Gå til innhold

Tips til annerledes prosjekt ønskes.

Ranger emnet

RiceCooker

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Jeg holder på med denne doningen her:

20idrtz.jpg

Det er en -75 Plymouth Gran Fury, og det er en ekte politibil som jeg importerte i fjor sommer. 440 motor, cop tires, cop suspension osv. Det er det nærmeste man kan komme en Bluesmobile uten å betale seg ihjel, de(Dodge Monaco) er svindyre.

Planen er å få en mellomting av politibil og bluesmobile, har allerede skaffet litt snadder som denne:

k2h1g8.jpg

Hvis alt går etter planen blir det en blanding av disse to:

dzuh5j.jpg

2s9vng3.jpg

Men i disse planene inngår også et skikkelig stereoanlegg.

Dette blir jo en lørdagsbil, og da må man ha lyd i tillegg til motorlyden..

Som dere ser av dette bildet er ikke plass noe problem, jeg vil tippe bagasjerommet er 180x180 cm innvendig, og hattehylla er minst 80 cm. Tanken ligger under bagasjerommet.

54wznc.jpg

Det eneste begrensningen er at jeg ikke vil sage hull i dørtrekkene for høyttalere, for de er vanskelig å få tak i nye hvis jeg ombestemmer meg. Ellers er jeg åpen for de fleste forslag.

Vi snakker ikke om en 12" og to 6x9 i hatthylla-forslag her altså, jeg sikter litt mot "heftig"-klassen. Monoblokker og skikkelige basser, og gjerne store og flere. Skikkelig frontsett, og det burde vel kanskje vært et "baksett" også. Har ikke noe budsjett, det er et langtidsprosjekt uansett.

Har to CW 154 liggende som jeg brukte i min ungdom, som var voldsomme greier da, men jeg er ikke sikker på om de holder mål i dag. De er faktisk 13 år gamle, det finnes vel heftiger saker på markedet idag? Uansett har jeg hatt disse i så mange biler, at jeg har lyst på noe nytt uansett..

Jeg har drevet litt med bilstereo opp gjennom årene, så jeg er ikke helt grønn. Men er ikke oppdatert på hva som er bra og ikke bra lenger, det har skjedd endel på 10 år ser jeg.

Setter ikke lydkvalitet i første rekke, dette er mer for moro enn nytelse, men det skal ikke bli en ren boomcar heller.

Så her er det fritt fram for å komme med forslag, gjerne litt utenom det vanlige. Ukjente merker og løsninger er velkomne. Liker å gjøre ting annerledes, dette er jo en annerledes amcar også.

Venter i spenning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det høgtalere framme ifra før?

Kanskje du kan ha kasser ved beina eller under dashen? (kan du ta bilder innvendigt)

Tenkte du på ein cd-spiller med 3 linjeutganger, 2 sett komponenthøgtalere, (framme og bak) 4-kanals forsterker til dette, 1,2,3,4 subwoofere og ein monoblokk?

Deriblant bilradiospesialisten har salg på ein kjempebra spiller

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=3904&katid=2&mid=m436&id=&vn=736

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU kan lage to 4" festet sammen i Hullet i mitten av dashen (hvis det er et hull for en avlang høytaler i mitten ca 4"x10") og hvis det er to så hull på siden av dash bordet så kan det være plass til 3,5" på hverside. Hattehylla har hull til høytalere ofte eller du kan skjære hull i metalet og lage en ny hatthylle trukket i stoff over og legge vekk den orginale. Eller karnsje det kan skaffes ny hattehylle med sprekker for høytallere fra YearOne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cdspiller har jeg , har en lignende pioneer tilovers. Husker ikke hva den heter i farten, men den har 3 linjer ut og usbport foran.

Er faktisk ikke helt sikker på hvor høyttalerne foran i bilen er, det sto jo en radio/kasettspiller i bilen da jeg fikk den, så noe må det være. Er redd det kun er en stor høyttaler midt på dashbordet, da det er et ovalt felt med fullt av små hull der.

Men når jeg tenker meg om tror jeg ikke at hull i dørene blir verdens undergang likevel, jeg kommer jo alltid til å ha en radio i bilen. Dessuten så er dørtekkene todelt, så jeg kan faktisk ta av den nederste delen, og legge de på lager, og lage en ny halvdel med høyttalere i. Alt er svart vinyl, så det skal gå greitt.

Det samme gjelder hattehylla, den tar jeg ut, og lager en ny til stereobruk.

Og når vi kommer til bagasjerommet, er det fritt fram. Som sagt er det enormt med plass, men det er ikke så voldsomt dypt. Kan ta en tur å måle etterpå.

Som sagt har jeg hatt to CW 15 og en ganske stor forsterker i flere biler tidligere, og det har jo funket det, men denne gang vil jeg ha noe som er et par hakk vassere.

Har ingen formening om hva som er skikkelige saker for tiden, derfor er jeg ute etter tips.

Er litt nysgjerrig på Kicker sine firkantede subber, mest på grunn av at de akkurat er firkantede, men hvor de havner på "heftig"-skalaen er jeg helt blank på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke oppdatert på hva som er bra og ikke bra lenger, det har skjedd endel på 10 år ser jeg.

Slik jeg ser det er det stort sett bare på spiller fronten det har skjedd noe nevneverdig.

Vi har fått muligheten til å kunne ha store mengder musikk i bilen uten å ha en koffert med plater liggende i baksetet.

feks ved hjelp av mp3 kapable spillere og cd vekslere.

Det har naturligvis dukket opp endel sykt kraftige forsterkere, men desverre betyr også dette at enkelte useriøse produsenter juger på seg effekt så det holder (en produsent hevder feks at deres 1200 kroners monoblokk yter 2000W)

Jeg vil faktisk anbefale deg å bruke dine Vega 154 og sjekke bruktmarkedet for eldre forsterkere fra feks Phoenix Gold, Rockford Fosgate eller Reference serien fra Soundstream

Blasted42.jpg

Glassblåste og delvis polerte RF forsterkere.

2 stk 400x4 (totalt 8x50 Wrms@4ohm)

Kanskje et komplett oldschool anlegg kunne være noe i din bil?

feks realisert ved hjelp av 90 talls komponenter fra de store merkene.

Jeg sverger selv til denne fremgangs metoden, bruker kun svindyrt utstyr fra 90 tallet, kjøpt billig på bruktmarkedet

Ps, hvor store elementer har du plass til i de avtagbare seksjonene av dørtrekkene dine?

Grunnen til at jeg spør er at jeg med stort hell har brukt 8,5" midbasser i dørene og har stor tro på front system med skikkelig trøkk i midbassen feks 3 veis med 8,5" eller tom 10" midbass, 4-6" mellomtoner osv

Endret av FE3T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om RiceCooker trenger flertalls-avgjørelser for å komme seg noen vei her i livet, så støtter jeg altså FE3T fullt ut... bra old-school, gjerne med krom-kanter og -griller, blir nok bra i den bilen. Skal du først kjøre 70-talls Colombo-tralle, er det vel greit at det meste står i stil med bilen ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hattehylle høytalere feks kan jo monteres i et par kabinetter med et utseende som minner om dette:

classiccobra.jpg

et par 4"-6" coax av god kvalitet (feks Morel Integra)burde jo passe i noe slikt. og du slipper med å borre noen små hull til festebolter og høytalerkabler

;)

Endret av FE3T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Heisann,

Har vært uten data en stund, så denne tråden hadde jeg nesten glemt.

Her har det kommet noen tilbakemeldinger ser jeg, og dette var gode tips.

Et skikkelig "old school" anlegg i denne bilen er jo genialt.

Har jo gode minner fra det glade 90tall, med Alpinespillere, PG-forsterkere, MTX og Lanzar-basser.. Husker en kamerat av meg kjøpte to Lanzar pro 15" og hadde de i en bmw 325.. tror de kostet nesten 5000 pr stk for snart 15 år siden!

Har ikke målt dørtrekkene men jeg tipper at den nederste delen er ca 30 cm høy, og borti meteren lang.

Så da spørs det om jeg må innom bruktmarkedet, for å finne noe 90talls-snadder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ett tips har det lagt en Phoenix Gold Outlaw tilsalgs en stund på Finn. Dette er en sinnsykt bra forsterker, som kan passe det du leter etter..

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlaw?! Noen som har bilder av Outlaw-Tudoren (Ford?) fra HiFi Klubben anno medio 90-tallet? Pistoler som dørhåndtak/åpnere etc. Det var stas å få den avisa i posten.

Bilforumet - Vis ett enkelt innlegg - jeg er den stolte eier av en "ny" forsterker

Jobbet i klubben da vi hadde en Ford Tudor demobil med fire slike amper og 8 Boston Pro10.4 i en plexiglass vegg der baksetene pleier å være - den var grom.

Terminator Hearse blir det færre og færre bilder av på nett for hvert år som har gått siden forrige årtusen:

http://www.termpro.com/showcars/index.asp?Page=2

http://milbert.com/autos/earl

It's rare to win over 90% of all car audio competitions entered in a 5-year period ("best of show", "best in class", "best sound") and even more rare to be featured not only in all of the major car audio magazines but also to appear in Time, on MTV and CNBC, and in more than 211 newspapers in the US as well as 27 magazines worldwide, yet that's only part of the acclaim and attention awarded to Earl Zausmer's BMW 540i which undoubtedly ranks as one of the most widely publicized car audio systems ever.

God idé med de søkelyslignende høyttalerpodene. Minte meg om de Abarth(?(Talbot?)) lignende speilene Kjøkkentema selger. Jeg synes du skal gå for moderne utstyr, gjemt i tidsriktig forkledning. På Elmia i 2001/02 sto det en gammal pickup(?) med 50-60 talls "multimedia". En tv-skjerm rund som ei kule, et telefonrør og noe toveis radiogreier mener jeg å erindre. Kanskje noen her har bilder eller klarer å finne et bilde av den? Jeg tok et par, men de ligger på en gammal disk i en pc i en skuff i et skap i en krok et sted. :doh

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider