brukt kryssfinærplater, og det ser ikkje ut til at dei er så dumme å bruke i basskasser, men som du seier, så skal eg sjekke ut MDF plater. :)

 

Om det er noko eg lurer på, skal eg ta kontakt! :D

Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF! heldige dere da! :D hehe.

 

Bilen ser veldig strøken ut på det siste bildet! Er vell kanskje strøken irl også? ;)

 

Hadde gjort seg om du hadde lakka speila svarte igjen! hehe

 

Shviinheldige! :D

 

On Topic: Biler er ganske strøken, men som du seier så burde vell speilhusa fått seg litt lakk ja. :) Skal prøve å få gjort det i nærmaste framtid. :D

Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår