Gå til innhold

Sensor location hjelp

Ranger emnet

Pr3cis

Anbefalte innlegg

Det er vel Lambdasonden din, den sensoren som står etter turboen din og før cat om du har cat da :) Sensor 1 er den første sensoren etter turboen/før cat og sensor 2 er etter cat/lengst vekk fra turboen om du har to stykker da, noe jeg har.

Slik ser den ut http://www.turbopower.no/lambda3737.bmp

Sitat fra turbopower sin side:

Lambdasonden eller O2-sensor som den også kalles er en sensor som måler oksygeninnholdet i eksosen, det vil si overskuddet av oksygen i forbrenninga, signalet sendes til innsprøytningens styreenhet og brukes av den til å korrigere innsprøytningstiden med tanke på idèelt blandingsforhold. Det vil si 1 Lambda eller AFR 14,7:1 vanligvis. Man vil for enhver pris unngå at motoren går magert det vil si at verdiene ligger over 14,7, da går det fort dit høna sparker...

Endret av vx2go

Zoom Zoom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel Lambdasonden din, den sensoren som står etter turboen din og før cat om du har cat da :) Sensor 1 er den første sensoren etter turboen/før cat og sensor 2 er etter cat/lengst vekk fra turboen om du har to stykker da, noe jeg har.

Slik ser den ut http://www.turbopower.no/lambda3737.bmp

Sitat fra turbopower sin side:

Lambdasonden eller O2-sensor som den også kalles er en sensor som måler oksygeninnholdet i eksosen, det vil si overskuddet av oksygen i forbrenninga, signalet sendes til innsprøytningens styreenhet og brukes av den til å korrigere innsprøytningstiden med tanke på idèelt blandingsforhold. Det vil si 1 Lambda eller AFR 14,7:1 vanligvis. Man vil for enhver pris unngå at motoren går magert det vil si at verdiene ligger over 14,7, da går det fort dit høna sparker...

Flott takk for svar. Det er lambdaen som ligger i motorrommet. Problemet startet for lenge siden da tomgangsturtallet var noe rart. Det virket som om det justerte seg selv før jeg byttet lambdaen for en stund siden. Kjøpte biltema lambdaen med 4 ledninger.

Tok diagnosetest ikke lenge siden og viste at det var feil på lambdasensoren. Siden den ikke er gammel så kan jeg ikke skjønne at det er selve den som er gåen. Jeg har sjekket for brudd på ledninger mellom kontakten og lambdasensoren uten å finne noe der.

De to hvite ledningene, kan de byttes om hverandre? Har prøvd å bytte de om uten at det hjalp hvertfall. Har også ohm'a de to hvite ledningene, men er ikke sikker hvor mange ohm det skal være der!?

Kan feilen ligge mellom kontakten og hjernen? Andre ting jeg kan prøve på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider