Gå til innhold

oljedamp slange fra toppdeksel

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Den oljedamp slangen fra toppdekselet (http://www.volvo-power.net/?mid=&t=2&pid=156&user_id=1&offset=0&b=&contid=25〈=2), den går jo inn på motor-siden av luftfilteret, i luftfilter-boksen.

Gir ikke denne motoren dårligere effekt?

 

Jeg vet den går inn der, for at motoren skal forbrenne mer avgasser, men den vil jo gi motoren varm oljedamp?

 

Jeg har sett trimmede b23'er med et lite filter på toppdekselet, istedenfor denne damp-slangen.

Har de filteret bare for look, elelr gir det noe effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den slangen er vel veihus ventilasjon, den er flytta ned på blokka på nyere modeller..

 

Motoren liker jo kald luft best :rolleyes:

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VolvoMan

Den slangen er vel veihus ventilasjon, den er flytta ned på blokka på nyere modeller..

 

Motoren liker jo kald luft best :rolleyes:

 

ja, tror man forresten bør rense "flame trap" som er inni der årlig elns.. jeg vet ikek hva den heter på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ved å bytte ut den slangen med ett luftfilter, kan du dra ut 15% mer dreiemoment og 10% mer effekt :)

 

Neida:)

 

Med tanke på effekt, har det ingen ting å si. Den slangen fører bare oljedampen inn i forbrenninga, istedenfor at det damper inni motorrommet og blir mer grisete enn nødvendig.

Det kommer ikke så mye oljedamp.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

ja, tror man forresten bør rense "flame trap" som er inni der årlig elns.. jeg vet ikek hva den heter på norsk.

 

Det plastfilteret som sitter i slangen fra veivhusventilasjonen kalles flammedempningsfilter og koster 10-20kr hos Volvo (mener jeg betalte 12 eller 15kr for det, men er ikke sikker), så det er ikke verdt å rense... men det bør byttes med jevne mellomrom. Hvis du tar av slangen fra innsuget mens bilen går, så vil du merke at tomgangen faller betraktelig og motoren går ujevnt. Har ikke prøvd det på Volvo, men gjorde det på en BMW r6'er og den datt til noen få hundre omdreininger og gikk ujevnt.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg kjøper 960 motoren nå i helgen :)

 

Det jeg må mekke før jeg kan montere:

* adapterplate for m45

* mellomaksling passer??

* finne et svinghjul, vet ikke om m45'ens passer?

 

Ellers, får jeg med motorfester som passer til 240.

 

ledningsnettet får jeg sikerkt en i klbuben til å fikse for et par lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår