Gå til innhold

Tinnsparkling mot rust??

Ranger emnet


Jan Henry

Anbefalte innlegg

Har en -97 modell MB som har endel overflaterust, bl.a. i hjulbuer bak. Jeg kommer til å beholde denne i mange år, og ønsker å stoppe denne rusten permanent.

 

Har lest endel om tinnsparkling, og lurer på om dette vil gjøre at rusta ikke kommer igjen? Tanken er da å fortinne side og inni hjulbue, samt forsegle den innbretta platefalsen. Ser for meg at det kan bli knotete å komme til på innsiden, men jeg får vel ta tida til hjelp...

 

Et annet alternativ er denne saken som jeg fant på Gasolin... Vil dette muligens være et bedre alternativ?

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=31&products_id=347

 

 

 

JHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar! :thumb

 

Da ser det ut til at det blir tinnsparkling på meg...

 

Joda, har funnet endel om dette på nettet, bl.a. her på forumet.

 

Men det kan også være interessant å høre om noen har fått rust gjennom tinnsparkling som er gjort for noen år siden, og dermed hvordan det motstår rust over tid. Noen som har funnet noe gammel tinnsparkling som har klart seg bra eller dårlig mot rust??

 

 

 

JHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fjerner rusta 100% først med sandblåsing, syrebad eller galvanisk bad burde tinnet hindre rust i å trenge inn. Hvis du derimot tenkte å sparkle rusten inne vet jeg ikke helt. :)

 

Dere som har gjort det, og/eller lest bruksanvisningen. Må/skal man tinne rett på stålet eller kan man ha på f.eks syregrunning først for forsegle plåten? Å ha på Owatrol først faller på sin egen urimelighet. Selv for meg. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved tinnsparkling MÅ metallet være helt rent og fritt for rust. Tinnet må bite godt mot stålet, så dette må være helt ubehandlet før tinning (Dette gjelder også ved elektrolytisk forzinking).

 

Teorien min er at man ved tinning får forseglet stålet, og falser blir tettet slik at fuktighet ikke kommer til. Ved bruk av kitt eller plastsparkel vil det være mulighet for at dette sprekker opp etter en stund slik at fuktighet og salt kommer til.

 

Forzinking derimot er noe av det samme, men zinken fungerer i tillegg som offer når det ligger mot stål, det gjør ikke tinnet. En mulig ulempe med dette kan være at man kan få 'bobler' av zinkoksid der zinken er blitt utsatt for korrosjon, eller at zinken etterhvert har 'ofret' så mye at belegget forsvinner, og plata igjen er utsatt for rust. Dette vil ikke være tilfellet ved fortinning, men da er det også mye viktigere at alt stålet blir dekket.

 

Tinnet må legges på ved hjelp av varme, mens zinken ofte legges på ved hjelp av strøm og elektrolytt.

 

Den største forskjellen rent prinsippielt er at tinnet skal forsegle, mens zink fungerer som galvanisk rustbeskyttelse. Fordeler og ulemper med begge i forbindelse med rustbehandling, men jeg heller nok noe mere over mot tinnsparkling enn forzinking..

 

Synspunkter og erfaringer over tid mottas med stor takk! :thumb

 

 

JHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinnsparkling har ingenting med å stoppe rust å gjøre.

Tinnsparkling er sparkling. Å stoppe rust er noe helt annet og må gjøres FØR man tinnsparkler.

 

Forøvrig henger tinnet best når stålplata er HELT glatt, som et speil. Ikke når den er ru etter f.eks sandblåsing. Og rengjøring på forhånd med siliconfjerner/sterk tynner er svært viktig.

Les mer on tinnsprakling i her:

 

http://www.bilforumet.no/lakk-karosseri/248748-litt-tinnsparkling.html#post2692660

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her strømmer det på. :thumb

 

Flott at du dukket innom tråden, det var beskrivelsen din som i utgangspunktet trigget ideen om at dette også kunne brukes til rustbeskyttelse

 

Tinnsparkling har ingenting med å stoppe rust å gjøre.

Tinnsparkling er sparkling.

 

Dette er selvfølgelig helt korrekt, men ved å dekke stålet med tinn så vil det vel ikke ruste noe mer? Min teori som nevnt er at forsegling av stålet er det beste, enten det gjøres med lakk eller tinn (skal selvfølgelig syregrunnes og lakkes etterpå). Fordelen som jeg ser det er at tinnet binder seg bedre mot metallet og er mere fleksibelt over lengre tid enn andre alternativer... Eller er jeg på bærtur..?

 

Å stoppe rust er noe helt annet og må gjøres FØR man tinnsparkler.

 

Men det bør vel være bart metall når man tinnsparkler? Noen triks jeg ikke har fått med meg her?

 

 

 

JHH

Endret av Jan Henry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være bart metall, ja - uten rust. Helt uten rust.

Rust kan ikke forsegles. Rust er en kjemisk prosess som selv skaper nok oksygen til å fortsette å utviklke seg.

 

Man kan til en viss grad stoppe rust med diverse stoffer beregnet for dette, for DERETTER å forsegle det. Men å prøve å stoppe rust ved KUN å forsegle det vil mislykkes.

 

Personlig unngår jeg å tinnsprakle områder jeg ikke klarer å få helt rustfrie. F.eks områder med gammelt, porete metall. Da stopper jeg rusten med ett eller annet først og legger evt sparkel oppå der igjen.

Sjekk at det du vil stoppe rusten med går greit sammen med sparkelen og hefter godt nok itl at ikke sparkelen drar det med seg av metallet. Bruk gjerne oppskrifter som andre har prøvd før.

 

Jeg har hørt at såkalt rustmelk kan sparkles rett oppå.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår