Gå til innhold

Montering av innvendig låseknapp S124? Relètrøbbel

Einar

Anbefalte innlegg

Prøver å koble opp innvendig låseknapp fra facelift 124 i en 91 S124, trodde jeg skulle greie meg med å koble meg paralellt med låskassa i førerdøra, det funka kun til låsing.

Så jeg fant ut at jeg måtte koble meg på med relè.

Har da funnet meg to vekslende 5-pola relè, MB A 001 542 02 19, og koblet meg opp som følgende.

Signalledning fra låskasse førerdør inn på 87a på Relè A, 30 på relè A inn på 87a på relè B og 30 på relè B videre til sentrallåspumpe.

Styrestrøm fra låseknapp(vekslende +/- avhengig av trykking) inn på 86 på begge relèer.

+ inn på 87 på relè A og 85 på relè B

- inn på 85 på relè A og 87 på relè B

Dette skal i min teori funke, men begge relèer slår inn i det jeg kobler opp strømmen, og når jeg trykker på knappen kobler ett og ett relè ut.

Så jeg har pønska ut at relèene er rimelig lettdrivne, og at de driver hverandre via ledningen fra låseknappen.

Så da må jeg vel ha skilledioder på signalledningen.

Noen andre som har vært borti dette.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen idè om diode brukende til dette, kun styrestrømmen til relè som skal gå mellom der.

Fant ei, som stammer fra ett kjørelysopplegg, regner med dette kan brukes.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker med diode, prøvde meg med en likeretter jeg har, men de henger ene veien, tror ikke den tålte varmen fra loddinga, likeretteren leder litt ene veien den ikke skal.

Så får skaffe ei diode til i morra.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får jeg ikke til, det ene relèet vil henge ved bruk av dioder.

Har lagd ett enkelt koblingsskjema, der den rød ledningen er den jeg har problemer med.

Noen som har idèer til dette, mener det skal være fullt mulig å få til, men jeg greier ikke se løsninga

Koplingsskjemalseknapp.jpg

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen elektrofolk her eller?

Ny vri, litt prøving og feiling så tror jeg denne vil virke, hvis ikke blir det strekt kabel til pumpa og inn på ledningen til bakluka.

Koplingsskjemalseknapp2.jpg

Har noe med ikke å gi opp, samtidig som jeg gjerne ikke vil ødelegge funksjoner.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider