740Bjørn Skrevet September 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 12, 2011 Da var det tid for ein liten oppdatering gitt :) Fått hatt på rusthindrende syre der det var rusttendenser og malte over med bengalakk i dag. Blei ikkje så værst. Så nå skal det bare få tørke, så skal jeg montere den ramma igjen. Tenkte på å kleise på med sikaflex rundt skruehulla, tenker det blir tett da. :) Bilder: Fått flytta bilen til tryggere omgivelser, hehe :) Gulvet passasjerside etter litt bengalakk :) Er de tre hulla i dreneringskanalen som dere ser der som er problemet. Renner vann inn der, så når jeg skal montere ramma igjen så får eg kleise på med litt sika sånn at det blir tett :) Gulvet på førerside etter litt bengalakk :) Kommentarer? :) Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Power 68 Skrevet September 13, 2011 Rapporter Share Skrevet September 13, 2011 Det var veldig trist å høre at det på nytt hadde blitt vannlekkasje i bilen din. Men det var godt å høre at det ikke hadde blitt rustskader. Særlig etter den iherdige innsatsen du har lagt ned i denne bilen. Er de 3 dreneringshullene plasser mot døren på passasjersiden på bilen? Hva er Sikaflex? Er den noe av det samme som silikon? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MacGyver93 Skrevet September 13, 2011 Rapporter Share Skrevet September 13, 2011 jupp sikaflex er nesten det samme som silikon. http://rustent.norwegianforum.net/ 1984 golf 2 1,6 cl- ratlook 1985 golf 2 1,6 gl-spiker mercedes w123 1982- oldschool toyota corolla- herjebil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740Bjørn Skrevet September 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2011 (endret) Det var veldig trist å høre at det på nytt hadde blitt vannlekkasje i bilen din. Men det var godt å høre at det ikke hadde blitt rustskader. Særlig etter den iherdige innsatsen du har lagt ned i denne bilen. Er de 3 dreneringshullene plasser mot døren på passasjersiden på bilen? Hva er Sikaflex? Er den noe av det samme som silikon? Hei igjen :D Fukta var komt nå nylig så var derfor det ikke var komt noen rustskader. Men nå skal det nok bli bra. Var tørt på førersida så trur nok at dei skruehulla i dreneringskanalen er syndaren på passasjersida. :) De tre skruehullene er plassert rett innenfor passasjerdøra ;) Sikaflex er en slags silikon, syntest egentlig at denne funker bedre enn andre ledene fugeprodukter :) Endret September 13, 2011 av 740Bjørn Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RsTurbo94 Skrevet September 13, 2011 Rapporter Share Skrevet September 13, 2011 ahh, kjipt med vannlekkasjer da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deltaone Skrevet September 14, 2011 Rapporter Share Skrevet September 14, 2011 (endret) Hei igjen :D Fukta var komt nå nylig så var derfor det ikke var komt noen rustskader. Men nå skal det nok bli bra. Var tørt på førersida så trur nok at dei skruehulla i dreneringskanalen er syndaren på passasjersida. :) De tre skruehullene er plassert rett innenfor passasjerdøra ;) Sikaflex er en slags silikon, syntest egentlig at denne funker bedre enn andre ledene fugeprodukter :) Power 68: En stor forskjell paa sika og silikon er at sika IKKE inneholder silikon, og sika kan males over, og den limer ikke like hardt som tec7 og er mer fleksibel enn tec7 i konsistens i toerket form! Tec7 er ogsaa ofte for fleksibel i toerket form, derfor kan man bruke div montasje lim i fra proffer som f.eks Wurth og 3M mv. Men de limene koster en formue i forhold til tec7. Men da slipper du fleksing som ikke bestandig er like interessant i det lange loep. Endret September 14, 2011 av Deltaone ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740Bjørn Skrevet September 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 14, 2011 ahh, kjipt med vannlekkasjer da! Fryktelig kjipt! Men det er sånn man lærer av da :D Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740Bjørn Skrevet September 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 14, 2011 Power 68: En stor forskjell paa sika og silikon er at sika IKKE inneholder silikon, og sika kan males over, og den limer ikke like hardt som tec7 og er mer fleksibel enn tec7 i konsistens i toerket form! Tec7 er ogsaa ofte for fleksibel i toerket form, derfor kan man bruke div montasje lim i fra proffer som f.eks Wurth og 3M mv. Men de limene koster en formue i forhold til tec7. Men da slipper du fleksing som ikke bestandig er like interessant i det lange loep. Der fikk du svar på spørsmålet ditt Power 68 fra en kar som kan det mye bedre enn meg, hehe :) Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Power 68 Skrevet September 14, 2011 Rapporter Share Skrevet September 14, 2011 Power 68: En stor forskjell paa sika og silikon er at sika IKKE inneholder silikon, og sika kan males over, og den limer ikke like hardt som tec7 og er mer fleksibel enn tec7 i konsistens i toerket form! Tec7 er ogsaa ofte for fleksibel i toerket form, derfor kan man bruke div montasje lim i fra proffer som f.eks Wurth og 3M mv. Men de limene koster en formue i forhold til tec7. Men da slipper du fleksing som ikke bestandig er like interessant i det lange loep. Takk for et utfyllende svar. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Power 68 Skrevet September 14, 2011 Rapporter Share Skrevet September 14, 2011 (endret) Der fikk du svar på spørsmålet ditt Power 68 fra en kar som kan det mye bedre enn meg, hehe :) Ja, jeg gjorde det. Kjekt at de som har erfaring på dette området deler det med oss som ikke har det. Da får vi en pekepinne på hva som er bra å bruke, og ikke bør bruke. Har selv fått en vannlekkasje på bilen min. Tror at vannet kommer inn gjennom torpedoveggen der ledningen til kupe varmeren er lagt inn. Vannet kommer inn når veien er våt, skvetter opp under understellet (motorrommet) på bilen. Ut i fra tegnene på matten som ligger i golvet på passasjersiden så ser det ut som om vannet har kommet inn der. Dessuten er isoleringsmatten på torpedoveggen kliss våt. Frykter at det kan oppstå rust på denne plassen. Endret September 14, 2011 av Power 68 Tilførelse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740Bjørn Skrevet September 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 14, 2011 Ja, jeg gjorde det. Kjekt at de som har erfaring på dette området deler det med oss som ikke har det. Da får vi en pekepinne på hva som er bra å bruke, og ikke bør bruke. Har selv fått en vannlekkasje på bilen min. Tror at vannet kommer inn gjennom torpedoveggen der ledningen til kupe varmeren er lagt inn. Vannet kommer inn når veien er våt, skvetter opp under understellet (motorrommet) på bilen. Ut i fra tegnene på matten som ligger i golvet på passasjersiden så ser det ut som om vannet har kommet inn der. Dessuten er isoleringsmatten på torpedoveggen kliss våt. Frykter at det kan oppstå rust på denne plassen. Hvilken bil hadde du nå igjen? :) Best å bli kvitt vannlekkasjen før det begynner å ruste da. Bare å tette igjen rundt hullet med litt fugemasse sånn at du blir kvitt plagene med lekkasjen :) Volvo 740 Turbo & Volvo 240 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deltaone Skrevet September 14, 2011 Rapporter Share Skrevet September 14, 2011 (endret) Takk for et utfyllende svar. :-) En ting til. Mange bruker sikaflex og tec7 om hverandre. Men sika er litt mer fleksibelt enn Tec7, dvs toerker paa en maate ikke like mye, blir litt mykere. I de tilfeller man oensker aa lime ting mer sammen er Tec7 sterkere. Men Tec7 kan ofte lime ting litt for godt sammen dersom man vil ha det fra hverandre seinere. Derfor bruker man helst ikke Tec7 for aa tette frontrute lekkasjer f.eks. Noen limer/fuger list, rute og karosseri i sammen med Tec7, og da blir det ofte et helvette aa faa ut ruta seinere. Men det kan vaere plundrete med sika ogsaa. Men uansett enklere aa faa fra hverandre. Slik traadstarter gjorde med sika i frontruta var helt ok, for han satt paa den blanke lista etter at sikaen var toerr igjen. Men med Tec7 istedenfor ville nok bilglass firmaet rivd seg i haaret ved rute skifte. Endret September 14, 2011 av Deltaone ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Power 68 Skrevet September 14, 2011 Rapporter Share Skrevet September 14, 2011 Hvilken bil hadde du nå igjen? :) Best å bli kvitt vannlekkasjen før det begynner å ruste da. Bare å tette igjen rundt hullet med litt fugemasse sånn at du blir kvitt plagene med lekkasjen :) Jeg har en Opel Vectra 1.7 TD 1996 modell (B Vectra). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Power 68 Skrevet September 14, 2011 Rapporter Share Skrevet September 14, 2011 En ting til. Mange bruker sikaflex og tec7 om hverandre. Men sika er litt mer fleksibelt enn Tec7, dvs toerker paa en maate ikke like mye, blir litt mykere. I de tilfeller man oensker aa lime ting mer sammen er Tec7 sterkere. Men Tec7 kan ofte lime ting litt for godt sammen dersom man vil ha det fra hverandre seinere. Derfor bruker man helst ikke Tec7 for aa tette frontrute lekkasjer f.eks. Noen limer/fuger list, rute og karosseri i sammen med Tec7, og da blir det ofte et helvette aa faa ut ruta seinere. Men det kan vaere plundrete med sika ogsaa. Men uansett enklere aa faa fra hverandre. Slik traadstarter gjorde med sika i frontruta var helt ok, for han satt paa den blanke lista etter at sikaen var toerr igjen. Men med Tec7 istedenfor ville nok bilglass firmaet rivd seg i haaret ved rute skifte. Hva vil du anbefale meg å bruke på mitt problem område da? Tette i hullet rundt strømledningen som går gjennom torpedo veggen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deltaone Skrevet September 14, 2011 Rapporter Share Skrevet September 14, 2011 (endret) Hva vil du anbefale meg å bruke på mitt problem område da? Tette i hullet rundt strømledningen som går gjennom torpedo veggen? Er det en slik gummegjennomfoering med hull til ledningsnettet du tenker paa? Bruk gjerne sikaflex i tilfelle. Man kan ogsaa bruke baderoms silikon, men dersom det er rundt en gummigjennomfoering saa kan du risikere at silikonet toerker ut gummien over tid, og da kan det begynne aa lekke paa nytt. Man ser ofte at folk bruker silikonstift paa gummipakninger/lister rundt doerene paa vinteren, slik at pakningene ikke skal fryse fast i doeraapningen. Bakdelen er at silikonet toerker ut pakningen over tid, og den vil etterhvert sprekke. Silikon er vannbestandig, men noe drit paa bil. (Sikaflex er ogsaa vannbestandig selvsagt) Endret September 14, 2011 av Deltaone ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg