Gå til innhold

Skatt på firmabil og Firmamobil

Ranger emnet

Gooner87

Anbefalte innlegg

Hvis du har vaktordning, slik at de kan kontakte deg hele døgnet, kan du slippe å skatte på mobilen. Dette gjelder forsåvidt også firmabil.

Men en annen ting som spiller inn ved firmabil, er om du har fast oppmøtested på jobben, eller om du jobber på flere forskjellige steder. Hvis du har fast oppmøtested, må du skatte av bilbruken(i utgangspunktet).

Hva jobber du med?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mobiltelefon er vel hovedregelen at dersom telefonen kun benyttes i arbeidstid, så er det skattefritt. Men da må også telefonen legges igjen på kontoret. Godt mulig det er anderledes for folk med vaktordning, men de elektrikerne jeg kjenner skatter i hvert fall av mobilbruken.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har vaktordning, slik at de kan kontakte deg hele døgnet, kan du slippe å skatte på mobilen. Dette gjelder forsåvidt også firmabil.

Men en annen ting som spiller inn ved firmabil, er om du har fast oppmøtested på jobben, eller om du jobber på flere forskjellige steder. Hvis du har fast oppmøtested, må du skatte av bilbruken(i utgangspunktet).

Hva jobber du med?

Når det gjelder mobiltelefon er vel hovedregelen at dersom telefonen kun benyttes i arbeidstid, så er det skattefritt. Men da må også telefonen legges igjen på kontoret. Godt mulig det er anderledes for folk med vaktordning, men de elektrikerne jeg kjenner skatter i hvert fall av mobilbruken.

Takk for JChE og Øyvind H.

Jeg er elektriker. Jeg er ikke satt opp som vakt selv om vi har vaktordning. Jeg jobber for det meste på bygg. Jeg må møte direkte på arbeidsstedet. Jeg bor 5 minutter unna kontoret. Ingen av de som jobber på kontoret er på kontoret før 07:00 derfor alle må ha med bilene sine hjem. Det samme gjelder mobilen også. Jeg bruker kun bilen fra og til jobb. Skrur på mobilen 07:00 og skrur den av 15:30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg har tolket det, så slipper du å skatte når du møter på arbeidsstedet, og ikke har fast oppmøte på KONTORET. Fordi arbeidssted kan være flere forskjellige steder(selv om man kan jobbe på samme sted i lang tid ved større prosjekter).

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for JChE og Øyvind H.

Jeg er elektriker. Jeg er ikke satt opp som vakt selv om vi har vaktordning. Jeg jobber for det meste på bygg. Jeg må møte direkte på arbeidsstedet. Jeg bor 5 minutter unna kontoret. Ingen av de som jobber på kontoret er på kontoret før 07:00 derfor alle må ha med bilene sine hjem. Det samme gjelder mobilen også. Jeg bruker kun bilen fra og til jobb. Skrur på mobilen 07:00 og skrur den av 15:30.

De jeg kjenner som er elektrikere skatter ikke av firmabilbruken. Selv om de bruker den til og fra jobb, og de i blant bruker den til private ærend. Men om det er rett eller galt har jeg ikke sjekket opp :)

De møter stort sett på kontoret, men tror også de møter rett på bygg innimellom. Er jo ikke noe poeng å kjøre innom kontoret egentlig.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har en telefon hvor sjefen legger ut for samtalene, og bruken som er relatert til bedrifta og jeg selv betaler for det som er privat da?

Jobber ikke i noen form for vaktordning.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som er elektrikere skatter ikke av firmabilbruken. Selv om de bruker den til og fra jobb, og de i blant bruker den til private ærend. Men om det er rett eller galt har jeg ikke sjekket opp :)

De møter stort sett på kontoret, men tror også de møter rett på bygg innimellom. Er jo ikke noe poeng å kjøre innom kontoret egentlig.

Det er slik jeg også har hatt det i alle år, men dette blir stadig strengere. Nå må vi montere gps-tracker i alle bilene våre, for å dokumentere overfor skatteetaten at vi ikke kjører privat. Reglene for dette endrer seg stadig, og det er ikke alltid lett å være oppdatert her...

Hvis man MÅ møte på kontoret hver dag, MÅ også bilen være parkert på kontoret og man må komme seg dit på egenhånd. Hvis man møter på div.arbeidsplasser slipper man dette.

hva blir følgene hvis man blir stoppet med firmabil privat?

og hvem er det som evt tar deg? (politi, tollvesen, vegvesenet?)

Du kan bli beskattet for firmabil opptil 3 år tilbake i tid, hvis du har jobbet så lenge. Dette er endel tusen i året.

Om man har en telefon hvor sjefen legger ut for samtalene, og bruken som er relatert til bedrifta og jeg selv betaler for det som er privat da?

Jobber ikke i noen form for vaktordning.

Man trenger ikke å faktisk jobbe i vaktordning, men man kan ha en deal med sjefen om at man "har vaktordning", da blir det enklere med skatten. De sjekker ikke om du faktisk tar telefonen på kveldstid, det er bare en formalitet.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider